در این شیوه از یک تفاوت فرهنگ به یک اعتراض سیاسی می رسند به عبارتی حمله به ارزش ها و نمادهای یک کشور را به بهانه آزادی توجیه و حتی ترویج می کنند و در نهایت از آن یک اعتراض سیاسی بزرگ را درخواست می کنند، بهانه هم کم نیست.

گروه رسانه: در مجموع فرهنگ غرب از هر طریقی تلاش دارد خود را فرهنگ غالب همه کشورها قلمداد کند، بگونه ای که همه جا تبلیغ اندیشه آنهاست. گاهی  شکست ارزش های یک جامعه  می تواند  نظم آن جامعه را بر هم بزند اما غربی ها به بهانه های مختلف از آن حمایت می کنند. این مساله فقط در ایران نیست در دیگر جوامع غیر غربی هم رواج بسیار دارد، مثلا در هنگ کونگ، غرب بطور رسمی از اعتراض ها در منطقه قدرت چین  حمایت می کند.شیوه عملکرد آنها هم بر اساس شگرد رسانه ای است که به آن ” آشوب سازگار “ می گویند.

در این شیوه از یک تفاوت فرهنگ به یک اعتراض سیاسی می رسند به عبارتی حمله به ارزش ها و نمادهای یک کشور را به بهانه آزادی توجیه و حتی ترویج می کنند و در نهایت از آن یک اعتراض سیاسی بزرگ را  درخواست می کنند، بهانه هم کم نیست. در شگرد ” آشوب سازگار “ مفهوم حقوق بشر مهمترین ابزار ضربه زدن به جوامع مختلف می شود.

علیرضا داودی کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ، ضمن تشریح کارکرد رسانه‌ های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ” آشوب سازگار “ گفت: این تکنیک یکی از تکنیک های بتا است در عملیات شناختی تحت این عنوان که رسانه معمولا سعی می کند راجع به موضوعاتی که اتفاق افتاده ذهن مخاطب را دچار یک آشوب ، انارشی ، بی نظمی ، استرس و خلاصه هر چیزی که قاعده ذهنی را بهم بزند، می کند.

داودی افزود: اما این آشوب علی الظاهر با جامعه ناسازگار است چون یک حرکت خارج از نُرم اتفاق می افتد  اما سازگار با مفهوم سازی و جامعه سازی یا شبکه سازی ای است که آن رسانه در جامعه دارد حاصل می کند.

او تاکید کرد پس آشوب در سمت جامعه مبدا ، سازگار نسبت به عوامل جامعه مقصد، در جامعه مبدا می باشد که اصطلاحا ” آشوب سازگار “ نامیده می شود.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد وقتی که در مقاطع مختلف، مردم می آیند در خیابان و شروع به برخی حرکات نامتعارف می کنند، به عنوان مثال فردی با ماشین حدود قیمتی ۲۰ میلیون تومان، با یک سگ داخل ماشین که ۳ برابر قیمت ماشین ارزش دارد و تیپ و قیافه ناهمگون، اینجاست که داشتن سگ و نشان دادن آن در ملاءعام، بازی کردن با سگ، ارزش پنداشتن سگ و همه اینها به نوعی آشوب در فرهنگ عامه ما تلقی می شود اما کاملا این آشوب سازگار هست با فرهنگ شکنی، قبح زدایی یا به نوعی حرکت خلاف رویه معمول و مرسوم در نزد رسانه بیگانه یا جوامع دشمن، بنابراین این آشوب به لحاظ ذهنی اتفاق می افتد.

داودی گفت: در  قضیه گرانی بنزین یک عده در خیابان شروع می کنند به آشوب و بلوا کردن، علی الظاهر کارشان،  بهم ریختن جامعه است، اما علی الباطن دارد یک سازگاری، در بین این بهم ریختگی ایجاد می کند، با اهداف جریانات بیگانه و کسانیکه روی این پروژه در حال کار هستند.

او ادامه داد پس چه سگ بگیرید در بغل این قبح رو بشکنید، چه با اعتراضات خیابانی بن مایه اعتراض را تبدیل به آشوب کنید، نوعی همگرایی میان پدیده هایی آشوب زده با اهداف شان، ایجاد کردید، این در واقع همان شگردی است که رسانه های بیگانه از آن استفاده می کنند به ما به آن ” آشوب سازگار “ می گوییم.

شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است. بنابراین رسانه ‌ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.

باید گفت فضای نبرد رسانه ‌ای امروز، بر پایه علوم و فناوری ‌های شناختی است، بنابراین با توجه به فضای نبرد رسانه ای این روزها، رسانه ها باید به علوم شناختی توجه ویژه کنند.

رسانه اگر بخواهد افکار عمومی را جذب کند باید به تحلیل اطلاعات رسانه ‌های گروهی بپردازد، داده‌های به دست آمده از رسانه‌ ها و رفتار مردم در مواجه با آن‌ها می‌ تواند توسط علوم داده ( Science data ) مدل‌ های ریاضیاتی مورد تحلیل قرار گیرد و اطلاعات خوبی از آن‌ها استخراج ‌شود که می ‌تواند به اصحاب رسانه بگوید انسان‌ها مجذوب چه محتواهایی می ‌شوند.

علوم شناختی افزایش شناخت انسان بر کارکردها و فیزیولوژی مغز را در بردارد و در واقع به شناخت انسان از ادراک می پردازد به طوری که با تکنیک، سیگنال مغز را فعال می‌کند، بنابراین رسانه ها برای اینکه پیام های شان را در ذهن مخاطبان شان تاثیرگذارتر کنند باید از علوم شناختی بهره گیری کرده و با این دانش آشنا باشند، البته همه رسانه ها به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه از علوم شناختی استفاده می کنند.

مباحثی مانند شناخت اجتماعی، فلسفه زبان و علوم شناختی، فرهنگ و شناخت که به نوعی در ذیل آن رسانه و علوم شناختی هم قابل طرح است مباحث نسبتاً جدیدی است که بسیاری از کشورها مانند ایتالیا، انگلیس، آمریکا و ایتالیا در حوزه کاربرد علوم شناختی و رسانه کار کرده اند.

در حال حاضر کارکردهای رسانه با عصر اطلاعات و سرعت انتقال داده‌ها می ‌تواند هر کاری انجام دهد، ما بحث سمعی‌ بودن رسانه‌ ها، کثرت‌ پیام ‌هایی که مبادله می ‌شود و تاثیر پیام ‌ها در سطوح سنی مختلف از جمله شکل، زمان و مکان را داریم که به صورت ماتریسی درمی‌‌آیند و می ‌توانیم به بهترین شکل و بدون اختلال ارسال پیام داشته باشیم و بتوانیم ارزش ‌ها را گسترش دهیم.
مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ‌ها“  روایتی از تکنیک ‌های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.

تکنیک ‌های رسانه‌ ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامه‌ای ۹۰ قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تکنیک‌ ها را تدارک دیده است.
”روایت رنگ‌ها“ نام این مجموعه برنامه‌ی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگردهای رسانه‌ای در انحراف افکار عمومی است که ماموریت این شبکه، در جریان ‌سازی موثر بر نخبگان و کنشگران جامعه ایرانی را محقق کرده است.

این مجموعه برنامه که در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفت و گو با دکتر علیرضا داودی کارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویکردی تخصصی و تحلیلی و با مصداق‌های عینی به افشای تکنیک‌ های رسانه‌ های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران می پردازد.

روایت رنگ‌ها هر روز ساعت ۱۱:۵۵ دقیقه از رادیو گفت و گو موج اف ام ردیف ۱۰۳٫۵ مگاهرتز تقدیم علاقه‌مندان می‌شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس