برخی فکر می کنند برای یک رسانه ضد ایرانی مهمترین موفقیت این است که مردم معترض به میانه خیابان بیاورد اما واقعیت آن است که مهمترین موفقیت برای آنها ، آن است که مخاطب را عنوان یک کنشگر همسوی خود تبدیل کند. به عبارتی از فرد یک خبرنگار افتخاری بسازد ، در برنامه های زنده دو طرفه این منفعت ایجاد می شود. اینجا از شگردی استفاده شده که اصطلاحا ” آرامش سخت “ گفته می شود.
برای اینکه رسانه بتواند یک فرد معمولی را به واکنش همسو تبدیل کند ابتدا باید او را در اوج استرش و هیجان منفی نگه دارد ، تصویر منفی از جامعه بهترین راه است. بعد از آن فرد برای رهایی و اصطلاحا آرامش دست به کاری می زند که رسانه می خواهد ، تهیه فیلم های اعتراض با گوشی همراه یا تماس های پر هیجان و اعتراض به برنامه زنده… این شیوه مخاطب را به آرامش سختی می رساند که مطلوب رسانه های بیگانه است.
علیرضا داودی کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی ، ضمن تشریح کارکرد رسانه های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ” آرامش سخت “ گفت: در این تکنیک اصطلاحا رسانه ها درجه سختی در دریافت ذهنی را به حداکثر می رساند ، درجه سختی به لحاظ دریافت در ذهن مخاطب را اصطلاحا مرحله انفجار می گویند.
داودی افزود: رسانه ناگهان سوپاپ اطمینان در اطلاعاتی که به مخاطب می دهد ایجاد می کند یکباره مخاطب آرام می شود ، بعد همه تایید می کنند آرامش گرفتیم در صورتی که مخاطبان از ابتدا آرام بودند اما با اطلاعات غلط به انفجار رسیدند ، حالا که مقداری از این شدت انفجار آرام می گیرد، به داشتن آرامش اعتراف می کند ، رسانه معاند به دنبال همین هدف است.
کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد مثلا پراید در یک انفجار افزایشی قیمت ۱۱۰ میلیون می شود ، وقتی ۱۰۰ میلیون می فروشند مخاطب احساس رضایت دارد ، در عملیات روانی به این شگرد ” توقعات فزآینده ـ قدرت انتقال “ می گویند اما در حوزه عملیات شناختی تکنیک ”آرامش سخت“ تعبیر می شود یعنی آرامش مخاطب را بهم می ریزند اما وقتی به سختی آن را بدست می آورید، خرسند و راضی هستید.
داودی گفت: یا آن جایی که رسانه ها راجع به خیلی از موضاعات کار می کنند و به مخاطب می گویند اگر حجاب خود را بردارید و بروید داخل خیابان و یا مسلح بشوید و در اغتشاشات خیابانی سرباز رو هدف قرار دهید، دستگیر و زندانی می شوید، دارای ۵ سال سابقه زندانی باشید در هر نقطه ای از دنیا بخواهید ما به شما پناهندگی می دهیم، به آرامش می رسید، در صورتی که مخاطب از ابتدا آرامش داشت، آن رسانه ها با شگرد مدنظر او را به نقطه انفجار می رسانند، بعد تشویق به پناهندگی، به ظاهر او را به آرامش می رسانند، در صورتی که از ابتدا دارای آرامش بوده است.
شگردهای رسانه های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانهای مورد نیاز امروز ایرانمان است. بنابراین رسانه ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.
مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگها“ روایتی از تکنیک های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.
تکنیک های رسانه ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامهای ۹۰ قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تکنیک ها را تدارک دیده است.
”روایت رنگها“ نام این مجموعه برنامهی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگردهای رسانهای در انحراف افکار عمومی است که ماموریت این شبکه، در جریان سازی موثر بر نخبگان و کنشگران جامعه ایرانی را محقق کرده است.
این مجموعه برنامه که در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفت و گو با دکتر علیرضا داودی کارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویکردی تخصصی و تحلیلی و با مصداقهای عینی به افشای تکنیک های رسانه های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران می پردازد.
- منبع خبر : خبرگزاری فارس
Friday, 22 November , 2024