دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به سؤالی درباره کم‌‌کاری وزارت ارتباطات در بستن فیلترشکن‌ها، گفت: این اواخر در وظیفه شرکت زیرساخت در ایمن‌سازی شبکه مخابراتی نقص‌هایی دیده می‌شود و امیدواریم وزارت ارتباطات به شرایط قبل از یک ماه اخیر برگردد و به همان میزان که باید جلوی فیلترشکن‌ها را گرفت، بگیرد. سید ابوالحسن فیروزآبادی […]

دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به سؤالی درباره کم‌‌کاری وزارت ارتباطات در بستن فیلترشکن‌ها، گفت: این اواخر در وظیفه شرکت زیرساخت در ایمن‌سازی شبکه مخابراتی نقص‌هایی دیده می‌شود و امیدواریم وزارت ارتباطات به شرایط قبل از یک ماه اخیر برگردد و به همان میزان که باید جلوی فیلترشکن‌ها را گرفت، بگیرد.

سید ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی در حاشیه نمایشگاه الکامپ در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که به نظر می‌رسد برخورد نکردن وزارت ارتباطات با فیلترشکن‌ها با هدف حمایت از نسخه‌های فارسی تلگرام انجام می‌شود و در این باره به وزارت ارتباطات بابت کم‌کاری انتقاد وارد است، گفت: طرح مرکز ملی فضای مجازی درباره خروج از انحصار تلگرام بود که برای برخی سازمان‌ها تکالیفی تعیین شده بود و تقریباً تمامی دستگاه‌ها در کشور همکاری خوبی در مرکز ملی فضای مجازی داشتند و از همه تشکر می‌کنم.

وی گفت: بحثی تحت عنوان کمک به نسخه‌های فارسی تلگرام وجود ندارد، ممانعت از فعالیت فیلترشکن‌ها در کشور بر عهده شرکت زیرساخت است و شرکت ارتباطات زیرساخت باید برای ایمن‌سازی و شبکه مخابراتی کشور با دقت بیشتری کار انجام دهد که این اواخر مقداری در این رابطه نقص‌هایی دیده می‌شود و امیدواریم وزارت ارتباطات مانند گذشته به شرایط قبل از یک ماه اخیر برگردد و به همان میزانی که باید جلوی فیلترشکن‌ها را می‌گرفت بگیرد.

فیروزآبادی گفت: در رابطه با هاتگرام و تلگرام طلایی از ابتدا سیاست‌های خروج از انحصار تلگرام برای دوره گذار روی این برنامه‌ها حساب شده بود و پذیرفتیم که تلگرام‌های فارسی چند ماهی فعال باشند اما آخرین مهلتی که به آقایان دادیم 15 شهریور است و باید به یک پیام‌رسان صد درصد بومی تبدیل شوند.

فیروزآبادی در پاسخ به سوالی درباره اینکه شورای عالی انفورماتیک قرار بود پس از انحلال این شورا انجام شود، گفت: نظر رئیس جمهور این بود که این کار توسط دولت انجام شود که علی‌رغم پیگیری‌ها دولت نتوانسته در این باره تصمیم‌گیری کند.

وی گفت: از سوی دیگر به این نتیجه رسیده‌ایم که این شورا مصوب مجلس شورای اسلامی و برای تغییر نیز باید مصوبه مجلس را داشته باشد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخورد با یک پلتفرم منتشرکننده محتوا توسط مخاطبان باید با محتوای متخلف یا کل پلتفرم صورت گیرد، گفت: شورای عالی فضای مجازی مصوبه‌ای در این باره داشته که پس از این مصوبه از سه ماه پیش مقرر شد، دیگر در صورت بروز تخلف در پلتفرم انتشار محتوا با پلتفرم برخورد نشود، مگر اینکه پلفترم اخطار بگیرد، اما محتوا را حذف نکند، در این صورت پلتفرم مجرم شناخته می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد تعدد نهادهای تصمیم‌گیر در حوزه فیلترینگ گفت: در این باره قصد ورود نداریم، اما درباره پیام‌رسان‌هایی که بین مردم از محبوبیت بیشتری برخوردارند، در صورت لزوم ملاحظاتی خواهیم داشت.

 

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس