در شگرد «اسارت مسلح» توانایی جامعه باید در محیطی زندانی شود تا خود جامعه به این نتیجه برسد که نمی‌ تواند تغییر ایجاد کند.

 گروه رسانه: در ایام تحولات سیاسی و برگزاری انتخابات، شرکت در انتخابات موضوع اول جامعه ایران است. همزمان شرکت نکردن در انتخابات موضوع اول رسانه های ضد انقلاب است. آنها انبوهی از خبر تحلیل و گزارش تهیه کرده اند که بگویند انتخابات در ایران بی فایده است. این نوع خبرپراکنی همیشه همراه با شگردهایی است که مخاطب را قانع کند که رای ندهد، یکی از این شگردها ”اسارت مسلح“ است، در این شگرد ابزارهای مردم برای تغییر و بهتر کردن جامعه را از او می گیرند.

در شگرد ”اسارت مسلح“ توانایی جامعه باید در محیطی زندانی شود تا خود جامعه به این نتیجه برسد که نمی‌ تواند تغییر ایجاد کند. ذهن مخاطب باید به این نتیجه برسد که زندانی شرایطی است که به او تحمیل شده و سلاح او که  حق رای است دیگر نمی تواند برای او کاری بکند.

تکنیک ”اسارت مسلح“ جامعه را ضعیف می کند و روحیه امید را از او می گیرد. هیچ چیز مانند اسارت نمی تواند حرکت و پویایی جامعه را از بین ببرد.

علیرضا داودی کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ، ضمن تشریح کارکرد رسانه‌ های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ” اسارت مسلح “ گفت: یکی از تکنیک ها و روش هایی که در رسانه ‌های بیگانه با محوریت انتخابات استفاده می‌ کنند ”اسارت مسلح“ است.

او با بیان اینکه اسارت مسلح یعنی چه؟ افزود: تصور کنید شما در یک چارچوب و در یک اتاق بسته هستید و یک تعداد آدم در این اتاق وجود دارند که همه مسلح هستند و زمان بسیار زیادی را، محصور در این چارچوب نگه می دارند.

داودی گفت: شما مسلح هستید و خاصیت مسلح بودن یعنی خروج از اسارت، اما در عین حال که اسیر هستید، تکنیک دارید، تاکتیک دارید، اما این چارچوب به شما اجازه خروج را  نمی دهد، حس اسیر بودن به لحاظ ذهنی، خیلی جلوتر از فرآیند اسارت  فیزیکی تلقی می شود برغم اینکه مسلح هستید، اما اسیر هستید.

این کارشناس ارشد رسانه گفت: رسانه‌ های بیگانه چه کار می کنند؟ ذهن مخاطب را نسبت به دو مسئله وضع موجود و وضع مطلوب محدودیت و حصار ایجاد می کنند، وضع موجود را سیاه، بد، رو به زوال و مرگبار نشان می دهند و جلوی پرش ذهن برای امید به تغییر وضع موجود و رسیدن به وضع مطلوب برای آینده که مهمترین رکن آن، انتخاب کردن، هست را می بندند.

داودی افزود: پس بنابراین می گویند وضع موجودتان، نتیجه انتخاب کردن قبل از شماست، انتخاب کردید شده همین که می بینید برای انتخابات شرکت نکنید، بنابراین وضع مطلوب آینده را همین وضع موجود نابسامان و بهم ریخته غیرقابل اعتماد به تصویر می کشند.

داودی گفت: پس مخاطب می گوید رسانه های بیگانه راست می گویند، وقتی که وضع موجود من بعد از انتخاب کردن این هست برای انتخاباتی که می خواهیم دوباره شرکت بکنیم هم وضع همین خواهد بود.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد پس مخاطبان این رسانه ها سلاح در اختیارشان هست و سلاح همان انتخابات است، اما در یک چارچوب ذهنی، این وضعیت را  اسیر نگه می دارد.

او گفت: وقتی که ذهن اسیر شد برغم مسلح بودن ( اصطلاحاً به لحاظ تکنیکی در حوزه علوم شناختی، تکنیک اسارت مسلح نامیده می شود) امید به تغییر از وضع موجود و رسیدن به وضع مطلوب را از دست می دهد.

داودی گفت: به همین دلیل رسانه های بیگانه شروع می کنند به افزایش ارتفاعات موضوعات منفی و گیج کننده و محصور کننده و از بین برنده پتانسیل های جدی ذهنی،  در حوزه اعصاب و روان، به مثابه پارامترهای اولیه ذهنی، برای یک انتخابات.

او ادامه داد بنابراین بحث اسارت مسلح اینجا خودش را نشان می دهد و مخاطبان در شرایطی که قرار می‌ گیرند احساس می کنند دیگر برای خروج هیچ امیدی و هیچ راهکاری وجود ندارد و برای خروج هیچ انگیزه و امیدی هم اتفاق نمی افتد.

کارشناس ارشد رسانه گفت: بنابراین مخاطبان شروع می کنند با سلاحی که در اختیار دارند علیه خودشان یا علیه مقابل استفاده کردن، منظور از مقابل جریان متضاد نیست، بلکه همه آنانی که در این فضا حضور دارند.

داودی بیان دو نکته بسیار مهم را در اینجا حائز اهمیت دانست و افزود: بجای اینکه این سلاح بشود عاملی جهت ایجاد تغییر برای رسیدن به وضع مطلوب، می شود عاملی جهت از بین بردن امید، برای خروج از وضع موجود و بجای این که سلاح بشود برای تقویت و خروج از این حصار ذهنی، می شود عاملی برای زمین گذاشتن و افزایش حصار ذهنی.

این کارشناس علوم شناختی افزود: این حصار ذهنی نهایتاً مخاطب را، فرد و جامعه را به جایی می رساند که احساس می کند دیگر هیچ امیدی نیست و جامعه ی ناامید جامعه مرده است چرا؟ چون این نمی تواند از سلاحی که در اختیار دارند به دقت به صحت و به سلامت و کارآمدی استفاده کند.

داودی ادامه داد بنابراین این خیلی مهم است که شما بتوانید از این فضایی که در اختیار دارید استفاده کنید.

او تاکید کرد رسانه های ‌های بیگانه این فضا را با تکنیک ”اسارت مسلح“ از بین می‌ برند، نیرو را می کشند و نهایتاً امید به آینده را به طور کامل منحط و از بین برنده به تصویر می کشند.

شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است. بنابراین رسانه ‌ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.

مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ‌ها“  روایتی از تکنیک ‌های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و هر روز ساعت ۱۱:۵۵ دقیقه از رادیو گفت و گو موج اف ام ردیف ۱۰۳٫۵ مگاهرتز تقدیم علاقه‌مندان می‌شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس