ممکن است روز اول از کمبود آب و خشکسالی شما را بترسانند و هنوز این ترس رها نشده‌اید شما را از بحران اقتصادی و قحطی نان بترسانند، و اینکه هنوز این حس از بین نرفته شما را از آ‎غاز جنگ علیه ایران بترسانند.

گروه رسانه: برای همه پیش آمده است که از چیزی یا کسی بترسیم، ترس می آید و می رود اما گاهی این ترس ماندگار می شود و اصلا از شکلی به شکل دیگری  تبدیل می شود اینجاست که از مفهومی به نام ” ترس تابدار “ سخن به میان می آید. رسانه های بیگانه از این ترس تابدار برای تبدیل شهروندان به مخالفان نظام زیاد استفاده می کنند.

ممکن است روز اول از کمبود آب و خشکسالی شما را بترسانند و هنوز این ترس رها نشده‌اید شما را از بحران اقتصادی و قحطی نان بترسانند، و اینکه هنوز این حس از بین نرفته شما را از آ‎غاز جنگ علیه ایران بترسانند.

وقتی وارد این ترس ادامه‌دار شدید  ذهن دچار  عادت یک ” ترس تابدار “ می شود که  نمی تواند  خود را  به تنهایی به آرامش برساند، اینجاست که رسانه بیگانه یک مخاطب همیشگی و فعال پیدا کرده است.

علیرضا داودی کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی در گفتگو با رادیو گفتگو، ضمن تشریح کارکرد رسانه‌ های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ” ترس تابدار “ گفت: یکی از تکنیک های مهم حوزه علوم شناختی که جزو تکنیک های آلفا تلقی می شود، تکنیک ” ترس تابدار “ است، به این صورت که ذهن مخاطب وقتی که از یک موضوعی می ترسد  معمولا نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد حالا امکان دارد واکنش توام با عقب نشینی باشد توام با افزایش احتیاط باشد و یا توام با جابجا کردن حتی گذاره در ذهن باشد.

وی افزود: وقتی شما در حوزه علوم شناختی ذهن مخاطب را از چیزی می ترسانید حالا هر مصداقی که وجود دارد از حد فاصله نفر تا یک حالت،  از حد فاصل یک رویداد تا یک مکان، حد فاصل حتی ذهنیات درونی خودش راجع به یک چیزی می ترسانید.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی با بیان اینکه در حوزه شناختی ترس در ذهن مخاطب شامل ترس فلت یا مواج و ترسِ خطی است گفت: در ترس خطی، طبیعی این است که طرف می ترسد وحشت می کند، مدتی که رفت جلوتر نسبت به موضوع آگاهی پیدا می کند و همینطور امتداد پیدا می کند یا نهایتا پس از سپری کردن این مراحل یا به ترسش افزوده می شود یا کلا ترسش را بی‌خیال می شود که به آن روش خطی گفته می شود.

داودی در تعریف حالت دیگر ترس در حوزه شناختی افزود: یک ترس دیگر وجود دارد به نام ترس فلت یا مواج، که این ترس از بین نمی رود، تمام نمی شود، حتی افزوده هم نمی شود بلکه این ترس از حالتی به حالت دیگر تبدیل می شود،  اصطلاحا می گویند  از این گذاره به اون گذاره یا از این نقطه به اون نقطه تاب می خورد.

وی با بیان مثالی در این زمینه گفت: افرادی را که در ارتفاع بند بازی می کنند، یک بند را می گیرند تاب می خورند، بند را رها می کنند و بند دیگر را سریع می گیرند و ادامه تاب خوردن را می دهند اصطلاحا ترس تابدار همین است، بنابراین شما وقتی می خواهید ذهن مخاطب را قفل کنید، باید به یک موضوعی وصلش کنید، تابش بدید و یک جا رهاش کنید، دوباره یک مسئله دیگر را به آن نشان بدهید که در این زمان است که وقتی به آن مسئله متوسل می شود، تازه ترس دیگری را دارد تجربه می کند.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی تاکید کرد پس یک گذاره، مفهوم و یا یک حالت ترسناک را از مخاطب گرفتید اما همزمان ترس دیگری را به آن دادید یعنی برای اینکه زمین نخورد احساس می کند از این ترس به آن ترس باید منتقل بشود از این طناب به آن طناب باید منتقل بشود، بنابراین ذهن اینجا به این نقطه میرسد که مرتب در حالت ترس تثبیت شده است و تا زمانیکه رها نکند، سقوط نکند، فرود نیاید، نه به معنی مرگ، بلکه به معنی رها کردن همچنان دارد از ترس تاب می خورد به ترس دیگر.

داودی گفت: در حوزه علوم شناختی معمولا جرات رهاشدگی از ترس تابدار، یک به یک میلیون است چرا؟ چون ترسیدن و تاب خوردن میان موضوعات ترسناک می شود جزو عادت های روزانه یک آدم، بنابراین ذهن وقتی به چیزی عادت کرد، دیگر تمام است.
کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی افزود: در حوزه تبدیل افراد از یک حالت کاملا عادی به یک فرد اپوزیسیون، از همین ترس استفاده می شود.

او گفت: به عنوان مثال اگر یک تجمع اعتراضی مقابل مجلس در تهران اتفاق افتاده باشد و فردی در این تجمع حضور پیدا کند و شعاری بدهد موقع برگشت از این رویداد دوست آن فرد به آن می گوید فلانی اگر پیدایت بکنند به خاطر حضور در این تجمع شعار دادن بازداشت و حداقل ۵ سال زندان می شوید، اینجاست که ترس سراغ آن فرد می آید.

داودی ادامه داد: آن فرد به علت همان ترس یاد شده درصدد پنهان شدن است که در همین حال کسانی به او می گویند اگر مثلا با بی.بی.سی تماس بگیرید و علیه نظام حرف بزنید و شعار بدهید، اینها حواسشون به شما هست، آن فرد هم چنین کاری را انجام می دهد و دوباره کسی دیگر به او می گوید فلانی به بی.بی.سی زنگ زدید فحش دادید، بنابراین ۵ سال زندان شد ۱۰ سال، این فرد دوباره یک تاب دیگر می خورد، اینجاست که به خودش می آید که کلا به همه متوسل شده است و راهی جز فرار ندارد و می توان گفت اپوزوسیون می شود.

شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است. بنابراین رسانه ‌ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.

مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ‌ها“  روایتی از تکنیک ‌های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.

تکنیک ‌های رسانه‌ ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامه‌ای ۹۰ قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تکنیک‌ ها را تدارک دیده است.
”روایت رنگ‌ها“ نام این مجموعه برنامه‌ی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگردهای رسانه‌ای در انحراف افکار عمومی است که ماموریت این شبکه، در جریان ‌سازی موثر بر نخبگان و کنشگران جامعه ایرانی را محقق کرده است.

این مجموعه برنامه که در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفت و گو با دکتر علیرضا داودی کارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویکردی تخصصی و تحلیلی و با مصداق‌های عینی به افشای تکنیک‌ های رسانه‌ های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران می پردازد.
روایت رنگ‌ها هر روز ساعت ۱۱:۵۵ دقیقه از رادیو گفت و گو موج اف ام ردیف ۱۰۳٫۵ مگاهرتز تقدیم علاقه‌مندان می‌شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس