این شیوه رسانه ای در نهایت می خواهد جامعه را به سمت خشونت و رفتار منفی پیش ببرد. در انبوه خبرها ذهن بدون آنکه دلیل منطقی بیابد به این توجیه می رسد که این رفتار درست است.

گروه رسانه: این روزها رسانه های فارسی زبان بیگانه یک بمباران روانی روی جامعه ایران دارند. انبوه شبکه های فارسی زبان که از لندن و واشنگتن حمایت و هدایت می شوند به دنبال ایجاد تصویری ناامیدکننده و گریزان در موضوعات مختلف هستند.

در این جو رسانه ای، همه چیز گفته می شود تا دلیلی پیدا شود که به عنوان نمونه مردم ایران در انتخابات شرکت نکنند، این رسانه ها به انحای مختلف درپی توجیه هدف شان هستند بگونه ای که در همین زمینه از تکنیک رسانه ای که اصطلاحا اعتماد بی‌دلیل، خشونت مستند می‌گویند استفاده می کنند.

این شیوه رسانه ای در نهایت می خواهد جامعه را به سمت خشونت و رفتار منفی پیش ببرد. در انبوه خبرها ذهن بدون آنکه دلیل منطقی بیابد به این توجیه می رسد که این رفتار درست است.

شگرد اعتماد بی دلیل خشونت مستند، در روزهای نزدیک به برگزاری انتخابات افزایش می یابد زیرا فضای احساسی قابلیت رشد بیشتری دارد و کسی چندان دنبال دلیل نیست.

علیرضا داودی کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی در این باره، ضمن تشریح کارکرد رسانه‌ های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ” اعتماد بی‌دلیل، خشونت مستند“ گفت: تکنیک اعتماد بی دلیل خشونت مستند یکی از کار ویژه های رسانه های بیگانه و رسانه های خارجی علیه انقلاب و ملت ایران است.

داودی افزود: هدف رسانه های بیگانه در بکارگیری این تکنیک این است که ملت ایران در یک فضایی قرار بگیرد که هر اقدامی را که از نظر خودشان مستند است، منوط به یک دلیلی بکنند که اساساً دلیل نیست، اما پذیرفته شده است.

این کارشناس ارشد رسانه با برشمردن برخی مثال ها در این زمینه گفت: طرف می گوید من در انتخابات شرکت نمی کنم چرا شرکت نمیکنی؟ می گوید چون تا حالا هیچ خیری ندیدم، بنابراین این شد یک حرف عمومی.

داودی تصریح کرد: رسانه های بیگانه مدام روی افکار عمومی ایرانیان این موارد را القا می کنند که نروید در انتخابات شرکت کنید که یک مشارکت مدنی برای جمهوری اسلامی تلقی بشود، زیرا که تا الان تو هر انتخابات شرکت کردید جواب نگرفتید.

وی تاکید کرد: این رسانه با این شگرد می گویند الان دلیل دارید که بروید و در انتخابات شرکت کنید؟ اما هزاران دلیل دارید که شرکت نکنید، اینجاست که رسانه های مخالف اینجا شروع می کنند به تولید و پخش انواع اقسام برنامه‌های مختلف، یکی از استادان مسلم این تکنیک هم می توان به بی.بی.سی فارسی اشاره کرد.

داودی کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی تصریح کرد البته ما هم از تبعه انگلیسی در ایران ضربه می‌خوریم، هم از کلام انگلیسی ضربه خوردیم، هم بلاخره انگلیسی ها استاد این قصه هستند، تکنیک اعتماد بی‌دلیل خشونت مستند، یکی از مهمترین کار ویژه‌های رسانه های بیگانه است برای اینکه اولاً جامعه را در فضای خشونت ذهنی قرار دهند پس در این بخش برای تکنیک مجادله برای مجادله خیلی نزدیک می شود.

وی داودی افزود: ثانیا اساساً این گونه القا می کنند، هر نوع اعتمادی که شما بروز دادید دلیل دیگر برای آن وجود ندارد، از این به بعد اعتماد نکنید، پس تلاش جامعه برای معتمد شدن و اعتماد کردن نسبت به تحولات آینده را مخدوش می کنند.

این کارشناس ارشد رسانه گفت: بنابراین تکنیک اعتماد بی دلیل خشونت مستند، کارویژه‌اش این است که در ذهن مخاطب، نسبت به همه چیز ایجاد یک خشونت و انزجار بکند بعد می گویند چرا خشونت و انزجار کردی؟ می گویند هر چه تا حالا اعتماد کردم نتیجه نگرفتم، در صورتی که این در فضای ذهنی است.

وی ادامه داد: در حالی که جامعه یک واحد پویاست باید در انتخابات شرکت کند تا بتواند آینده مطلوب را بسازد، پس بنابراین آن اعتماد بی دلیلی که گفته می شود شما ایجاد کردید، یک خشونت ذهن ایجاد می کند که جامعه را به حالت فرسایشی و غیرقابل انعطاف در واقع حرکت دهد.

شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است.

کارشناسان بر این باور هستند اگر رسانه پیشرفت کند، می‌ تواند مسیر پیشرفت و توسعه کشور را هموار نماید و به آن تسریع بخشد. اگر بخواهیم فرهنگ، اقتصاد، سیاست و مناسبات اجتماعی متعالی تری داشته باشیم، باید رسانه ‌ها حرفه ای تر عمل کنند و خود را مجهز به علوم، دانش ها و مهارت های جدید و کاربردی کنند.

بحث نگرشی درباره مغز بسیار زیاد است چرا که دیدگاه های زیادی وجود دارد ما تمام دارایی خود را کنار گذاشته و هیچ اطلاعاتی را وارد مغز نکنیم مگر اینکه قبل از آن به وارسی آن بپردازیم، نباید دچار هیجان شویم. رسانه چطور می تواند وارد مغز انسان شود و تاثیرگذار باشد این موضوع از کارکرد های علوم شناختی محسوب می شود. تحلیل ذهن یک تحلیل عام است. اگر رسانه پیش شرط ها را انجام داد و پیام ها را انتقال داد باید انسان ها پیام ها را از زبان شان جاری شود و اطلاعات را بفهمند.

علوم شناختی جزو علومی است که می تواند تحول اساسی در کشور ایجاد کند و اگر رسانه ها بخواهند رویکرد علمی داشته باشند بنابراین باید روش های فعالیت رسانه ها تغییر کند.

این نکته را هم نباید فراموش کنیم که در رسانه های غیراسلامی، ایجاد یا تغییر باورها و ذهنیت ها، در مسیر تحقق اهداف سرمایه‌داری صورت می‌گیرد و سرنوشت مخاطب چندان برای این رسانه ها مهم نیست، اما رسانه های ما که پایبند به ارزش ‌های دینی و انقلابی هستند باید مانند یک دانشگاه عمل کنند، بر همین اساس است که می توان گفت مأموریت یک رسانه تعالی و رشد مخاطب است و طبیعی است که رشد مخاطب نسبت مستقیم با رشد تفکر و فرآیند تعقل در ذهن‌ ها دارد.

مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ‌ها“  روایتی از تکنیک ‌های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.

تکنیک ‌های رسانه‌ ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامه‌ای ۹۰ قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تکنیک‌ ها را تدارک دیده است.

”روایت رنگ‌ها“ نام این مجموعه برنامه‌ی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگردهای رسانه‌ای در انحراف افکار عمومی است که ماموریت این شبکه، در جریان ‌سازی موثر بر نخبگان و کنشگران جامعه ایرانی را محقق کرده است.

این مجموعه برنامه که در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفت و گو با دکتر علیرضا داودی کارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویکردی تخصصی و تحلیلی و با مصداق‌های عینی به افشای تکنیک‌ های رسانه‌ های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران می پردازد.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس