در شگرد رسانه ای «چرم خیس» اراده از مخاطب گرفته می شود و او در حالت یاس و ناامیدی کامل قرار می گیرد.

گروه رسانه: بسیاری از مخاطبان دوست دارند نخستین خبری که می شنوند خبر خوشایندی باشد یعنی خبری باشد که انگار حرف دل آنهاست حتی اگر گلایه و اعتراض باشد. بسیاری از رسانه های بیگانه از همین شیوه استفاده می کنند تا مخاطب را همراه خود سازند، اما قرار نیست تا انتها  هرچه می شنوی مانند خبر اول باشد، اینجاست که نوعی شگرد رسانه ای به کار می رود که اصطلاحا ” چرم خیس “ گفته می شود.

در اخباری که با احساسات مخاطب درگیر است از این شیوه بیشتر استفاده می شود، مخاطبی که باید همراه آنها باشد و سپس اسیر شود. خبرهای بعدی شاید اصلا آن چیزی  باشد که ذهن شما پیگیر آن بوده است. در شگرد رسانه ای ”چرم خیس“ اراده از مخاطب گرفته می شود و او در حالت یاس و ناامیدی کامل قرار می گیرد.

علیرضا داودی کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ضمن تشریح کارکرد رسانه‌ های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ” چرم خیس “ گفت: این تکنیک در حوزه علوم شناختی معمولا فرآیند خفه کردن ذهن مخاطب از خودِ آن ذهنِ خفه شده، مهمتر و ارجحیت دارد.

وی افزود: وقتی می خواهند یک نفر را بکشند بدون اینکه ردی باقی بماند یک چرم را خیس می کنند چرم منبسط می شود و بعد این را دور گردن آن فرد می بندند محکم می کنند، چرم خیس خنک هم هست لذت بخش است آرام آرام که خشک می شود این چرم خیس، منقبض می شود و آرام آرام فشار روی شریان های حیاطی و تنفسی می آورد و چون امکان جدا کردنش نیست آنقدر منقبض می شود تا مجرای تنفسی را ببندد و فرد مدنظر را خفه کند.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی گفت: ذهن مخاطب هم همینطور است ابتدا به ساکن یک موضوع آبدارِ خیلی پرطمطراق و پرعرض و طول را به مخاطب می دهند و مخاطب این را می پذیرد و دور ذهن خودش حصار می کشد و همان حالت چرم را دارد آرام آرام که جلو می رود وقتی یاس نسبت به فهم و اصالت موضوع یا شدت نسبت به ضریب اتفاق موضوع حاصل می شود، آرام آرام خیس می شود و بعد شما با یک پدیده بسیار جدی و محکمی از تحولاتی که روبرو هستید، که اساسا کارش منبسط کردن ذهن بوده، ذهن را باز کرده و ذهن را گشاد کرده است، اما هیچ اثر وضعی در ارتقای فهم نداشته است، بلکه صرفا آمده یک باری را روی دوش و ذهن شما گذاشته است.

وی در تشریح این شگرد ادامه داد وقتی که آرام آرام این شاخ و برگ ها کنار می روند آن موضوع، تازه منقبض و بسته می شود و احساس می کنید به اصالت پیاز و هسته آن موضوع نزدیک می شوید، درحالی که آن موضوع شما را بیشتر می بندد.

او گفت: نزدیک شدن به مرکز این موضوع یعنی کنار رفتن حاشیه ها و خشک شدن آن چرم و به خودتان می آیید می بینید آن موضوع به قدری ذهن را منقبض کرده و بسته است که احساس خفگی دست می دهد.

داودی تاکید کرد: ذهنی که احساس خفگی کند مستعدترین ذهن برای انفجار است، آن وقت خیلی راحت و خیلی وقت ها دعوت به حضور خیابانی در نزد مخاطب و مجبور کردنش برای حضور در خیابان فرآیند منقبض کردن آن انبساط ذهنی است که دیگر هیچ راهی جز، زدن حرف آخر ندارید.
کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی تاکید کرد وقتی خفه می شوید دیگر یک حرف بیشتر برای گفتن ندارید و آن حرف آخرین حرف برای گفتن است و کف خیابان آمدن بعضی وقت ها از نظر برخی مخاطبان آخرین اقدامی است که انجام می شود، ذهن منقبض شده به خیابان می آید تازه می خواهد حرف بزند، چه حرفی می خواهد بزند، از اینجا به بعد است که خیلی از اتفاقات میدانی مسائل ضدامنیتی می شود.

شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است. بنابراین رسانه ‌ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.

مهمترین کارکرد علوم شناختی در حیطه شیوه ‌های تولید محتوا برای جنبه ‌های اثرگذاری بیشتر بر مخاطب و انتخاب مجراهای انتقال پیام با توجه به دگرگونی‌هایی که در فضای مجازی و وسایل ارتباط جمعی و تمرکز بر رسانه‌ها و نحوه گزینش‌ آنها است. با توجه به فرهنگ، قابلیت‌های ادراکی و شناختی آن جامعه و بخش بسیار مهمتر که توجه به مخاطب است برای دریافت آثار هنری، تجزیه‌ و تحلیل براساس شناخت ادراکی و مسائل مرتبط با قواعد هنری که سه حیطه کاملا به هم پیوسته اما مجاز از علوم شناختی هستند که در حیطه رسانه خیلی کار دارند.

اگر شخصی به صورت ناآگاهانه در معرض رسانه قرار گیرد با توجه به اینکه شناخت ذهنی از رسانه ندارد و شخص منفعل عمل می‌ کند باعث می ‌شود رسانه برای او تصمیم بگیرد و کاری انجام دهد که رسانه به شخصیت او شکل دهد، علوم شناختی به ما کمک می‌ کند چطور و چگونه با رسانه مواجه شویم.

کاری که در حال حاضر رسانه ‌های بیگانه انجام می‌ دهند و در بازتاب خبرهای ‌شان با توجه به شناختی از ذهن مخاطب دارند می ‌‌دانند چطور باید از این  امر استفاده کنند و هدفشان را به ذهن مخاطب و تمام دنیا برسانند. رسانه ‌ها می ‌توانند در شناخت علم جدید که یک علم نوین است به تمام سطوح مدیریتی در کشور کمک شایانی داشته باشند.

مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ‌ها“  روایتی از تکنیک ‌های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.

تکنیک ‌های رسانه‌ ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامه‌ای ۹۰ قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تکنیک‌ ها را تدارک دیده است.

”روایت رنگ‌ها“ نام این مجموعه برنامه‌ی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگردهای رسانه‌ای در انحراف افکار عمومی است که ماموریت این شبکه، در جریان ‌سازی موثر بر نخبگان و کنشگران جامعه ایرانی را محقق کرده است.

این مجموعه برنامه که در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفت و گو با دکتر علیرضا داودی کارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویکردی تخصصی و تحلیلی و با مصداق‌های عینی به افشای تکنیک‌ های رسانه‌ های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران می پردازد.

روایت رنگ‌ها هر روز ساعت ۱۱:۵۵ دقیقه از رادیو گفت و گو موج اف ام ردیف ۱۰۳٫۵ مگاهرتز تقدیم علاقه‌مندان می‌شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس