هر ساله پلیس درباره فعالیت این افراد هشدار می دهد. سال گذشته هشدار پلیس به “شاخهای اینستاگرام ” پس از موج فعالیت آنها در فضای مجازی با انتشار ویئوهایی رقص بالا گرفت. در همین راستا چند صفحه اینستاگرامی محبوب که ویدئوهایی از رقص صاحبان حساب منتشر میکردند، مسدود شدند. پلیس میگوید “شاخهای اینستاگرام” را شناسایی […]
هر ساله پلیس درباره فعالیت این افراد هشدار می دهد. سال گذشته هشدار پلیس به “شاخهای اینستاگرام ” پس از موج فعالیت آنها در فضای مجازی با انتشار ویئوهایی رقص بالا گرفت. در همین راستا چند صفحه اینستاگرامی محبوب که ویدئوهایی از رقص صاحبان حساب منتشر میکردند، مسدود شدند.
پلیس میگوید “شاخهای اینستاگرام” را شناسایی و رصد میکند. سردار وحید مجید رییس پلیس فتا درباره فعالیت برخی از صفحات پرطرفدار اینستاگرامی گفت: “سال گذشته طرحی را در پلیس فتا آغاز کردیم که در جریان آن رصد و تذکرات لازم به این افراد داده شده و مواردی را به آنان مطرح کردیم.”او افزود: «امسال هم چنین طرحهایی ادامه داشته و اقدامات آنان مورد رصد پلیس خواهد بود و با تخلفات احتمالی آنان نیز برخورد خواهد شد»
سال گذشته نیز سرهنگ تورج کاظمی، رئیس پلیس سایبری تهران، گفت که پلیس با “شاخهای اینستاگرام” برخورد میکند. کاظمی افزود: “وقتی صفحات شاخهای اینستاگرام توسط پلیس فتا شناسایی میشوند، مدیران این صفحات در هر کدام از استانها که باشند به آن استان اعلام میشود.”
در سالهای اخیر، اینستاگرام به ابزاری برای تبلیغ محصولات، رستورانها و فروشگاهها بدل شده است و نقشی پراهمیت در زندگی اقتصادی جوانانی یافته که از این طریق کسب درآمد میکنند.
در ابتدا تعداد این جوانان معدود بود و تحت عنوان “واینر” در اینستاگرام و یوتیوب با ساخت کلیپهای طنز و از طریق تبلیغات کسب درآمد میکردند. اما به تدریج برخی نیز برای اینکه بتوانند از فضای مجازی کسب درآمد کنند به شیوه دیگری خود را در شبکههای اجتماعی مطرح کردند تا بتوانند فالوئرهای خود را افزایش دهند. به این جوانان “شاخهای اینستاگرام” گفته میشود، دلیل این نام گذاری شکل ظاهری این جوانان است، اکثریت آنها دارای جراحیهای زیبایی و آرایشهای غلیظ هستند و پوششهای آزاد و مورد علاقه خودشان را دارند.
این جوانان عمدتا از طریق انتشار عکس و ویدیو از زندگی شخصی خود در شبکههای اجتماعی مطرح شدند و به دلیل نبود محدودیت در فضای مجازی توانستند شروع به تبلیغات محصولات و برندهای کوچک (محصولات آرایشی، بهداشتی، فرشگاههای لباس، عطر و رستورانها) کنند. تبلیغ این محصولات در رسانههای رسمی در ایران یا ممنوع و یا بسیار گران است، به همین دلیل شرکتها و فروشگاهها نیز ترجیح میدهند کالای خود را با قیمتی کمتر در جایی تبلیغ کنند که مشتری کالا یا خدمات آنها در آنجا حضور دارند.
اما فعالیتهایی آنها در مواردی با قوانین و عرف جامعه هم خوانی ندارد. همین مسئله موجب شده که تحت نظر نهادهای امنیتی و قضایی قرار گیرند.
- منبع خبر : فرارو
https://famp.ir/?p=5679
Sunday, 13 April , 2025