علیرضا داودی کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی ، ضمن تشریح کارکرد رسانه های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ” گارد ریل “ گفت: رسانه های بیگانه ذهن مخاطب را خیلی بلوک بندی شده، محصور می کنند.
وی افزود: محصور می کنند یعنی چه؟ یعنی اینکه تثبیت می کنند، تشدید می کنند و اضافه می کنند که اساساً شما در ۴۲ سال گذشته در جا زدید خیلی دویدید، اما روی تردمیل دویدید و در جا زدید.
این کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد ملاحظه کنید رسانه های بیگانه بعد از ۴۰ سال عکس منتشر می کنند و می گویند ببینید صف مرغ را، خوب شما هم که ۴۰ سال پیشتر هم صف داشتید، دیگر نگاه نمی کنند که در فرانسه و در مهد تمدن، همچنان مردم هم در صف های مختلف هستند، فقط و فقط درباره ایران اینگونه صحبت می کنند.
وی اظهارداشت: این رسانه ها می گویند خب شما بعد از ۴۰ سال رسیدید به این نقطه که وقتی می خواهید واکسن برای پاکبانان بزنند، فلان مسئول می آید واکسن ها را به خودش می زند و خارج از نوبت رانت می کند و می گویند، این چه فرقی دارد با ۴۰ سال پیش، مخاطب خود را به این نتیجه سمت و سو می دههند که همه دویدید اما در جا زدید.
وی افزود: مخاطب در این مقطع دیگر ارزیابی و آنالیز نمی کند که این مطلب چقدر مغرضانه است و چقدر صحت دارد و این حرفی که می زند یک فسطه بزرگ است یا نه، مخاطب دیگر به این فکر نمی کند و تایید می کند تا چهل سال پیش تو صف می ایستادیم، الان هم داخل صف می ایستیم، به این فکر نمی کند که در حال حاضر همه جای دنیا صف می ایستند و مخاطب این را از ذهنش پاک می کند و می گوید در حال درجا زدن هستیم.
این کارشناس رسانه تاکید کرد: به محض اینکه حس در جا زدن به آن دست بدهد، ذهن یخ می کند و می گوید این همه دویدیم، انگار روی تردمیل دویدیم، جایی را نگرفتیم و مفاصل پا را هم از دست دادیم، کمر را هم از دست دادیم، خسته هم شدیم و هیچ چیز نصیبمان نشد و در واقع یک بذر سردی روی ذهن مخاطب می پاشند. با این کارکرد رسانه های بیگانه، مخاطب نسبت به هر موضوعی در جامعه ناامید می شود و آن وقت است که توجیه می شود که مثلا در انتخابات شرکت نکند و پیش خود می گوید وقتی ۴۰ سال است دویدیم به هیچ جایی نرسیدیم.
وی با بیان اینکه نحوه سیاستگذاری کارگزار و سیاستمدار در داخل، به افزایش ضریب پذیرش تکنیک حرکت درجا کمک شایانی می کند افزود: پس مجدداً اینجا هم ارتباط میان عوامل داخلی رسانه های بیگانه و خودش و مخاطب مشهود و کاملا بارز تلقی می شود.
شگردهای رسانه های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانهای مورد نیاز امروز ایرانمان است. بنابراین رسانه ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.
اهمیت علوم شناختی امروز در همه ابعاد زندگی شناخته شد چرا که سرمایه مغزهای برتر مبنای فعالیت بنگاه اقتصادی است در واقع سرمایه مغز برتر این است که بتواند درست عمل کند البته مفهوم دیگر سرمایه شناختی است که از یک جامعه شناس فرانسوی گرفته شده است که در قالب سرمایه های مادی، اقتصادی، فرهنگی، نمادین و سمبولیک از آن یاد شده است. علوم شناختی عبارت از دانشی که انسان را برای زندگی آماده می کند.
علوم شناختی و رسانه در تاثیر و تاثر متقابل با هم هستند، شناخت ما تعیین می کند که ما چه رسانه ای را برای چه کاری در نظر بگیریم و این رسانه است که شناخت مخاطبان خود را شکل می دهد. پس طبیعتا علوم شناختی و رسانه با هم در یک گره بسیار مستقیم و کنش و تعامل متقابل هستند. امید است در این دوران که رسانه ها بسیارند، اهمیت علوم شناختی در رسانه و بالعکس اهمیت رسانه در علوم شناختی، بسیار مورد توجه قرار بگیرد و رشد کند.
علوم شناختی با آزادسازی بسیاری از توانمندی های نهفته انسان، ظرفیت ایجاد تحول در همه شئونات بشری را فراهم می آورد، این علم تلاش می کند تا با کشف حقایق ابهامآلود ذهن، مغز و رفتار و روابط حاکم بر آنها روش های بدیعی برای حل انبوهی از مشکلات لاینحل ارائه کند. تکیه این علم بر معرفت نفس است و رفتار اجتماعی را از منظر روابط عِلّی بین افراد با هم و مجموعاً با محیط می نگرد.
مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگها“ روایتی از تکنیک های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.
Saturday, 16 November , 2024