شبکههای اجتماعی به دلیل گستردگیای که دارند، به بستری برای جولان سلبریتیها و کسب درآمد برای آنها از طریق جذب فالوور و تعداد لایکهای کاربران تبدیل شدهاند. اندر حکایت بحث تبلیغات در فضای مجازی، این بار میرسیم به بازار پر سود این مهم در صفحات برخی از سلبریتیها که میتوان از آن به عنوان یک […]
شبکههای اجتماعی به دلیل گستردگیای که دارند، به بستری برای جولان سلبریتیها و کسب درآمد برای آنها از طریق جذب فالوور و تعداد لایکهای کاربران تبدیل شدهاند.
اندر حکایت بحث تبلیغات در فضای مجازی، این بار میرسیم به بازار پر سود این مهم در صفحات برخی از سلبریتیها که میتوان از آن به عنوان یک تجارت یاد کرد.
نرخ تبلیغات در صفحات سلبریتیها بستگی به میزان شهرت آنها دارد یعنی هرچه مشهورتر، دریافتیها بیشتر. مثلا برخی از بازیگران برای تبلیغات خود ادمین دارند و او با مصوبات تعیین شده از سوی خود این نرخها را تعیین و به سفارش دهندگان ابلاغ میکند. گاهی سلبریتیها در این زمینه از یکدیگر تبعیت میکنند و دریافتیهای خود را با سایر همکاران خود قیاس کرده و به این ترتیب نرخهایشان را تغییر میدهند.
این دریافتهای حاصل از تبلیغات به حدی وسوسه انگیز است که سایر سلبریتیها را به این فکر انداخته است که به هر طریق ممکن تعداد فالوورهای خود را افزایش دهند، حتی به قیمت موج سواری بر جریاناتی که براندازان آن ور آبی به راه میاندازند یا اهانت به مقدسات و اعتقادات مردم برای جبران خلاءها و دیده شدن در مسیر و هدفی که در پیش گرفتهاند. اتفاقی که به تازگی از سوی برخی از آنها شاهد بودیم.
امثال صبا کمالی و یا سمانه پاکدل که بسیار ناشیانه به ماجرایی وارد شدند که خودشان هم اطلاع چندانی از آن نداشتند و شاید بدون آنکه متوجه باشند با هدف دیده شدن، تبدیل به ابزاری برای پیشبرد خواست دشمنان شدند.
البته ناگفته نماند که برخی از سیاسیون هم با پیوستن به این موج، آب در آسیاب دشمن ریختند. اما نکته قابل توجه اقدام خودجوش کاربران در حمایت از این دست سلبریتیهاست. پس از ماجراهای پیش آمده عدهای با فالو و لایک پستهای بیسر و ته و بیسوادانه آنها، تحت تاثیر جو، آنها را در این کاسبی وسوسه انگیز و پرسود حمایت میکنند. مثلا در جریان دختر آبی، بیشتر سلبریتی از بازیگران تا فوتبالیست و حتی برخی از سیاسیون، به انتقاد تند از مسئولین برای اتفاقی که رخ داد، پرداختند و در لحظهای همه تبدیل به مدافعان حقوق زنان شدند. همانها که به جای تقبیح اقدام به خودکشی سحر خدایاری، از وی اسطوره مظلومی ساختند که تحت تاثیر فشارهای روانی وارده از سوی دولت و جامعه تصمیم گرفته به این شیوه به زندگی خود پایان بدهد.
این در حالی است که وقتی از این جماعت به اصلاح مدافع حقوق زنان و مظلومیت آنها، دعوت میشود که برای شادی کودکان نیازمند تنها در مراسم باشند، برای حضور خود مبلغ تعیین میکنند و به بانیان میگویند در غیر این صورت نمیآییم. برخوردهایی اینچنینی به خوبی ماهیت واقعی این سلبریتی های به ظاهر نوع دوست و مهربان را نشان میدهد. آنهایی که محبتشان قیمت مشخص دارد که اگر نباشد دیگر مهربان نیستند.
البته در میان این خیل خود همه چیزدان پندار، هستند هنوز کسانی مانند پگاه آهنگرانی بازیگر شناخته شده کشورمان که به جایگاه واقعی خود واقفند و معتقدند اظهار نظر درباره مسائل غیرتخصصی و خارج از حیطه کاری، جایز نیست و قرار نیست به صرف نوع حرفه و یا تعداد دنبال کنندگان در فضای مجازی به خود اجازه دهند که در باره هرچیزی به ویژه مسائل سیاسی اظهارنظر کنند.
سخن پایانی
- منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان
Saturday, 23 November , 2024