مدیران پیامرسانهای داخلی در نشستی از عدم حمایت کافی در حوزه سختافزار و عدم اجرای کامل مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای حمایت از پیامرسانهای داخلی گلایه کردند. عصر امروز نشست خبری تحلیلی بررسی دلایل عدم مهاجرت مردم به سمت پیامرسانهای داخلی توسط اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان و با حضور حمید فتاحی معاون وزیر ارتباطات […]
مدیران پیامرسانهای داخلی در نشستی از عدم حمایت کافی در حوزه سختافزار و عدم اجرای کامل مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای حمایت از پیامرسانهای داخلی گلایه کردند.
عصر امروز نشست خبری تحلیلی بررسی دلایل عدم مهاجرت مردم به سمت پیامرسانهای داخلی توسط اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان و با حضور حمید فتاحی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، احسان قاضیزاده هاشمی رئیس فراکسیون فضای مجازی مجلس شورای اسلامی، مهدی داوری مدیرعامل پیامرسان بیسفونپلاس، محسن غفاری مدیرعامل پیامرسان ایتا و ایمان عیسیزاده مدیرفنی پیامرسان سروش برگزار شد.
غیر از وزارت ارتباطات، سایر دستگاهها به تکالیف خود در سند حمایت از پیامرسانهای داخلی عمل نکردند/ رشد 10 براری پیامرسانهای داخلی در کمتر از یکسال
حمید فتاحی معاون وزیر ارتباطات در این نشست، گفت: ما در داخل کشور شبکههای اجتماعی زیادی داریم که در مجموع 30 تا 40 میلیون کاربر در آنها فعال هستند که بعضی از آنها موفق و بعضی از آنها شکستخورده هستند.
فتاحی در خصوص علل عدم اقبال کافی مردم به پیامرسانهای داخلی اظهار داشت: از سال گذشته سند حمایت از پیامرسانهای داخلی که نتیجه تلاش 1 تا 1.5 ساله دستگاههای مختلف کشور بود، در شورای عالی فضای مجازی تصویب شد و به رهبر معظم انقلاب تقدیم شد و سپس رئیس جمهور نیز آن را ابلاغ کرد. در سند مذکور ابعاد زیادی آمده بود و برای همه نهادها و دستگاهها تکالیفی تعیین شده و به صورت جزئی در مرکز ملی فضای مجازی وظایف مشخص و به آنها ابلاغ شده بود. از این موارد 5-6 مورد به وزارت ارتباطات مربوط میشد و به همین دلیل بنده در این وزارتخانه مأمور این کار شدم و تا الآن همه آنها به طور کامل انجام شده است.
معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: در سند مذکور دستگاههای دیگر به وظایف خود عمل نکردند که اگر آنها هم مانند وزارت ارتباطات به وظایفشان عمل میکردند، حتماً مردم به پیامرسانهای داخلی مهاجرت میکردند. در حال حاضر هم که تصمیم بر این شده که 5 پیام رسان از گردونه حمایت حذف شود، حمایتهای قبلی همچنان از آنها ادامه پیدا میکند و غیر از آن هم اگر هر کمکی نیاز داشته باشند و امکان آن برای ما موجود باشد، ما آن را انجام خواهیم داد.
وی ادامه داد: پیامرسانهای داخلی از زمان اجرای این سند که دیماه سال گذشته بود، رشد 12_10 برابری داشتند که بسیار ارزشمند است. همچنین در تمام شرکتهای دانش بنیان فعال در این حوزه تا امروز یک تولید دانش جدید صورت گرفته است.
اقبال کم مردم به پیامرسانهای داخلی ربطی به مسائل فنی ندارد
در ادامه این نشست، ایمان عیسیزاده مدیر فنی پیامرسان منتخب سروش اظهار داشت: ما در دوران بعد از فیلترینگ تلگرام 30 سرور داشتیم و 10 میلیون کاربر را پوشش دادیم. در روزهای اولیه اختلالهایی در سروش مشاهده شد که آن هم به دلیل هجوم گسترده و یکباره مردم به پیامرسان ما بود. با وجود اینکه 30 سرور برای پشتیبانی از 10 میلیون کاربر بسیار کم است اما ما توانستیم به مرور و با رفع نقایص و ارتقاء توانمندیهای پیامرسان سروش، اختلالات را رفع کنیم و سرویس خوبی به کاربران ارائه دهیم.
وی ادامه داد: متأسفانه ما از نظر سختافزاری امکانات خیلی بیشتری نیاز داریم که باید در این زمینه حمایتهای بیشتری صورت گیرد. وظیفه ما به عنوان پیامرسان این است که به فکر ساختار نرمافزار و قابلیتهای پیامرسان خود باشیم اما متأسفانه در حال حاضر همه دغدغه و درگیری ما این شده که سختافزارهای ما بتوانند سرویس خوب به کاربر ارائه کنند.
مدیر فنی پیامرسان منتخب سروش تأکید کرد: اینکه چرا مردم در حد انتظار به پیامرسانهای داخلی اقبال نشان ندادند، ربطی به مسائل فنی ندارد بلکه دلایل اجتماعی دیگری دارد که قبلا بیان شده است.
یکی از ایرادات اصلی مرکز ملی فضای مجازی، نقش کمرنگ وزارت ارتباطات در این مرکز است/ با وجود هاتگرام و تلگرام طلایی طبیعی است مردم به پیامرسانهای داخلی نیایند
محسن غفاری مدیر پیام رسان ایتاء نیز در این نشست گفت: یکی از ایرادات اساسی مرکز ملی فضای مجازی این است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان صاحب و مدیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور نقش خوبی در این مرکز ندارد و در تصمیمگیریها مشارکت زیادی ندارد. این اشتباه بزرگی است که وزارت ارتباطات در مرکز ملی فضای مجازی در جریان بسیاری از مسائل نیست.
وی در خصوص تصمیم اخیر مرکز ملی فضای مجازی اظهار داشت: آیتمهایی که بر مبنای آن این تصمیم گرفته شد، شفاف نیست و ما از آنها اطلاع نداریم. دوستان مرکز ملی حتی به دفتر ما نیامدند تا از نزدیک در جریان کار ما قرار گیرند. آنها باید میآمدند و به ما اطلاع میدادند و ما را در جریان جزئیات و آیتمهای این تصمیم قرار میدادند. با این حال ما امیدوار هستیم، این دو پیامرسانی که انتخاب شدند، بتوانند در این جنگ رسانهای که دشمن علیه ما راه انداخته، بتوانند کشور را از ابزارهای خارجی مستقل کنند.
مدیر پیام رسان ایتا در خصوص علل عدم اقبال کافی مردم به پیامرسانهای داخلی گفت: اول باید تأکید کنم که با نصب 33 میلیونی کاربران در دو نرمافزار هاتگرام و تلگرام طلایی، مشخص شد که مردم به نظام جمهوری اسلامی اعتماد دارند اما پیامرسانهای داخلی باید تقویت میشدند و کمکهای اندکی که توسط وزارت ارتباطات صورت گرفت، بسیار حداقلی بود و باید حمایتهای بیشتری از نظر سختافزار میشد. آنطور که گفته شده بود، قرار بود هاتگرام و تلگرام طلایی تا جذب 8 میلیون کاربر ادامه فعالیت دهند تا در این مدت پیامرسانهای داخلی بتوانند خود را تقویت کنند. اما وقتی فعالیت آنها ادامه پیدا کرد، طبیعی است که مردم احساس نیاز نکنند که به یک ابزار داخلی مراجعه کنند، چرا که تلگرام نیاز آنها را برطرف میکند.
عزم ملی برای حمایت از پیامرسانهای داخلی وجود ندارد
در ادامه این نشست، مهدی داوری مدیر پیامرسان بیسفون پلاس اظهار داشت: برای اینکه پیام رسانهای داخلی موفق شوند، باید همه بخواهیم و به یک عزم ملی نیاز است که در حال حاضر من آن را نمیبینم. این یک واقعیت است که ما به ابزارهای خارجی معتاد هستیم و برای ترک این اعتیاد یک عزم خیلی زیادی لازم است اما نه تنها چنین عزمی وجود ندارد بلکه به همان حداقل تکالیفی که در سند شورای عالی فضای مجازی آمده بود، عمل نشده و حداکثر 10 درصد از آن موارد عملی شدهاند.
وی ادامه داد: وزارت ارتباطات تا جایی که توانست کمک کرد اما متأسفانه بقیه دستگاهها به تکالیف خود عمل نکردند و حتی یک قدم هم برنداشتند. از سال 91 که ما فعالیت خود را آغاز کردیم، دستگاههای مذکور حتی یکبار نیامدند از مجموعه ما بازدید کنند تا در جریان نوع فعالیت ما قرار گیرند و فقط از سروش و گپ بازدید کردند.
تصمیمات سینوسی مسئولان در خصوص پیامرسانهای داخلی مردم را بیاعتماد میکند
احسان قاضیزاده هاشمی رئیس فراکسیون تازهتأسیس فضای مجازی مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست اظهار داشت: در اسفند سال گذشته و با توجه به مسائلی که در آن زمان پیرامون اهمیت پیامرسانها مطرح شده بود، در یک جلسه چند ساعته غیرعلنی با مسئولان مرکز ملی فضای مجازی در مجلس داشتیم که گزارشهای مطرحشده در آن جلسه، نمایندگان را تحت تأثیر قرار داد. به همین دلیل قرار شد در ابتدای سال جدید، کمیسیون ویژه فضای مجازی در مجلس تشکیل شود که بعد تبدیل به یک کمیته ذیل کمیسیون فرهنگی شد.
وی ادامه داد: این کمیته کافی نبود، لذا ما بر آن شدیم تا فراکسیونی با 71 عضو از نمایندگان تشکیل دهیم که همه حوزههای مرتبط با فضای مجازی در آن باشند. متأسفانه در کشور ما قوانین خاص فضای مجازی بسیار کم است و باید در این زمینه تلاش کنیم. در یکسال اخیر که بحث پیامرسانهای داخلی باب شده است، تصمیمات متناقض زیادی در این زمینه گرفته شده و در مجموع فضای بیثباتی از نظر سیاستگذاری ایجاد کردهایم؛ تصمیمات سینوسی مسئولان، بیش از آنکه به خود پیامرسانهای داخلی لطمه میزند، اعتماد مردم را خدشهدار میکند.
- منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان
Sunday, 17 November , 2024