بیش از یک سوم (35٪) از صاحبان دستگاه های هوشمند در انگلستان اقدامات امنیتی تکمیلی برای محافظت از دستگاه های هوشمند خود را انجام نمی دهند و صرفا بر ویژگی های امنیتی داخلی دستگاه که توسط شرکت سازنده ارائه می شود تکیه می کنند.

۲۰۲۱ Norton Cyber در گزارشی ویژه، موضوع ایمنی صاحبان دستگاه های هوشمند را در استفاده های آنلاین کاربران را مورد بررسی قرار داد. یکی از نکات نگران کننده ی این مطالعه، عدم توجه کاربران به موضوع امنیتی برای دستگاه های هوشمند در میان کاربران بریتانیا را نشان داد. فقط ۳۷٪ از صاحبان دستگاه های هوشمند متصل به اینترنت، مجوزهای برنامه های نصب شده در دستگاه های خود را کنترل می کنند و فقط یک سوم (۳۳٪) کاربران نرم افزار CyberSecurity را نصب و از آن استفاده می کنند. در بین صاحبان دستگاه های هوشمند تنها ۳۲٪ افراد رمزهای عبور پیش فرض خود را تغییر می دهند یا به طور منظم کلمه عبور دستگاه را به روز می کنند.

علاوه بر این، تنها ۳۱ درصد از افرادی که دارای یک روتر Wi-Fi هستند، رمز عبور روتر خود را بیش از یک بار در سال تغییر می دهند و بنابر گفته ی ۴۲٪ از مالکان روتر های وای فای، آنها هرگز رمز عبور خود را تغییر نداده اند یا مطمئن نیستند که تاکنون رمز عبور آن ها تغییر کرده باشد.

نکته ی جالب اینجاست که ۸۶٪ از مالکان تجهیزات هوشمند گفته اند که در صورت هک شدن دستگاه خود نمی دانند که باید چه اقدامی را انجام دهند، و از سایر افراد مورد تحقیق، (۵۳٪) از آن ها گفته اند که تغییر تنظیمات امنیتی یا کلمه عبور دستگاه هوشمند خود را انجام خواهند داد.

این تحقیق بر اساس یک نظرسنجی آنلاین که از بیش از ۱۰۰۰ انگلیسی توسط نظرسنجی هریس انجام شده است، اعلام داشته است که ۷۱ درصد از بزرگسالان انگلیسی دارای یک دستگاه هوشمند خانگی هستند .

این مطالعه همچنین نشان داد که در طول پاندمیک Covid-19 زمان استفاده از تجهیزات هوشمند ۵۲٪ بین کاربران افزایش یافته است و این موضوع سلامت روان ۴۱٪ از کاربران را تحت تاثیر قرار داده و باعث شده است که آنها در برار آسیب های آنلاین، آسیب پذیر باشند.

مدیر ارشد استراتژیک EMEA در Nortonlifelock، اظهار داشت: کاربران انگلیسی به صورت میانگین ۵٫۵ ساعت در روز را با نگاه کردن به صفحه نمایش صرف می کنند و این موضوع امری اجتناب ناپذیر است که این مدت زمان استفاده از تجهیزات هوشمند بیش از حد به نظر می رسد.

فناوری می تواند تعدادی از مزایای اجتماعی و آموزشی را به ارمغان بیاورد و در طول سال گذشته، ما حتی شاهد آن هستیم که در انگلستان، یکی از پنج بزرگسال (۲۱٪ از افراد) یک دستگاه هوشمند جدید را خریداری کرده است تا به آنها  در زمان پاندمی کرونا کمک کند که زیرا با توجه به وضعیت جامعه، محدودیت ها زندگی اجتماعی کاربران را تحت تاثیر قرار داده است و تا حدودی زندگی روزمره کاربران مجازی شده است. اما، در دنیای مجازی باید زمان استفاده از تجهیزات هوشمند را کنترل کرد و باید توجه داشت که عادات ایمنی دیجیتال بخش مهمی از زندگی روزمره است.

فراتر از تنظیم مرزهای زمانی برای استفاده از دستگاه های هوشمند ، مردم باید مراقب خطراتی که ممکن است به صورت آنلاین با آن ها روبرو شوند،باشند. توجه به آنچه که شما در مورد خودتان در فضای مجازی منتشر می کنید و احتیاط در خصوص کلاهبرداری های بالقوه ی سایت ها و برنامه های جعلی، با استفاده از رعایت نکات پیشگیرانه در استفاده های انلاین و حفاظت های چند لایه از دستگاه های هوشمند می تواند در امنیت آنلاین به شما و خانواده شما کمک کند.

  • منبع خبر : پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا