رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی با حضور در استودیو نگاه در خصوص سطح یادگیری دانش آموزان دوران ابتدایی مخصوصا کلاس اولیها در آموزشهای مجازی اظهار کرد: آموزش مجازی در دنیا از سالها قبل شروع شده، اما خاستگاه این آموزش عمدتا آموزشهای بزرگسالان بوده است و برای کودکان چندان کاربردی ندارد.
او افزود: در کشورهای مختلف دنیا از فناوریهای نوین، بیشتر برای غنیسازی محیط یادگیری مثل طراحی کتابهای دیجیتال و مدارس هوشمند استفاده میشود، اما اینکه آموزش مجازی به طور کلی جایگزین آموزش حضوری شود برای کودکان مخصوصا سال اولیها یک چالش جدی است.
معاون آموزش ابتدایی تصریح کرد: کودکان در مدرسه از طریق تعامل با معلم و سایر همکلاسان در جنبههای مختلف اجتماعی رشد پیدا میکنند. از طرف دیگر برای دانش آموزان سال اول دبستان، ایجاد یک ارتباط معنیدار در یادگیری مفاهیم پایهای خواندن، نوشتن و حساب کردن یک چالش جدی است به همین دلیل در بازگشایی مدارس در اکثر کشورهای دنیا، شروع زمان مدارس از ابتدایی شروع میشود.
حکیم زاده گفت: در دوره ابتدایی دانش آموزان مهارت محور هستند و از طریق عملی یا دست ورزی آموزش میبینند و آموزش مجازی به دلیل اینکه توانایی آموزشهای مهارت محور را ندارد و نمیتواند مهارتهای عملی را به خوبی آموزش دهد؛ برای این دانش آموزان یک چالش جدی است.
شایان ذکر است؛ حکیم زاده در این گفتوگو به نکاتی همچون ارزیابی یادگیری دانش آموزان دوره ابتدایی از اسفند تا خرداد سال قبل، برنامه ریزی برای مقطع ابتدایی در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، راهکارهای یادگیری بهتر و چگونگی آموزش دانش آموزان کلاس اول ابتدایی در فضای مجازی و نقش والدین در شرایط جدید آموزش اشاره کرد.
- منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان
حسین
تاریخ : 12 - آبان - 1399
سلام در بسیاری از کلاس های ابتدایی تکالیفی که توسط افراد انجام می شود مهارت ها و استعداد های بچه ها را نشان می دهد. البته از لحاظ ارتباط اجتماعی هم شاید پیام هایی که در فضای مجازی رد و بدل می شود بی اثر در شکل گیری ارتباطات نباشد به نظر من