معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به مصوبه شورای فضای مجازی درباره حمایت از پیامرسانهای داخلی گفت: تمام وزرایی که در این مصوبه مسؤولیت داشتهاند را برای پاسخگویی یه مرکز ملی فضای مجازی فراخواندهایم. عباس آسوشه معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی در نشست رسانه ای پیام رسان های داخلی؛ تقویت یا تضعیف […]
معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به مصوبه شورای فضای مجازی درباره حمایت از پیامرسانهای داخلی گفت: تمام وزرایی که در این مصوبه مسؤولیت داشتهاند را برای پاسخگویی یه مرکز ملی فضای مجازی فراخواندهایم.
عباس آسوشه معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی در نشست رسانه ای پیام رسان های داخلی؛ تقویت یا تضعیف با اشاره به مصوبه شورای فضای مجازی درباره حمایت از پیام رسان های داخلی گفت: تمام وزرایی که در این مصوبه مسئولیت داشته اند را برای پاسخگویی یه مرکز ملی فضای مجازی فراخوانده ایم.
وی تاکید کرد: وزرا باید پاسخ دهند که درباره مسئولیتی برای حمایت از پیام رسان ها داشته اند چه کاری انجام داده اند.
آسوشه درباره مهلت دادن دوباره به هاتگرام و تلگرام طلایی گفت: هیچ مهلت دوباره ای بعد از ۳۰ آذر ماه به این پیام رسان ها داده نشد و دبیر شورا این را نگفتند که مهلت دوباره ای به آنها داده میشود.
وی ادامه داد: مقرر شده بود بعد از پایان مهلت و جدا نشدن آنها از تلگرام، حمایت ها از هاتگرام و تلگرام طلایی برداشته شود.
معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی وظیفه اجرایی در این مورد را بر عهده وزارت ارتباطات و قوه قضائیه دانست.
وی در پاسخ به سؤالی درباره مهلت هاتگرام و تلگرام طلایی برای جدا شدن از تلگرام، گفت: قرار بود که تا ۳۰ آذر مستقل شوند و اگر نشدند، حمایتهایی که از آنها صورت میگیرد، مثلا کانکشنهایی بدون فیلتر که دراختیار آنها قرار گرفته، دیگر به آنها ارائه نشود.
آسوشه در پاسخ به انتقاداتی که به شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی در نشست رسانهای پیامرسانهای داخلی انجام شد، گفت: نمیخواهم از این شورا و یا مرکز دفاع کنم ولی باید در شرایط کلان، این نقصها دیده شود.
وی ادامه داد: ایفای وظایفی که مقام معظم رهبری برای شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای درنظر گرفتهاند، از سوی مجلس، دولت و بخش خصوصی قابل پذیرش نیست و تا زمانی که مرکز ملی فضای مجازی برای مثال در خدمت بخش خصوصی است، مورد اطمینان قرار میگیرد، اما به محض اینکه وارد حیطه واقعی وظایف خود میشود صدایش درمیآید.
معاون مرکز ملی فضای مجازی گفت: اتفاقا خوب شد که این مرکز ایجاد شد تا همه آقایان از لحاظ شرعی، عرفی و منطقی در تمام موارد این مرکز را مقصر دانسته و خود را از مسئولیت آزاد میکنند.
آسوشه با اشاره به نقش پررنگ کاربران در فضای مجازی، گفت: اینکه شعار حق شهروندی را بدهی اما بخواهیم در اتاقهای درسته برای کاربران تصمیم بگیریم، عملی نیست، فضای مجازی با کاربران و اعتماد آنها تعریف میشود.
وی با اشاره به اینکه مردم ما با مردم روسیه که چند پیامرسان دارند و اروپا که از شبکههای اجتماعی مختلفی استفاده میکنند، فرق میکنند، گفت: ما بیش از پنج سال مردم را مجبور به استفاده از تلگرام کردیم و کاربران را عادت دادیم که تمام کارهای خانوادگی، اقتصادی و گفتوگوهایشان را در این بستر انجام دهند.
وی ادامه داد: چطور میتوان کاربرانی که پنج سال یاد گرفتهاند تمام فعالیت خود را در یک بستر انجام دهد حالا آن بستر را ببندیم و ۷ پیامرسان به آنها معرفی کنیم و بگوییم که در این پیامرسانها فعالیت کنند.
زمانی که مردم را مجبور کردیم از وایبر به تلگرام کوچ کنند، هنوز مردم ما کاربران حرفهای پیامرسانها نبودند، امروز مردم در زمینه استفاده از پیامرسانها حرفهای هستند، در پنج سال گذشته همه چیز را به تلگرام دادیم، آیا آنچه ما برای حمایت از پیام«سانهای داخلی به انها دادیم با آنچه دشمنان ما به تلگرام دادند برابر است؟
وی ادامه داد: ما در پنج سال گذشته همه جریان اطلاعرسانی کشور را دراختیار تلگرام گذاشتیم، آیا این فضا دراختیار سروش، ایتا و دیگر پیامرسانها هم قرار گرفت؟
وی با اشاره به اظهانظر مسئولی که میگوید پیامرسانهای داخلی بعد از حمایتهای دولتی لوس شدهاند، گفت: چطور میشود کاربرانی که پنج سال در بستر یک پیامرسان حرفهای شدهاند و به آن عادت کردهاند را ظرف سه سال به پیامرسانی منتقل کنیم که نه تیمش را دارد و نه از فرصتها و امکانات تلگرام برخوردار است.
معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به توئیت معاون وزیر درباره میزان اعتماد کاربران به پیامرسانهای داخلی گفت: این توئیت خود تزریق عدم اعتماد به مردم بود.
معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی گفت: در جلسات متعدد به پیامرسانها اعلام کردیم که مدلی را درنظر بگیرند که هر کاربر از هر پیامرسانی که استفاده کرد بتواند با پیامرسان دیگر در ارتباط باشد، اما مشکل ما فنی نیست بلکه مشکل در بالغ نبودن مدیریت کسب و کار است.
وی گفت: متأسفانه پیامرسانها فقط سختافزار و یا نرمافزار را میبینند اما مرکز ملی که موظف شده نقطه کانونی باشد، قواعد، قوانین و رفتارهای حاکمیتی را میبیند و در اینجاست که باید به کاربران نیز توجه ویژهای کرد.
وی تأکید کرد: مهمترین بخش فضای مجازی مردماند که باید نیازشان درنظر گرفته شود و مقصریابی در زمینه مشکلاتی که در این عرصه وجود دارد ما از نجات کشور و حاکمیت گمراه میکند.
وی با اشاره به اینکه مؤلفههای قدرت در دنیا در حال تغییر است، ما به عنوان حاکمیت و مردم باید این تغییر ماهوی را درک کنیم و در مؤلفههای جدیدی که تغییر کرده، یک موضوع کوچک پیامرسانها هستند.
وی با اشاره به آخرین نشستی که با مدیران پیامرسانهای داخلی داشته، گفت: در آن نشست گزارشی از وضعیت پیامرسانها بر مبنای سه مؤلفه، سختافزار، نرمافزار و امنیت داشتیم و اعلام کردیم که برنامههای خود را بر مبنای این ارزیابیها برای رفع نقایص به ما بدهند، اما فقط دو پیامرسان به ما مراجعه کردند.
معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به نامهنگاری این مرکز با وزارتخانهها و نهادهای مختلف، درباره تغییر ساختار اقتصادی، پولی و بانکی گفت: فضای مجازی از فضای واقعی جدا نیست و تنها اتفاقی که در این زمینه دارد میافتد این است که فضای مجازی دارد فضای واقعی ما را تغییر میدهد.
آسوشه با انتقاد از اینکه مرکز ملی فضای مجازی هنوز ردیف بودجهای ندارد، گفت: چطور بدون بودجه و فقط با ۵۰ کارمندی که فقط حقوق دریافت میکنند انتظار دارید که این شورا وظایف خود را ایفا کند؟
- منبع خبر : خبرگزاری فارس
Thursday, 26 December , 2024