پرداختن به اخبار ایران به صورتی که همیشه روایت منفی از تحولات ایران شکل بگیرد تخصص رسانه های بیگانه است. در میان تخصص ویژه آنها ارتباط دادن همه چیز به یک چیز است!

گروه رسانه: یک شگرد قدیمی که در این رسانه ها کارکرد زیادی دارد شگرد ” پراکنده منسجم “ است! در این شیوه  از یک بی نظمی خبری به نظم نهاینه شده ای می رسند که در نهایت علیه ایران است.

گرانی، اوضاع سیاسی منطقه، برجام، بازار موسیقی، وضعیت خشکسالی، آموزش مجازی، کرونا و همه چیز بی‌ربط به هم می تواند بهانه ای باشد تا ذهن مخاطب به این نتیجه برسد که به عنوان نمونه رای دادن فایده ای ندارد.

در تکنیک ” پراکنده منسجم “ هنر رسانه های بیگانه آن است که بتوانند چسب مورد نیاز این تحلیل عجیب و غریب را تهیه کنند.

علیرضا داودی کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی در گفت وگو با فارس، ضمن تشریح کارکرد رسانه‌ های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ” پراکنده منسجم “ گفت: رسانه های بیگانه یک کارکردی دارند و آن این است که موضوعات متفاوت را، در ساعات متفاوت، در ایام مختلف و برنامه ‌های متنوع مطرح می ‌کنند.

وی افزود: علی‌الظاهر مخاطب می بیند که یک جور پراکندگی در این محتوایی که توسط آنها ارائه می شود وجود دارد اما این پراکندگی آرام آرام، چون فرآورده های مختلفی را شامل می شود، هر کدام یک بخشی از ذهن مخاطب را درگیر می کنند و روی آن اثر می گذارند و عبور می کنند تا این که برسند به یک موضوع خاص، در این موضوع خاص شما می بینید دوباره همه آن مفاهیمی که، پراکنده در برنامه های مختلف و تایم های مختلف بیان شده بود، یک جا به صورت منسجم در یک ویژه برنامه مورد تاکید قرار می گیرد.

این کارشناس ارشد رسانه افزود: این ویژه برنامه‌ها هم خاصیتش این است که ابتدا به ساکن خبرش را پخش می کنند بعد آن را تبدیل به یک ویژه برنامه می کنند، دوباره همان ویژه برنامه را از بازخوردها و واکنش های مخاطب استفاده کرده و به خبر تبدیل می کنند.

داودی گفت: پس بنابراین موضوعات را خیلی بصورت پراکنده به ذهن می رسانند، لیکن به صورت منسجم یکباره به آن می‌پردازند.

وی با بیان مثالی گفت: چندی پیش یک فایل صوتی از یکی از مقامات رسمی ایران پخش شد مدت ها قبل از این ها منتظر این بودن که عَلَم مقاومت را مقابل مذاکره قرار بدهند به کرات راجع به این موضوع کار کرده بودند، این فایل که منتشر شد، فرصت پیدا کردند تمام آن تقابل های پراکنده را در یک قالب منسجم، در برنامه های کاملاً مرتب و منظم به مخاطب منتقل کردند.

این کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی تاکید کرد: پس رسانه های بیگانه کارشان این است که اصطلاحاً بذرافشانی کنند، در زمینه های مختلف ذهن کار کنند، کاری هم ندارند که می گیرد یا نمی گیرد، می گذارند  به محض این که سوژه جدیدی اتفاق افتاد که قلاب توانستند بکنند همه آن بذرهای پراکنده را به یک فرا گشت تبدیل می کنند نسبت به آن موضوع واحدی که اتفاق افتاده است که اصطلاحا به این تکنیک رسانه های بیگانه ” پراکنده منسجم “ می گویند.

شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است. بنابراین رسانه ‌ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.

کارشناسان معتقدند نباید هر اطلاعاتی را بدون شناخت وارد مغز کنیم، انسانی که داده را شناسایی و بعد وارد مغز می‌کند، اهمیت دارد. جامعه شناسی ذهن در علوم شناختی جایگاه مهمی دارد، زیرا مغز دارای قسمت‌هایی است که می‌تواند اطلاعات را همزمان ذخیره و پرورش دهد پدیده مغز در ارتباطات انسانی معنی می‌شود.

مغز انسان باید شناسایی شود و آن را داوری کنیم به طوری که مغز انسان قابل داوری است رفتار‌های مختلف را مغز رصد کرده و بلافاصله برای حرکات برنامه ریزی می کند.
در این میان رسانه هم در ارتباط با مغز و کارکرد انسان جایگاه ویژه‌ای دارد رسانه قصد دارد وارد مغز انسان شود در واقع باید هدایت از راه دور انجام دهیم که اطلاعات را به انسان‌ها بدهیم.

علوم شناختی علمی میان رشته‌ای است و شاخه های متعددی را دربر می‌گیرد، اندیشمندان و دانشمندان زیادی روی این قضیه کار می‌ کنند و هر روز این علم جدیدترمی شود. اینکه رسانه‌ها در کجای کار این علوم قرار می گیرند یکی از ابعاد مهم علوم شناختی است، تفکر و شناخت بر موضوعات گروهی جامعه یکی از ابعاد این علم را دربرمی‌گیرد. امروزه بسیاری از کشورهایی که رسانه‌های دنیا را در دست دارند آنگونه که خودشان می ‌خواهند سوق می ‌دهند و می‌ پرورانند از علوم شناختی استفاده فراوان کرده ‌اند.

رسانه ‌ها می ‌توانند جلوه‌های شناختی را به انسان ارائه دهند، البته این امر مستلزم هنرهای رسانه‌ای، شیوه بیان و مخاطب شناسی است. زمانی رسانه می تواند حرفی را به مردم بقبولاند و آنها را به سویی جهت دهد که فکر و ذهن مردم و آداب و رسوم جامعه خویش را بشناسد و شیوه متفاوتی را در بیان خودش بکار گیرد که تمام این عوامل به علوم شناختی وابسته است.

باید دانش، آگاهی و نگرش رسانه درباره علم و فناوری‌ های شناختی افزایش پیدا کند. ما باید فکر کنیم رسانه و علوم شناختی چطور می‌ توانند دست به دست هم شرایط بهتری برای زندگی مردم فراهم کنند، در آن فضاست که رسانه کارکرد بهتری خواهد داشت و علوم شناختی در خدمت مردم خواهد بود.

مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ‌ها“  روایتی از تکنیک ‌های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و هر روز ساعت ۱۱:۵۵ روی موج اف ام ردیف ۱۰۳٫۵ مگاهرتز پخش می شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس