همه چیز ظاهرا خوب است، محصول را کاشته، آب و کود داده اما روز برداشت همه چیز به هم می ریزد. در حوزه رسانه هم این اتفاق می تواند رخ دهد. همه چیز برای پیگیری مطالبات خوب پیش می رود تا اینکه یک آفت از سوی رسانه های بیگانه تبلیغ می شود.
رسانه های بیگانه براساس شگردی با عنوان ”زمینِ حاصلخیز، محصولِ آفت زده“ همه خواسته های عمومی و مردمی را به یک کنش سیاسی تبدیل می کنند. تشویق به اعتراض و آشوب در ظاهری خیرخواهانه که باعث می شود محصول نهایی آفت بزند.
علیرضا داودی کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی ، ضمن تشریح کارکرد رسانه های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ”زمینِ حاصلخیز، محصولِ آفتزده“ گفت: رسانه ها در بسیاری از تبلیغات خود یک زمین را به شدت حاصلخیز و در سطح عالی معرفی می کنند، از دور که نگاه می کنید در دید اول با یک زمین کاملا حاصلخیز مواجه هستید که محصول خوبی دارد اما خاک معیوب و خاک مریض است و هر محصولی در آن کاشته شود، آفت زده می شود.
داودی افزود: در همین حال رسانه مسئولیت این آفت زدگی را به حساب خودشان که خاک معیوب را تبلیغ کردند نمی گذارند اما محصول آفت زده را به حساب کشاورز یا دهیار یا دهدار یا مسئولان می گذارند و اظهار می کنند که عوامل رسیدگی نکردند.
کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد رسانه های بیگانه در زمان ایجاد بحران بورس به مردم توصیه کردند که باید با حضور در خیایان، تجمع اعتراضی برگزار کنند، اگر برون نیاید، کل سرمایه تان نابود می شود تجمع و اعتراض و اغتشاش کنید، ما تضمین می دهیم که کارگزار و حاکمیت، سرمایه از دست رفته شما را برگرداند، بنابراین خودِ نفسِ بیرون آمدن و اعتراض کردن، مصداق بارز خاک معیوب است و شما هر چه در آن بکارید، محصول آفت زده است.
داودی گفت : اگر رفتید درگیری ایجاد شد، اغتشاش شد، شما را می گیرند نیرو آفت می خورد، این آفت خوردگی تقصیر کیست؟ از دور که نگاه می کنید، اسمش را می گذارند مطالبه مردمی، اما جنس خاک معیوب، فرم محصول آفت زده است، بنابراین در این فضا خود رسانه معاند سوژه منفی میدانی خلق می کند، خاک و زمین را داریم، محصول را هم داریم، اما در این میان آفت زدگی خاک را پنهان می کنند.
داودی تاکید کرد در حوزه علوم شناختی عمدتا در تلفیق میان موضوعات اقتصادی با مسایل سیاسی و امنیتی از تکنیک ” زمینِ حاصلخیز، محصولِ آفت زده “ استفاده می شود.
شگردهای رسانه های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانهای مورد نیاز امروز ایرانمان است. بنابراین رسانه ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.
رابطه میان جنبه های مختلف علوم شناختی و رسانه در جامعه ایرانی تا به امروز کمتر مورد توجه قرار گرفته است و این عرصه، همچنان در مرحله کودکی بسر می برد و تا رسیدن به بلوغ و تولید محتوای مکفی، زمان زیادی لازم است.
نظریه پردازان علوم شناختی با این باور کار خود را آغاز می کنند که معانی اجتماعی و نحوه ایجاد آن در یک فرهنگ، به ساختار اجتماعی آن جامعه مربوط می شوند و صرفاً در چهارچوب آن ساختار و پیشینه اش توضیح پذیر هستند. سوژه از طریق رمزگان های آموخته از فرهنگ خویش است که مى تواند واقعیت های اجتماعی را فهم و ادراک کند.
در این میان، هر چند برنامه های رسانه ای در هر جامعه ای متاثر از فرهنگ همان جامعه اند، روندهای بازتولید فرهنگی، قادر به گزینش نیز هستند؛ گزینش اینکه چه عناصری از فرهنگ را انتقال دهند. برنامه های تلویزیونی، خنثی و بازتاب صرف واقعیت نیستند ؛ نشانه های متون تلویزیونی با ارزشها و ایدئولوژی های فرهنگی سازندگان آنها، رمزگذاری شده اند و آنچه بازنمایی می شود، نه تمام واقعیت که صرفاً بخش خاصی از آن است.
یکی از حوزه های کاربردی متاثر از یافته های علوم شناختی، روانشناسی رسانه های جمعی است. در این میان، حوزه هایی چون روانشناسی شناختی در درک خطاهای شناختی که منجر به تصمیمات نادرست می شود و نیز طراحی بهترین شیوه تاثیرگذاری بر افکار عمومی به این حوزه کمک های مهمی می رساند. رسانه های جمعی برای جذب افکار عمومی و تاثیرگذاری بر آن از اصول روان شناسی شناختی بهره می برند. این زمینه، یکی از مباحثی که حلقه رابط میان علوم شناختی و رسانه را شکل می دهد، بحث آموزش است چرا که یکی از کارکرد های رسانه، آموزش است و رسانه به عنوان یکی از منابع مهم اطلاعاتی ما نقش مهمی در آموزش و یادگیری دارد.
نباید این نکته را از یاد برد که رسانه، گزینشگر است. رسانه ها دنیایی را به نمایش می گذارند که اگرچه حقیقی به نظر می رسد، ممکن است کوچکترین نسبتی با حقیقت یا حتی واقعیت نداشته باشد زیرا همواره یک تولید رسانه ای از یک نگاه گزینش شده حاصل می شود. این یعنی رسانه، گزینشگر است و آنچه را خود مطلوب می داند بیان می کند و از طریق فرآیندهای انتقال پیام، هدف خود را منتقل می کند. در این میان، پیام آموزشی پنهان، اثری قوی تر از پیام آشکار بر مخاطب می گذارد.
مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگها“ روایتی از تکنیک های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.
تکنیک های رسانه ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامهای ۹۰ قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تکنیک ها را تدارک دیده است.
”روایت رنگها“ نام این مجموعه برنامهی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگردهای رسانهای در انحراف افکار عمومی است که ماموریت این شبکه، در جریان سازی موثر بر نخبگان و کنشگران جامعه ایرانی را محقق کرده است.
این مجموعه برنامه که در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفت و گو با دکتر علیرضا داودی کارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویکردی تخصصی و تحلیلی و با مصداقهای عینی به افشای تکنیک های رسانه های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران می پردازد.
- منبع خبر : خبرگزاری فارس
Friday, 22 November , 2024