ببینید/ فیلم کامل مهافمپ۲۵ با جمعی از کارشناسان فضای مجازی در نقد طرح مجلس (حمایت از خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات)
فعالان فضای مجازی معتقدند که طرح «حمایت از توسعه و رقابت پذیری پلتفرمها» که به تازگی در مجلس ارائه شده است، حمایت ضمنی از پلتفرمهایی است که حاکمیت فضای مجازی ما را نشانه گرفته اند.
بیستوپنجمین محفل هم افزایی فعالین فضای مجازی پاک با حضور جمعی از کارشناسان و صاحب نظران حوزه فضای مجازی، بررسی طرح «حمایت از توسعه و رقابت پذیری پلتفرمهای ارائه دهنده خدمات پایه و کاربردی شبکه ملی اطلاعات» که به تازگی به امضای ۷۰ نماینده مجلس رسیده است را در دستور کار قرار داد.
رسول جلیلی عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در این نشست آنلاین با انتقاد از مفادی از این طرح که به موضوع «ایجاد کمیته عالی مدیریت خدمات شبکه ملی اطلاعات» در ذیل مرکز ملی فضای مجازی اشاره دارد، گفت:
نهادسازی مدنظر در این طرح اصلاً موضوعیت ندارد و با وجودی که نهادهای متناسبی در ذیل شورای عالی فضای مجازی وجود دارد، شاهد تعریف نهاد نامناسبی در ذیل این شورا هستیم.
وی با اشاره به یکی دیگر از مفاد این طرح که اختیار تصمیم گیری در خصوص فیلترینگ و محتوای مجرمانه را از کارگروه تعیین مصادیق اخذ و برعهده شورای امنیت ملی و شورای عالی فضای مجازی قرار داده است، گفت: در این طرح شاهد هستیم که قانون جرایم رایانهای دور زده شده و کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه نیز خلع ید شده است.
عضو شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه نمیشود بندی از یک قانون، بندی از یک قانون دیگر را کان لم یکن کند، افزود:
اینکه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه که در سطح عالی با حضور ۶ وزیر دولت و دادستانی و سایر نهادها تشکیل میشود را به راحتی حذف کنیم، نقض غرض است. اینکه دست همه را ببندیم و اختیار فیلترینگ کشور را به رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی فضای مجازی و شورای امنیت ملی بسپریم، اشتباه است. شاید رئیس جمهور نخواهد طی ۶ ماه شورایی تشکیل دهد و اگر در این زمان یک اتفاق بزرگ امنیتی رخ دهد، چه کسی پاسخگو خواهد بود؟
وی با اشاره به اینکه در این طرح یک تناقض آشکار بین مقدمه و متن وجود دارد، گفت: ما در مجلس جدید شاهد اولین طرحی هستیم که حمایت از حاکمیت بیگانه در فضای مجازی را رسماً رقم میزند؛ سوال اینجا است که کدام یک از پلتفرمهای خارجی حاضر شدهاند که از ما مجوز بگیرند؟ زمانی که آنها قوانین کشور ما را نمیپذیرند، با این وجود ما در این قانون هر امکانی را که مربوط به تصمیم گیری مقام قضایی در قبال آنها میشود، خلع ید میکنیم.
جلیلی ادامه داد: این به معنای حمایت ضمنی از پلتفرمهایی است که حاکمیت ما را نشانه گرفتهاند و این بسیار باعث تاسف است.
وی با اشاره به ۷۰ نمایندهای که این طرح را امضا کردهاند، گفت: نمایندگان، این طرح را به نفع پلتفرمهایی امضا کردهاند که چیزی جز دشمنی با ما ندارند؛ اگر در مجلس قبل این طرح ارائه میشد ۷۰ امضا برای آن جمع نمیشد. اما چطور است که در این مجلس انقلابی ۷۰ نماینده پای این طرح را امضا کردند. با این اقدام، ۷۰ نماینده طرحی را امضا کردهاند که دست گوگل، یوتیوب، تلگرام، فیس بوک و نتفیلیکس در کشور ما باز باشد. آیا در این صورت چیزی برای عرضه پلتفرمهای داخلی باقی خواهد ماند؟
جلیلی با تاکید بر اینکه به نام حمایت از پلتفرم داخلی به کام پلتفرم خارجی تعارض آشکاری است که در این طرح دیده میشود، خاطرنشان کرد:
حمایت ضمنی از پلتفرمهایی که تاکنون حاضر به اخذ مجوز در کشور ما نبودهاند، جای تعجب دارد. شورای عالی فضای مجازی در سال ۹۶ برای ساماندهی پلتفرمهای خارجی قوانین و مقررات تصویب کرده است. اگر این طرح میخواهد مصوبه سال ۹۶ شورای عالی فضای مجازی اجرا شود، باید برای آن ضمانت اجرایی تعریف کند.
وی گفت: حتی اگر قرار است نهادی ضامن اجرای این مصوبه باشد نیز، شورای معین موجود در مرکز ملی فضای مجازی قویتر از نهادی است که در این طرح عنوان شده است.
عضو شورای عالی فضای مجازی، طرح ارائه شده را دور از شان مجلس یازدهم عنوان کرد و گفت:
این طرح خطرناک است. اگرچه طرح «صیانت از فضای مجازی و ساماندهی پیامرسانهای اجتماعی» که در قالب ۲۰ ماده ماه گذشته به مجلس ارائه شده بود دارای اشکالاتی بود اما اقتدار کشور را مدنظر قرار میداد اما این طرح جدید، علیه اقتدار کشور است.
طرح حمایت از توسعه پذیری پلتفرمها دستپخت وزارت ارتباطات است
در این نشست محمود لیایی کارشناس فناوری اطلاعات با اشاره به دلیل اصلی ارائه این طرح که حمایت از توسعه پذیری پلتفرمها بوده است، تاکید کرد:
فقدان رگولاتوری در کشور برای تنظیم مقررات تحت شبکه ملی اطلاعات و نیز نبود ضمانت اجرایی مصوبات شورای عالی فضای مجازی از جمله دلایل توجیهی برای ارائه این طرح عنوان شده است. اما به نظر میرسد در این زمینه مجلس هنوز به آن پختگی لازم نرسیده و برای انسجام در ارائه طرحی در حوزه فضای مجازی به زمان بیشتری نیاز است.
وی گفت: سوال اینجاست که چه عجلهای وجود دارد وقتی که هنوز ۳ ماه بیشتر از عمر مجلس یازدهم نگذشته است ، ما برای فضای مجازی حتماً یک طرح مصوب کنیم. به نظر میرسد نمایندگان مجلس جدید میخواهند عقب ماندگی ۴ سال قبل مجلس را جبران کنند اما باید توجه داشت ما نمیخواهیم قانونی وضع کنیم که تنها مختص دولت دوازدهم باشد.
لیایی خاطرنشان کرد: این نقد به این طرح از سوی صاحبنظران مطرح میشود که این طرح دستپخت وزارت ارتباطات و دولت است و بیشتر نظر دولت را تامین میکند. چرا که آنقدر که دغدغههای وزارت ارتباطات در اولویت این طرح است، دغدغههای مجلس انقلابی در آن دیده نشده است.
لیایی گفت: به طور کل شاهد فقدان تفکر اکوسیستمی در کل این طرح هستیم و همه جوانب در آن نظر گرفته نشده است. چرا که پلتفرم تنها مربوط به موضوع پیامرسان و اقتصاد دیجیتال نیست. برای مثال پیامرسان ویچت که حدود یک میلیارد کاربر دارد یک اکوسیستم است که ۷۰ سرویس ارائه کرده و نیازهای متفاوت شهروندان در قالب این پلتفرم دیده شده است. اما در این طرح، تفکر اکوسیستمی دیده نمیشود.
وی گفت: از سوی دیگر اگرچه این طرح با هدف حمایت از اقتصاد دیجیتال مطرح شده است اما آنچه که در متن آن دیده میشود این است که اولویت اصلی را در این اقتصاد به تولید ملی نداده است. اگر قرار باشد تراکنشهای فضای مجازی بر بستر ارائه دهنده خارجی باشد ارز از کشور خارج میشود و این خلاف الگوی اقتصاد مقاومتی است.
محمدحسین انتظاری پژوهشگر فضای مجازی نیز با اشاره به انتقادات و مزایایی که به طرح «حمایت از توسعه پذیری پلتفرم ها» وارد است، گفت:
اگرچه از نظر ساختاری این طرح با دقت بیشتری نسبت به طرح «صیانت از فضای مجازی و ساماندهی پیامرسانهای اجتماعی» تدوین شده است و از نظر قانون نویسی نیز ادبیات حقوقی بهتری را رعایت کرده و مطول نیست، اما در این طرح نیز موضوع ایجاد نهادهای موازی بی مورد دیده میشود که جای اشکال است.
وی گفت: شورای عالی فضای مجازی جایگاه مستحکمی دارد و باید تا حد ممکن مسائل مربوطه در این شورا حل شود. از سوی دیگر در این طرح نهادی به عنوان رگولاتور فضای مجازی درنظر گرفته شده است که قرار است تمامی مسائل مربوط به این فضا را حل کند. این درحالی است که ما نیاز به یک نهاد واحد رگولاتور در این بخش نداریم و نهادهای موجود در کشور میتوانند هر یک بنا به تخصص خود، در حوزه فضای مجازی نیز تنظیم گری کنند. به بیان دیگر مفاهیم نوظهور باید توسط شورای عالی فضای مجازی به رگولاتورها تفهیم شود و نهاد متناظر با فضای حقیقی در فضای مجازی نیز شکل بگیرد تا شاهد حکمرانی یکسانی باشیم.
وی در خصوص پیشنهاد این طرح درباره حذف کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه نیز گفت: قانون مجلس نمیتواند اختیاراتی که به قوه قضاییه داده شده است را محدود کند و احتمال میرود این ماده، با مخالفت شورای نگهبان روبرو شود.
این پژوهشگر فضای مجازی تاکید کرد:
اساساً ما باید به سمتی برویم که پلتفرم خارجی بدون پذیرفتن قوانین کشور ما اجازه فعالیت در کشور را نداشته باشد.
مزیتهایی که هم اکنون در اختیار پلتفرم های خارجی است را از آنها بگیریم.
متاسفانه ابزار فیلترینگ الان تنها ابراز در دست ما است چرا که، شبکه ملی اطلاعات را در اختیار نداریم، شبکه ملی اطلاعات میتواند ابزارهایی را در اختیار ما بگذارد که به ما در حکمرانی فضای مجازی کمک کند.
وی با بیان اینکه این طرح خیلی منفعلانه نوشته شده است و نگاه جدیدی ندارد، گفت: مجلس باید قانون جرایم رایانهای را بررسی و با نگاه جامعی آن را به روزرسانی کند. اینکه کارگروه فیلترینگ را در ذیل سیاستهای شورای عالی قرار دهد پیشنهادی بهتری نسبت به حذف این کارگروه است.
انتظاری با اشاره به اینکه یکی از ادعاهای این طرح حمایت از اقتصاد دیجیتال و رقابت با پلتفرمهای خارجی است، افزود:
ما نمیتوانیم انتظار شکل گیری اقتصاد درستی روی پلتفرمهای خارجی داشته باشیم چرا که این پلتفرمها ناپایدار و ناسالم است.
برای مثال اگر ما تحریم شویم ممکن است این اقتصاد از هم بپاشد.
ما اگر بخواهیم اقتصاد دیجیتال را روی این پلتفرمها بیاوریم باید به سمت پلتفرمهای داخلی حرکت کنیم. اما این طرح، مدل حمایتی درستی در این باره ندارد.
وی با تاکید بر اینکه مسیر حمایت از پلتفرمها در این طرح اشتباه است، خاطرنشان کرد: ما هنوز در حوزه زیرساختی با مشکل مواجه هستیم و نتوانستیم خدمات مناسب و بدون دغدغه به مردم تحویل دهیم . زیرساختهای شبکه ملی اطلاعات مانند دیتاسنتر، CDN و بستر ابری باید تکمیل شود. به گفته مسئولان وزارت ارتباطات ۲۰ هزار میلیارد تومان تاکنون برای شبکه ملی اطلاعات خرج شده اما هنوز این زیرساختها کامل نیست.
این کارشناس با اشاره به اینکه ضمانت اجرایی درستی نیز برای برخی مفاد این طرح دیده نمیشود، گفت: بهتر بود اگر مرکز ملی فضای مجازی ناظر تخصیص بودجه در طرح حمایت از پلتفرمها میشد و یا ابزارهای نظارتی در اختیار مرکز ملی فضای مجازی قرار میگرفت.
در این نشست محمدمهدی حبیبی فعال فضای مجازی نیز با بیان اینکه باید قانون نویسی مرتبط با فضای مجازی با مفهوم دقیقتری دنبال شود، گفت:
انتقادی که از سوی برخی کارشناسان به طرح حمایت از توسعه پذیری پلتفرمها وارد است، این است که این طرح بیشتر حمایت از پیامرسانهای خارجی را دنبال میکند و دست آنها را در این فضا بازگذاشته و تنها برای پلتفرمهای داخلی، رگولاتوری تعیین کرده است.
وی گفت: حذف جایگاه قانونی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، عملاً امکان واکنش سریع کشور را در مواقع حساس دچار مشکل میکند. از سوی دیگر این طرح هیچ ایدهای برای دفاع از اقتصاد مردم بر بستر پلتفرمها ندارد.
حبیبی با اشاره به اظهارات وزیر ارتباطات مبنی بر رسیدن کشور به ۱۰ درصد اقتصاد دیجیتال تا سال ۱۴۰۴ گفت: ۱۰درصد که نه اصلا ۵۰درصد اقتصاد دیجیتال شود وقتی که بر بستر خارجی دارد این اتفاق میافتد و با یک تصمیم از سمت آمریکا یا صاحبان پلتفرمها کل این اقتصاد نابود می شود چه فایدهای دارد؟ این آمارها اگر درست هم باشد مانند خانه ساختن بر روی پنبه است. چرا که به یک امضای ترامپ وابسته است و اقتصاد ناپایداری محسوب میشود.
وی تاکید کرد: اینکه نمایندگان مردم، دغدغههای مربوط به فضای مجازی را دارند در عمل خوب است اما اگر با کار کارشناسی همراه باشد آثار بهتری خواهد داشت.
این فعال فضای مجازی با اشاره به تصمیم امریکا برای فیلترینگ شبکههای تیک تاک و وی چت که بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر در آمریکا دارند، گفت:
آمریکا که داعیه آزادی بیان دارد در حوزه شبکههای اجتماعی، وقتی حاکمیت خود را در خطر می بیند به خاطر مردم، کلان داده و امنیت ملی کشورش، یا بخاطر حکمرانی و ایدوئولوژی خود، دست به فیلترینگ میزند اما ما هیچ حاکمیتی بر فضای مجازی مان نداریم.
در این نشست دکتر رضایی کارشناس فضای مجازی نیز تاکید کرد: این طرح از نظر ساختار قانونی، دچار ایراداتی است و عنوان و متن طرح با هم تطبیق ندارد. هدف از ارائه طرح، توسعه و حمایت از خدمات پایه است اما در متن به این موضوع به صورت کامل پرداخته نشده و به موضوعات چندگانه اشاره شده است.
وی با بیان اینکه این طرح برای شورای عالی فضای مجازی تعیین تکلیف میکند که درست نیست، گفت: ساختار ضعیف اعضا در کمیته رگولاتوری که در ذیل مرکز ملی فضای مجازی پیشنهاد شده است، از دیگر انتقاداتی است که به آن وراد شده است. در این ساختار قرار است زیرمجموعه ای در شورای عالی فضای مجازی ایجاد شود که بدون هماهنگی با این شورا، در وظایف آن نقش آفرینی کند و این طرح از این جهت دچار تعارض است.
به گفته وی، پختگی و انسجام کافی که بتواند این طرح را به یک قانون تبدیل کند، در آن دیده نمیشود.
در همین حال دکتر فرهنگ کارشناس حقوق و اقتصاد نیز تاکید کرد:
در این طرح، واژهها بدون دقت و غیر تخصصی به کار گرفته شده است و در فلسفه اقتصادی آن گنگی وجود دارد و شفاف نیست. از سوی دیگر این متن بیشتر شبیه یک آیین نامه است تا قانون چرا که بخش های زیادی از آنطی یک مدت خاص از بین می رود، بارها گفته شده اگر طی سه ما فلان اتفاق افتاد، این اقدام شود.
وی گفت: طراحان این طرح باید به این موضوع توجه میکردند که کشور ما هم اکنون با چه خطراتی در فضای مجازی روبرو است و پس از آن، طرح مساله میکردند.
بیشتر بخوانید/ مهافمپ۲۴ با امیرناظمی و فعالان فضای مجازی با موضوع دوگان پلتفرم محتوا
- منبع خبر : خبرگزاری مهر
Sunday, 17 November , 2024