رسانه های بیگانه برای ایجاد نا امیدی در جامعه از این شگرد زیاد استفاده می کنند، از یک مساله منفی به یک کلیت منفی می رسند و ترتیب ذهنی را تغییر می دهند و با این شیوه خود مخاطب نتیجه‌ گیری می کند.

گروه رسانه: در فرهنگ ما تخریب شخصیت افراد کار ناپسندی است ، حالا تخریب خود انسان باشد یا فرد دیگری. گاهی انسان ها یک موضوع را  مطرح می کنند که ظاهرا منطقی نیست و بهم ریخته است اما ذهن آن را منظم و دوباره تحلیل می کند ، به این تحلیل ذهنی در رسانه می گویند ” ترتیب معکوس “

رسانه های بیگانه برای ایجاد نا امیدی در جامعه از این شگرد زیاد استفاده می کنند، از یک مساله منفی به یک کلیت منفی می رسند و ترتیب ذهنی را تغییر می دهند و با این شیوه خود مخاطب نتیجه‌ گیری می کند. در این میان رسانه فقط پایه های استدلال را بصورت معکوس می چیند تا مخاطب خود با منظم کردن آن نتیجه دلخواه را بگیرد. این شیوه از تحلیل رسانه ها بسیار بی ‌رحمانه مخاطب را نا امید و از خود بیگانه می کند.

علیرضا داودی کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ، ضمن تشریح کارکرد رسانه‌ های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ” ترتیب معکوس “ گفت: در این تکنیک، بسیاری از مواقع رسانه ها ترتیب معکوس را ایجاد می کنند که مخاطب وقتی آن را اصلاح می کند حس می کند یک چیزی به دست آورده است.

داودی افزود: مثلا وقتی یک اسمی را از ما می پرسند  از فردی به نام سید علی موسوی نام می بریم، نمی توانیم موسوی علی سید بگویم ، این معکوس کردن اساسا  غلط است، این معکوس کردن معنا ندارد.

او گفت: رسانه ها بسیاری از مواقع این مدل ترتیب معکوس را ایجاد می کنند برای اینکه تخریب کنند، این مدل معکوس را انجام می دهند، که این کار غلط است.

داودی در مثالی دیگر گفت : چه بگوییم حسن کچل، چه کچل حسن، در صورتی که که کچل حسن معنا ندارد اما همه این مدل معکوس غلط را می پذیرند اما وقتی اول این معکوس می گوید کچل حسن ما در ذهن خودمان این حرف معکوس را درست می کنیم و می گوییم حسن کچل درست است.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی افزود: در حقیقت همان سید علی موسوی اما وقتی می گویند  موسوی علی سید مخاطب در ذهن خود می گوید منظورش سید علی موسوی بود، این جابجایی اسم را از ابتدا رسانه طراحی می کند تا خودِ مخاطب درست آن را بگوید و این حس اصلاح کردن را به او منتقل کنند.

داودی ادامه داد: رسانه در جایی که می خواهد از خودبیگانگی را  در جامعه ایجاد کند می گوید ما می توانیم اما انجام نمی دهد ، عملا ناتوانی را که معکوسِ توانایی است تسریع می دهد، در واقع وقتی مدام بگویم می توانیم بعد انجام نمی دهیم ، عملا  ناتوان خواهیم بود.

داودی گفت: پس در تعریفِ ” ترتیب معکوس “ هدف رسیدن به قرینه است به اصل اما مفاهیم را معکوس بیان می کنند که مخاطب شروع کند به معکوس کردن آن معکوس شده اولیه، تا خودش به نتیجه دقیقی که آن رسانه می خواهد برسد و چون مخاطب خودش به این نتیجه رسیده لذا از لحاظ ذهنی مسئولیتش را می پذیرد و برای مخاطب قطعیت پیدا می کند.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی در ادامه تشریح این شگرد رسانه ای افزود: وقتی از شما می پرسند چند کیلو هستید؟ جواب می دهید مثلا ۱۰۰ کیلو، یا قد شما چند سانت است؟ می گویید ۱۵۰ سانت، حال می بینید قد و وزن شما متناسب نیست  چرا ؟ جواب می دهید چون نتوانستید تناسب را رعایت کنید، چرا نتوانستید؟ می گویید چون ناتوانم، بنابراین بنابراین کسی که ناتوان است، نمی تواند استاد دانشگاه خوبی باشد

وی اظهارداشت: اینجاست که رسانه های بیگانه ناتوانی را به مخاطبان خود القا می کنند، بنابراین مخاطب در مابقی موضوعات هم معلوم نیست توانمند باشد.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی تاکید کرد: رسانه با این کار، فایلی را در ذهن مخاطب باز می کند که احساس پوچی ، ناتوانی و سرخوردگی ناشی از ناتوانی می کند.

شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است. بنابراین رسانه ‌ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.

این کار یک اقدامی تصادفی نیست بلکه یک دانش است، دانش شناخت ذهن انسان‌ ها که کاربرد های مختلفی در زمینه ‌های گوناگون دارد و یکی از کاربرد های آن هم می‌ تواند همین شناخت ذهن مخاطبان رسانه ‌ها برای تاثیرگذاری بر ذهن افراد باشد.
علوم شناختی؛ مطالعه‌ علمی ذهن است ، دانشی که پیچیده ‌ترین سوالات بشر درباره شناخت و کارکرد را بررسی کرده و پاسخ می ‌دهد. به گفته کارشناسان ، علوم شناختی در پیشرفت و موفقیت رسانه ‌ها نیز می‌ تواند کاربرد های بسیاری داشته باشد.

در حوزه رسانه به نظر می ‌رسد بحث نحوه پردازش پیام ‌های رسانه ‌ای توسط مغز و مکانیسم به یادسپاری و یادآوری و پردازش پیام‌ ها در ذهن می ‌تواند موضوع محوری برای علوم شناختی باشد و این رشته از این منظر کاربرد های مختلفی دارد. می‌ توان پیام ‌هایی را طراحی کرد تا مغزهای مورد نظر را با توجه به اهدافی که آن پیام ‌ها دارد در واقع بررسی و پردازش کرد و می ‌توان با روش ‌های مختلفی که وجود دارد نحوه پردازش مخاطبان از پیام ها را بررسی کرد.

طبیعتا علوم شناختی یک حوزه جدید است و رسانه می ‌تواند در معرفی این حوزه به مدیران و مخاطبان و دست اندرکاران و مسؤلان کمک کند.

مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ‌ها“  روایتی از تکنیک ‌های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.

تکنیک ‌های رسانه‌ ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامه‌ای ۹۰ قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تکنیک‌ ها را تدارک دیده است.

”روایت رنگ‌ها“ نام این مجموعه برنامه‌ی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگردهای رسانه‌ای در انحراف افکار عمومی است که ماموریت این شبکه، در جریان ‌سازی موثر بر نخبگان و کنشگران جامعه ایرانی را محقق کرده است.

این مجموعه برنامه که در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفت و گو با دکتر علیرضا داودی کارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویکردی تخصصی و تحلیلی و با مصداق‌های عینی به افشای تکنیک‌ های رسانه‌ های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران می پردازد.

روایت رنگ‌ها هر روز ساعت ۱۱:۵۵ دقیقه از رادیو گفت و گو موج اف ام ردیف ۱۰۳٫۵ مگاهرتز تقدیم علاقه‌مندان می‌شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس