با توجه به حجم گسترده مبادلات رمزارزها در دنیا و داخل کشور و تهدیدات و مخاطرات پیشرو، لزوم ضابطه مندی این ابزارها توسط دولت و مجلس ضروری به نظر می رسد.

فناوری غیرمتمرکز بلاکچین و ظهور رمزارزها نوع جدید و بدون مرزی از پول را برای اقتصاد جهان به ارمغان آورده که مرتبط با هیچ دولت و کشوری نیست و افزایش حجم آن بی قاعده نبوده و مستلزم صرف انرژی برق قابل توجه و به کارگیری تخصص است. این پول بازار پرنوساناتی دارد و بیشتر تبدیل به فرصتی برای کسب سود معامله گران و سفته بازان شده است.

رمزها امروزه با گسترش خیره کننده ای در دنیا مواجه بوده است؛ در این باره فرزین فردیس، نایب رئیس‌کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران می گوید: ارزش کل بازار رمزارزها در جهان تا ۸ می ۲۰۲۱ به ۲۴۶۰ بیلیون دلار رسیده و ارزش کل بازار بیت کوین طی همین مدت ۱۱۱۰ بیلیون دلار برآورد شده است. همچنین تعداد رمزارزهای پذیرش و لیست شده در صرافی‌های معروف دنیا تا ۱۵ آوریل ۲۰۲۱ عدد ۴۷۰۱ را نشان می‌دهد. در حالی که تعداد رمز ارزها در سال ۲۰۱۳ تنها ۶۶ عدد بود.

نایب رئیس‌کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران با اشاره به استقبال گسترده از رمزارزها در ایران معتقد است: بر اساس پژوهشی که شرکت مشاوره مدیریت ایلیا روی ۵۶۰۰ نفر از جمعیت ۱۸ تا ۶۵ ساله کشور به انجام رسانده است، ۳۱ درصد از پرسش شوندگان ادعا کرده‌اند که در حال حاضر صاحب رمز ارز هستند. ۶ درصد اعلام کرده اند که پیش از این از چنین دارایی برخوردار بوده اند. ۶۳درصد هم گفته اند که هیچ گاه رمزارز نداشته اند. ۶۲ درصد مردمی که رمز ارز خریداری کرده اند، در شش ماه اخیر وارد بازار شده اند و حجم مبادله روزانه رمزارزها در پایان اسفند بین ۵ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده می شود.

به گفته وی بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۲٫۵ میلیون حساب کاربری رمز ارز در صرافی‌های داخلی وجود دارد که با احتساب کارکرد چهار یا پنج به یک، حدوداً دوازده میلیون نفر در ایران رمز ارز دارند.

البته این حجم مبادله رمزارز در کشور، در صورت رسمی شدن آن در کشور می تواند مخاطرات و تهدیداتی را نیز به دنبال می تواند داشته باشد؛ در این باره علیرضا توکلی کاشی، معاون توسعه کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران اظهار می دارد: «می توان این پرسش را مطرح کرد که اگر بیت کوین رسمی شود و برای مثال امکان معامله آن در جایی مانند بورس یا توسط یک صندوق سرمایه گذاری و یا یک کارگزاری دیجیتال یا حتی شبکه بانکی مجاز اعلام شود، در صورت سقوط ارزش بیت کوین چه کسی پاسخگو خواهد بود و آیا کشور ظرفیت پذیرش این امر را دارد؟»

با وجود تهدیدات رمزارزها، قانونی هم برای عدم منع فعالیت در این باره وجود ندارد. در این باره حسین اسلامی رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران معتقد است: زیرساخت داخلی برای پشتیبانی از ارزهای دیجیتال وجود دارد. اما مجوز آن از سوی بانک مرکزی هنوز صادر نشده است با این وجود قانونی برای منع فعالیت در این حوزه وجود ندارد و اقدام بانک مرکزی و سایر دستگاه های اجرایی می تواند فعالیت این واحدها را به صورت شفاف تسهیل کند.

با توجه به حجم گسترده رمزارزها در کشور و ریسک بالای سرمایه گذاری در آن توسط مردم و چالش های عدیده ای مثل بلاتکلیفی مسائل قانونی، نوسانات شدید ارزش، عدم امنیت و کلاهبرداری، عدم پشتوانه شفاف و ملاحظات شرعی لزوم تعیین تکلیف و ضابطه مند کردن رمزارزها توسط بانک مرکزی و مجلس شورای اسلامی ضروری به نظر می رسد. طبق نظر کارشناسان پیشنهاداتی مانند «ایجاد آگاهی و آموزش‌های زیربنایی»، «ایجاد حس آرامش در فضای عمومی جامعه برای استفاده از رمز ارزها»، «تقویت و تسریع رگولاتوری حوزه فناوری بلاکچین و رمز ارزها»، «ایجاد یک ساختار فنی و حقوقی مشابه شاپرک یا شتاب»، «ایجاد پروتکل‌های قضائی مربوطه» و «به رسمیت شناخته شدن دارایی‌های دیجیتال در کشور» می تواند در سازماندهی و قانونمندی فناوری رمزارزها موثر واقع شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری تسنیم