پس از مرگ يک کاربر چه اتفاقي براي اکانت او در شبکه هاي اجتماعي رخ مي‌دهد؟ در اين مطلب به توضيح قوانين اينستاگرام، يوتيوب، فيسبوک، توييتر و ديگر شبکه‌هاي اجتماعي در اين موقعيت مي‌پردازيم.

مرگ یکی از موضوعات اجتناب ناپذیر زندگی است، همچون میلیاردها انسان که از ابتدای خلقت تاکنون در پایان زندگی خود طعم مرگ را چشیده‌اند ما نیز روزی، حال دیر یا زود، به آن‌ها می‌پیوندیم.

وضعیت دارایی افراد و به ارث رسیدن اموال شخص پس از فوت، یکی از مهم‌ترین قوانینی است که کشورهای مختلف بر اساس شیوه قانون‌گذاری خود، شرایط آن را تعیین کرده و پس از مرگ برای فرد متوفی و خانواده و اقوام بازمانده فرد اعمال می‌کنند.

در یک دیدگاه کلی دارایی شامل تمامی اموال و حقوقی هستند که ارزش پولی دارند. حال این دارایی می‌تواند یک چیز عینی مانند ملک، خودرو و موجودی حساب باشد یا دارایی‌هایی غیرعینی که در واقع جزو حقوق فرد به حساب می‌آیند.

با پیشرفت تکنولوژی و ظهور اینترنت، برخی از اتفاقات نو ظهور مانند اکانت فرد در شبکه‌های اجتماعی یا یک سرویس آنلاین خاص مانند سرویس خدمات ابری را نیز می‌توان جزو دارایی او حساب کرد.

در دنیای مدرن فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی میزبان کسب‌و‌کار‌های بسیاری هستند و اتفاقا کسب‌و‌کارهای مجازی درآمد بسیار خوبی هم دارند، بنابراین حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی دارای ارزش است.

یک پیچ کاری با بیش از ۵۰۰K فالوور، حساب کاربری یک اینفلوئنسر با بیش از یک میلیون فالوور در اینستاگرام، صفحه یک یوتیوبر با بیش از ۳۰۰K دنبال کننده، حساب‌های کاربری در فیسبوک و توییتر یا توییچ و دیگر شبکه‌های اجتماعی یا پلتفرم‌های آنلاین، همه این‌ها یک دارایی هستند که می‌توان با آن کسب درآمد کرد.

اما سوال مهم آن است که پس از مرگ فرد صاحب یک اکانت در شبکه‌های اجتماعی، چه اتفاقی برای حساب کاربری او رخ می‌دهد؟ آیا حساب بسته می‌شود؟ آیا می‌توان حساب کاربری را به فرد دیگر منتقل کرد؟

اصلا باید حساب کاربری یک فرد متوفی را بست یا این حساب که در واقع دارایی اوست باید به دیگران به ارث برسد؟ با آی‌تی‌رسان همراه باشید تا به بررسی وضعیت حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی پس از مرگ صاحب آن رسیدگی کنیم:

آیا حساب کاربری واقعا یک دارایی است؟
طبق قانون هرچیزی که ارزش مالی داشته باشد یک دارایی محسوب می‌شود، حال دارایی می‌تواند یک ملک با ارزش ۵۰ میلیارد تومان باشد یا یک گلدان قدیمی با ارزش دو هزار تومان، وضعیت حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی نیز به همین شکل است.

معمولا دو نوع حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، نوع اول اکانت‌های شخصی هستند. بسیاری از افراد یک پیچ شخصی در شبکه‌های اجتماعی دارند و تنها اقوام و دوستان‌شان آن را دنبال می‌کنند، قطعا این نوع پیچ ارزش خیلی زیادی ندارد و به واسطه حضور خود فرد اهمیت پیدا می‌کند، اگر شخص فوت کند صفحه او ارزشی برای دیگران ندارد.

اما نوع دوم حساب‌های کاربری با تعداد فالور فراوان است که محل کسب درآمد فرد هستند و ارزش بسیاری دارند، اینفلوئنسرها و مالکان حساب‌های کاربری بزرگ در پیچ خود درآمد میلیونی دارند و حتی می‌توانند حساب کاربری خود را با قیمت گزاف به فروش برسانند. به این ترتیب یک پیج مشهور در اینستاگرام می‌تواند همچون یک ملک تجاری هم ارزش داشته باشد و هم محل کسب درآمد شود.

این اکانت‌ها یک دارایی هستند؛ بنابراین بسته شدن اکانت شبکه اجتماعی پس از مرگ فرد کار غیرعادلانه‌ای است. برای رشد یک حساب کاربری زحمات فراوانی کشیده می‌شود، اینفلوئنسرها، یوتیوبرها و افرادی که حساب کاربری با فالوورهای فراوان دارند، زمان زیادی را برای رشد اکانت خود صرف کرده‌اند، همچنین طبیعتا کار در شبکه‌های اجتماعی مانند هر کسب‌و‌کار دیگری به سرمایه نیاز دارد، به ویژه اینفلوئنسرها که هزینه زیادی برای تهیه دوربین، میکروفن و دکور اتاق خود صرف می‌کنند، برخی نیز یک استودیو جداگانه دارند و محتوای ویدیو خود در یوتیوب یا اینستاگرام یا هر شبکه‌ اجتماعی دیگر را در آن استودیو ضبط می‌کنند و نباید تمام تلاش آن‌ها پس از مرگ به هدر رود و حساب کاربری آن‌ها که حکم محل کسب و کارش را دارد، بسته شود.

پس از مرگ چه اتفاقی برای اکانت‌ متوفی در شبکه‌ های اجتماعی رخ می‌دهد؟
به طور کلی شبکه‌های اجتماعی به دنبال آن نیستند که متوجه شوند یک کاربر زنده است یا مرده، بنابراین تا زمانی که اطرافیان یک فرد با ارسال تصویر مدارک رسمی فوت به یک شبکه اجتماعی اثبات نکنند که یک کاربر فوت شده، شبکه اجتماعی هیچ تغییری در اکانت فرد ایجاد نمی‌کند.

بنابراین اگر پس از فوت یک کاربر، خانواده یا دوستان او به حساب کاربری آن دسترسی داشته باشند، می‌توانند آن صفحه، کانال یا اکانت را مدیریت کنند. در این خصوص بهترین و ساده‌ترین روش آن است به یک فرد قابل اعتماد بگویید که در صورت فوت شما چه کاری با اکانت‌تان انجام دهند.

اما در غیر این صورت، اگر یک فرد فوت کند و خانواده و دوستان او این موضوع را به شبکه اجتماعی یا سرویس اینترنتی مورد نظر اطلاع بدهند، شرایط تغییر می‌کند؛ در این حالت هر شبکه اجتماعی قوانین مخصوص به خود را دارد، البته قوانین کلی شباهت‌هایی به یکدیگر دارند اما در جزئیات اجرای قوانین تفاوت‌هایی دیده می‌شود که در ادامه به شرح آن می‌پردازیم:

وضعیت اکانت شبکه اجتماعی اینستاگرام پس از مرگ
در اینستاگرام پس از مرگ فرد، اگر اعضای خانواده یا دوستان شخص متوفی در صفحه پشتیبانی اینستاگرام به این شبکه اجتماعی اعلام کنند که صاحب فلان اکانت فوت شده و مدارک قطعی برای اثبات این ادعا را نیز ارسال کنند، اینستاگرام دو انتخاب را در اختیار خانواده یا دوستان فرد متوفی قرار می‌دهد:

یادبود یا Memorialization
اگر خانواده متوفی درخواست کنند که صفحه فرد فوت شده با حالت یادبود در بیاید؛ اینستاگرام عبارت Remembering به معنای به یادآوردن یا اصطلاحا یادبود را به بیوگرافی پیج اضافه می‌کند، به این ترتیب امکان اعمال هر تغییر در آن صفحه از بین می‌رود و صفحه به یاد فرد فوت شده برای همیشه در همان حالت با همان پست‌ها و استوری‌ها باقی می‌ماند، البته فالوورها می‌توانند دیگر آن صفحه را دنبال نکنند.

حذف صفحه
خانواده فرد متوفی می‌توانند درخواست دهند که صفحه شخص فوت شده حذف شود، به این ترتیب آن صفحه به طور کامل حذف شده و دیگر در دسترس نخواهد بود.

وضعیت اکانت شبکه اجتماعی فیسبوک پس از مرگ
در فیسبوک شرایط مشابه با اینستاگرام است با این تفاوت که در تنظیمات فیسبوک می‌توان مشخص کرد که بعد از مرگ شما چه اتفاقی برای صفحه فیسبوک‌تان رخ دهد. برای اینکار در فیسبوک وارد اکانت خود شوید، در بخش جنرال ستینگ، گزینه Settings & Privacy را بزنید و سپس به بخش Memorialization Settings بروید. حال می‌توان یکی از حالت‌های زیر را انتخاب کرد:

حالت یادبود یا Memorialization
در این حالت مانند اینستاگرام عبارت Remembering در بالا صفحه درج می‌شود تا بازدیدکنندگان از صفحه بدانند صاحب اکانت فوت شده است. در این حالت هیچکس نمی‌تواند به حساب کاربری یادبود وارد شود و تغییراتی در آن اعمال کند، این صفحه به همان شکلی که بوده باقی می‌ماند البته می‌توان این صفحه را تگ کرد، امکان ارسال پست در تایم‌لاین اکانت نیز موجود است.

کاربر میراث‌دار یا Legacy Contact
افراد می‌توانند پیش از مرگ خود یک کاربر میراث‌دار را به عنوان صاحب بعدی اکانت فیسبوک انتخاب کنند. در این حالت پس از فوت یک نفر و اثبات آن به فیسبوک، فرد میراث‌دار می‌تواند به طور کامل صفحه فیسبوک فرد متوفی را مدیریت کند و محدودیتی هم برای اینکار نخواهد داشت.

حذف اکانت یا Account Deletion
کاربران می‌توانند گزینه حذف اکانت را در تنظیمات فیسبوک خود انتخاب کنند، به این ترتیب پس از فوت کاربر و اطلاع فیسبوک از این اتفاق، تمامی اطلاعات حساب حذف می‌شود.

وضعیت اکانت شبکه اجتماعی توییتر پس از مرگ
در توییتر فقط یک راه حل وجود دارد، اگر به توییتر اعلام شود که یک کاربر فوت شده و مدارک لازم هم برای این شبکه اجتماعی ارسال شود، اکانت کاربر متوفی حذف می‌شود، تنها راه توییتر با افراد فوت شده همین است.

وضعیت اکانت یوتیوب پس از مرگ
مدیریت یک حساب کاربری پس از مرگ سازنده آن در یوتیوب حساسیت بیشتری دارد، زیرا یک حساب کاربری مانیتایز شده در یوتیوب به طور مستقیم درآمد دارد و یوتیوب به کاربران برتر خود بر اساس میزان بازدید تبلیغات بر روی ویدیو آن‌ها پول می‌دهد. به این ترتیب درآمدزایی در یوتیوب بسیار جدی‌تر دنبال می‌شود.

به همین دلیل اگر یک یوتیوبر با حساب مانیتایز شده فوت کند و از پیش هم تعیین نکرده باشد که چه کسی پس از او به حساب کاربری‌اش دسترسی داشته باشد، خانواده یا دوستانش سه انتخاب دارند:

حذف اکانت
خانواده یا دوستان فرد متوفی می‌توانند به گوگل اعلام کنند صاحب فلان کانال در یوتیوب فوت شده و مدارک لازم را برای آن‌ها ارسال کنند، به این ترتیب می‌توانند انتخاب کنند که کانال این شخص برای همیشه حذف شود، بنابراین اگر کانال درآمد داشته باشد، با حذف ویدیو‌ها درآمد هم طبیعتا متوقف می‌شود.

دریافت درآمد
همانطور که می‌دانید، پس از انتشار یک ویدیو در یوتیوب تا زمانی که آن ویدیو بازدیدکننده داشته باشد و بر روی آن تبلیغات نمایش داده شود، برای صاحب کانال درآمدزایی خواهد داشت، به این ترتیب ممکن است یک یوتیوبر برای ویدیوهای قدیمی خود نیز درآمد کسب کند. همین حالت برای فوت فرد یوتیوبر و کانال او نیز صادق است، یعنی پس از مرگ یک یوتیوبر و توقف فعالیت کانال، درآمدزایی از ویدیو‌هایی که پیشتر منتشر شده، متوقف نمی‌شود.

به این ترتیب یک کانال ویدیو می‌تواند پس از مرگ صاحب آن نیز درآمد داشته باشد، اگر فرد یوتیوبر در وصیتنامه خود مشخص کرده باشد که این درآمد به چه کسی یا صرف چه کاری شود، با ارسال مدارک به گوگل، درآمد کانال یوتیوب آن فرد به حساب شخص، اشخاص یا سازمان مورد نظر داده می‌شود. اما اگر این نکته توسط فرد صاحب کانال مشخص نشده باشد، افراد خانواده درجه یک او می‌تواند با ارسال مدارک، درآمد کانال او را دریافت کنند.

دریافت اطلاعات
خانواده یا دوستان متوفی نمی‌توانند اجازه دسترسی به کانال یوتیوب را از خود یوتیوب دریافت کنند، اما امکان دریافت برخی از اطلاعات کانال مانند میزان درآمد، وضعیت رشد و اطلاعات مخصوص به خود کانال وجود دارد.

وضعیت اکانت پس از مرگ در دیگر شبکه های اجتماعی
دراپ‌باکس تنها با دریافت کپی اسناد فوت یک کاربر آن هم به صورت فیزیکی، اطمینان پیدا می‌کند که کاربر فوت کرده و در آن صورت اطلاعات حساب و فایل‌های ذخیره شده را به خانواده درجه یک فرد می‌دهد. در آیتونز هیچ راهی برای دسترسی به اکانت پس از مرگ وجود ندارد و حساب فرد متوفی در اپل بدون تغییر باقی می‌ماند. در دیگر شبکه‌های اجتماعی مانند پینترست هم با ارسال مدارک می‌توانید یا به اطلاعات حساب دسترسی پیدا کنید یا آن حساب کاربری را به طور کامل حذف کنید.

  • منبع خبر : آخرین خبر