یکی از روش های جذب مخاطب در رسانه ها ایجاد این تصویر است که اطلاعاتی دارم که شما به هیچ وجه، جای دیگر پیدا نمی کنید.

گروه رسانه: یکی از روش های جذب مخاطب در رسانه ها  ایجاد این تصویر است که اطلاعاتی دارم که شما به هیچ وجه، جای دیگر پیدا نمی کنید. با این شیوه مخاطب را پای رسانه خود میخکوب می کنند. رسانه های بیگانه در استفاده از این شیوه  با هم رقابت می کنند. با این شیوه طیفی از مخاطب را که اکثرا نخبگان و فعالان گروه های اجتماعی هستند جذب خود می کنند، به این شگرد اصطلاحا ” اطلاعات شیرین، بهانه های ترش “ می گویند.

نکته مهم در این شیوه این است که مخاطب اطلاعات رسانه بیگانه را با اشتیاق می شنود و بعد از زبان خودش برای گروهی که تحت تاثیر او هستند بکار می برد. این روزها اطلاعات اقتصادی که از این رسانه ها گرفته می شود گاهی میان مردم دست به دست می شود. فردی که این اطلاعات را می گیرد از داشتن آن لذت می برد اما استفاده از آنها عموما برای یک حرکت سلبی یا اعتراضی است.

علیرضا داودی کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ، ضمن تشریح کارکرد رسانه‌ های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ” اطلاعات شیرین، بهانه های ترش “ گفت: از این تکنیک برای تاثیرگذاری بر عمدتا ذهن نخبگان استفاده می شود که قرار است نقش رابط میان حاکمیت و مردم را بازی کنند، در اینجا منظور لزوما نخبگان دانشگاهی نیست، نخبگان عملیاتی است.

داودی افزود: اطلاعات شیرین اطلاعاتی است که وقتی شما اینها را کنار هم قرار می دهید، فرد مستمع احساس می کند که به یک حجمی از داده و دیتا دست پیدا کرده و رسیده  است که  در جای دیگری وجود ندارد و با پردازش شخصی که می تواند روی این داده ها داشته باشد در نزد هر مجموعه ای می تواند تسلط خودش را در آن موضوع اثبات بکند، این یعنی اطلاعات شیرین.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد: اما بهانه های ترش، بهانه هایی که معمولا از سمت دریافت کننده اطلاعات شیرین به صورت کج دار و مریز همان دست به عصا رفتن یا بصورت ترش در اختیار دو سطح ، یا مخاطب یا افراد هم عرض، قرار داده می شود.

داودی گفت: پس چه کسانی در اینجا ایفای نقش می کنند؟ کسانی که می خواهند روی افکار عمومی، به واسطه ی آن نخبه میانی غیر مستقیم تاثیر بگذارند، پس به او اطلاعات شیرین می دهند، او نهایتا بهانه های خرج کردن اطلاعات را ترش می کند که هر کسی نتواند از آن اطلاعات، آنطور که می خواهد استفاده بکند.

او ادامه داد: بنا بر این اینجا یک اتفاقی می افتد، چون می دانند که حدفاصل میان طراح با نخبه، یک رابطه اطلاعات شیرین شکل می گیرد اما مهندسی می شود و این نخبه از بهانه هایی که عمدتا ذائقه مخاطب را ترش می کند، ذائقه مخاطب را آنقدر شیرین نگه نمی دارد و ترشی معمولا یک حالت بینابینی ایجاد می کند، روی مخاطب تاثیر می گذارد.

او گفت: حالا اگر اطلاعاتی که منِ طراح به اوی نخبه می دهم، این اطلاعات برای او اغناءکننده باشد که چیزی را دارد که دیگری ندارد، او سعی می کند به نحوی مدیریت این اطلاعات را داشته باشد که نهایتا خودش کنترل افکار عمومی را در حوزه من به واسطه اطلاعاتش که توانسته مثلا کار شما را، راه بیاندازد، بدست بگیرد.

داودی اظهارداشت: رسانه های بیگانه معمولا درخصوص افراد، پسر فلانی، دختر فلانی، همسر فلانی، آقای فلانی، فامیل فلانی، می آیند به کسیکه نشسته بی بی سی را نگاه می کند، اطلاعات شیرین می دهند، این اطلاعات شیرین را مخاطب دریافت می کند، در جامعه رسانه ای خودش، از اینستاگرام گرفته تا شبکه های ارتباطی اش، آنها را به صورت نه چندان شیرین، بلکه با بهانه های ترش، به بهانه های مختلف، که اثر ظهور و بروزی در جامعه دارند، منتشر میکند و بعد خودش را صاحب اطلاعات می داند.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی تصریح کرد: یکی از اتفاقاتی که درباره ” آمدنیوز “ اتفاق افتاد، همین بود، اطلاعاتی را که مخاطب یا دریافت کننده، فکر می کرد که شیرین است، به بهانه های ترشی که در جامعه اتفاق افتاده بود را به ایشان می داد که بر سازماندهی عملیات کف خیابان موثر واقع می شد یعنی آمدنیوز یکی از راه هایش همین بحث بهانه های ترش و اطلاعات شیرین بود که این جزو تکنیک های بتا است.

شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است. بنابراین رسانه ‌ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.

در رسانه های غیر اسلامی، ایجاد یا تغییر باورها و ذهنیت ها، در مسیر تحقق اهداف سرمایه‌داری صورت می‌گیرد و سرنوشت مخاطب چندان برای این رسانه ها مهم نیست. اما رسانه های ما که پایبند به ارزش‌ های دینی و انقلابی هستند باید مانند یک دانشگاه عمل کنند، براین اساس مأموریت یک رسانه را تعالی و رشد مخاطب می دانیم و طبیعی است که رشد مخاطب نسبت مستقیم با رشد تفکر و فرایند تعقل در ذهن ‌ها دارد.

کارشناسان معتقدند انجام یا تغییر یک رفتار بدون فکر و تعقل چندان ماندگار و مهم نیست. رسانه اسلامی مخاطب را مسلوب الاختیار نمی خواهد بلکه تلاش می کند با رشد دادن تعقل و تفکر، مسیر تصمیم گیری خردورزانه را برای مخاطبانش هموار کند و از این طریق به پیشرفت جامعه کمک نماید. مقوله تفکر مانند ورزش برای مغز است، گویی اینکه با فکر کردن مغز انسان بزرگ تر می شود و قابلیت های بیشتری پیدا می کند، بنابراین مسائل سخت و پیچیده راحت‌تر توسط انسان‌های متفکر حل می‌شود.

مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ‌ها“  روایتی از تکنیک ‌های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.

تکنیک ‌های رسانه‌ ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامه‌ای ۹۰ قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تکنیک‌ ها را تدارک دیده است.

”روایت رنگ‌ها“ نام این مجموعه برنامه‌ی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگردهای رسانه‌ای در انحراف افکار عمومی است که ماموریت این شبکه، در جریان ‌سازی موثر بر نخبگان و کنشگران جامعه ایرانی را محقق کرده است.

این مجموعه برنامه که در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفت و گو با دکتر علیرضا داودی کارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویکردی تخصصی و تحلیلی و با مصداق‌های عینی به افشای تکنیک‌ های رسانه‌ های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران می پردازد.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس