مصطفی رادمرد گفت: شیوه صحیح حمایت از اپلیکیشن‌های داخلی، ارایه سرویس‌های کاربردی در آنها توسط نهادهای دولتی و حاکمیتی است. مسئولان حوزه فضای مجازی برای توسعه اقتصاد داخلی، باید حمایت از طراحان نرم افزارهای داخلی و بومی را جزو اولویت‌های خود قرار دهند و زمینه تقویت و پیشرفت پیام‌رسان‌های داخلی را فراهم کنند. گزارشی که […]

مصطفی رادمرد گفت: شیوه صحیح حمایت از اپلیکیشن‌های داخلی، ارایه سرویس‌های کاربردی در آنها توسط نهادهای دولتی و حاکمیتی است.

مسئولان حوزه فضای مجازی برای توسعه اقتصاد داخلی، باید حمایت از طراحان نرم افزارهای داخلی و بومی را جزو اولویت‌های خود قرار دهند و زمینه تقویت و پیشرفت پیام‌رسان‌های داخلی را فراهم کنند.

گزارشی که در ادامه پیش روی نگاه شما قرار دارد، بخش دوم گفتگویی است که باشگاه خبرنگاران جوان با مصطفی رادمرد مدیر استراتژی و یکی از بنیانگذارن پیام‌رسان بومی «بله» انجام داده است و در آن با جزئیاتی از این پیام‌رسان و مشکلات و چالش‌های پیش روی پیام‌رسان‌های داخلی بیشتر آشنا می‎شوید.

برخی می‌گویند که پیام‌رسان‌های داخلی رصد می‌شوند؛ آیا اینطور است؟

در بحث حریم خصوصی، دیتابیس «بله» به گونه‌ای است که پیام‌ها بین کاربران است و ما بر اساس قوانین موجود موظف هستیم از حریم خصوصی کاربران خود صیانت کرده و فرد ثالثی هیچ دسترسی‌ای ندارد اما چیزی که در قانون آمده این است که حقوق افراد مانند حق آزادی بیان و حریم خصوصی در فضای مجازی همانند فضای واقعی باید رعایت شود. از طرفی دیگر قوانینی بازدارنده که در فضای واقعی موجود است مانند اینکه اگر از یک سرعتی بیشتر برویم، جریمه می‌شویم و اگر به کسی ناسزا بگوییم، می‌تواند از ما شکایت کند و قاضی علیه فرد خاطی حکم می‌دهد، در فضای مجازی نیز وجود دارد.

حاکمیت برای حمایت از اپلیکیشن‌های داخلی باید سرویس‌های کاربردی خود را در آنها ارائه کند

در فضای مجازی هم همین است اگر من کسی را آزار دهم که مصادیق آن عملیات‌های تروریستی، آدم‌ربایی، دزدی، توهین و هتک حرمت، کلاهبرداری و مانند آن است، فرد مورد آزار قرار گرفته، می‌تواند شکایت کند و قاضی مربوطه که صلاحیت حکم دادن در خصوص فضای مجازی را دارد، در این خصوص حکم صادر می‌کند. یعنی دقیقاً مثل فضای واقعی است و به حکم قاضی احتیاج دارد و در غیر این صورت کسی نمی‌تواند به اطلاعات کاربران دسترسی پیدا کند و این یک فرآیند پیچیده‌ای دارد، مانند اینکه حکم آن باید شرایط خاصی داشته باشد و منوط به یک بازه زمانی خاص و یک شاکی خاص باشد تا آن اطلاعات خاص کاربران افشا شود.

چه حمایت‌هایی هست که اگر دولت به شما ارائه کند، موجب رشد و پیشرفت پیام‌رسان‌تان می‌شود؟

قطعاً اگر کمک‌های صحیحی از طرف دولت و نهادهای مسئول صورت بگیرد که بدانیم به این زیست‌بوم کمک می‌کند، ما هم از آن استفاده می‌کنیم اما ما معتقدیم که در هر بازاری از جمله بازار پیام‌رسان‌ها شاید دخالت مستقیم دولت باعث شود که چند مشکل به وجود آید. اولاً هر وقت دولت می‌خواهد دخالت خیلی مستقیمی انجام دهد، با تفاوت و تبعیض این کار را می‌کند و قطعاً نمی‌تواند عدالت مطلق‌ را رعایت کند. کسانی که به تصمیم گیران نزدیک‌ترند، بیشتر تسهیلات دریافت می‌کنند و این یک مسئله عام در اقتصاد است و چیزی است که ما با آن خیلی مشکل داریم.

هر زمان موضوعی ارزش حاکمیتی پیدا می‌کند، بهانه‌ای می‌شود که افراد ادعا کنند این موضوع مهمی است و حاکمیت باید در آن دخالت کند، در نتیجه باعث می‌شود کسب‌وکارهایی که فکر می‌کنند، می‌توانند خیلی خوب وارد آن حوزه‌ شوند، احساس کنند این حوزه خیلی دولتی است و دولت در آن دخالت می‌کند و امنیت سرمایه‌گذاری‌شان در خطر است که این موجب می‌شود به سختی در آن ورود کنند. در نتیجه بازیگرانی که شاید نالایق‌تر باشند، ورود می‌کنند و در این حوزه رانت‌هایی برای آنها به وجود می‌آید.

بحث دیگر این است که خیلی مواقع خود دولت هم برای این کار معیاری قائل نیست تا به کسی پاسخگو باشد. به عنوان مثال در خصوص لیست 5 پیام‌رسانی که شورای عالی فضای مجازی به عنوان پیام‌رسان‌های مورد تأیید کشور معرفی کرد که باید تسهیلات دریافت کنند، بر خود لازم ندانستند و در نهایت به کسی اعلام نکردند که بر اساس چه معیاری این پیام‌رسان‌ها انتخاب شدند و چرا به عنوان مثال بله که از نظر کاربردی بودن و پایداری شاید از اکثر پیام رسان‌ها یا اپلیکیشن‌های دیگر وضعیت بهتری داشت، در این لیست وجود نداشت.

حاکمیت برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی باید سرویس‌های کاربردی خود را در آنها ارائه کند

احتمالاً بجای اینکه به طور مستقیم پولی پرداخت شود یا از بعضی بازیگرانی‌ که بدون مدل کسب‌وکاری واقعی و خیلی دقیق و به صورت فرمایشی وارد این حوزه شدند، می‌توان به گونه‌ی بهتری این حمایت را انجام داد که در بلندمدت این زیست‌بوم شکل بگیرد و جریان داشته باشد و بتواند روی پای خود بایستد و اینطور نباشد که با تزریق تسهیلات‌ حرکت کند و همیشه طلبکار این باشد که من باید برای ادامه کارم تسهیلات دریافت کنم.

شیوه صحیح حمایت از اپلیکیشن های داخلی، ارائه سرویس‌های کاربردی در آنها توسط نهادهای دولتی و حاکمیتی است. در خصوص پیام رسان‌ها، نهادهای مختلف می‌توانند با استفاده از این بسترها برای ارتباط با مردم و ارائه خدمات الکترونیکی به آن‌ها، هم به توسعه کاربری پیام رسان‌ها کمک کنند و رضایت ارباب رجوع و مردم را افزایش دهند.

اکثر سیستم‌های کاربردی که مردم به آن نیاز دارند مانند خدماتی که سازمان‌ها و ارگان‌های عمومی ارائه می‌دهند و قابلیت پیاده‌سازی روی پیام رسان‌ها را دارند، تنها در اختیار حاکمیت هستند. حاکمیت می‌تواند از این فرصت استفاده کند و با فراهم کردن این خدمات بر یک بستر داخلی که از لحاظ امنیت اطلاعاتی و امنیت پرداختی مناسب باشد، هم خدمات بهتری به مردم عرضه کند و هم به ترویج اپلیکیشن‌های داخلی کمک کند.

حتی برای «بله» که خودش داوطلب شده و با بعضی از دستگاه‌ها و ارگان‌ها برای دریافت این سرویس‌ها وارد مذاکره شده و تضمین‌های لازم را داده، جز چند مورد مانند عوارض خروج از کشور، سرویسی ارایه نشده که البته سرویسی مانند عوارض خروج هم به صورت مستقیم اخذ نشده و شرکت پرداخت الکترونیک سداد آن را تامین کرده است. در واقع با پشتوانه بانک ملی بوده که از قبل این سرویس فراهم شده و غیر از آن، کل دستگاه‌هایی که گفته شد حتی با یک مورد هم موافقت نکرده‌اند. به عنوان مثال اگر شما بدانید که گذرنامه خود را می‌توانید در یک پیام‌رسان داخلی تمدید کنید و مسائل نظام وظیفه را در آن انجام دهید یا شکایت و دادخواهی‌ای که در قوه قضائیه دارید را در یک پیام‌رسان داخلی انجام دهید و هزینه آن را پرداخت کنید، از آن ابزار استفاده می‌کنید.

به طور قطع هیچ سرویسی‌ حساس‌تر و مهم‌تر از سرویس‌های پرداخت مالی نیست که این کار را ما تا به حال با موفقیت انجام داده‌ایم و هیچ مشکلی در این زمینه گزارش نشده اما با این حال و با وجود درخواست‌های مکرر ما از دستگاه‌های مختلف، هیچ گونه سرویس دیگری به ما داده نشده است. من همین مسئله را با مسئولان مختلف مثل مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح کرده‌ام که اگر شما یک کسب‌وکارهای کوچک مانند فروش روسری را مجبور می‌کنید که از تلگرام‌ بیرون بیاید و سرویس خود را در پیام‌رسان داخلی ارائه کند، خیلی قابل قبول‌تر، این است که نهادهای حاکمیتی برای حمایت از تولید داخلی، این کار را انجام دهند و به ارائه سرویس‌هایشان در اپلیکیشن‌های داخلی اقدام کنند.

مهمترین کمکی که دولت می‌تواند کند، بحث مالی نیست بلکه باید در جهت تقویت زیست‌بوم حرکت کند که افراد به دلیل سرویس‌های کاربردی بومی، به تولید داخل احساس نیاز کنند و آن هم نیازمند ارائه سرویس و بازارسازی است که در مورد اینها تقریباً هیچ کاری صورت نگرفته است. این موضوعی است که در خصوص همه اپلیکیشن‌ها وجود دارد، از جمله پیام‌رسان‌ها که همه می‌گویند می‌خواهیم حمایت کنیم. کمک‌هایی مثل تبلیغات و در اختیار قرار دادن زیرساخت مانند کمک مالی، اگر بی‌قاعده و تبعیض‌آمیز باشد، ایجاد مشکل می‌کند و باعث می‌شود بازیگران مختلف سعی کنند به جای اینکه برای جذب کاربر در ارائه سرویس رقابت خوبی داشته باشند، دنبال این هستند که رانت تبلیغاتی بیشتری به دست آورند. در خصوص زیرساخت‌ها هم همینطور است، در این باره هم اگر این مشکل رانتی‌ وجود نداشته باشد، مانند هر اپلیکیشن‌ دیگری می‌توان گفت مثلاً اگر آن نرم‌افزار توانست فلان مقدار اشتغالزایی کند، ترافیک به صورت رایگان در اختیار او قرار ‌می‌گیرد یا زیرساخت لازم در مرکز داده زیرساخت در اختیار او قرار می‌گیرد اما متأسفانه در حال حاضر به این شکل هم وجود ندارد، چون معیار انتخاب پیام‌رسان‌ها برای کمک و ارایه تسهیلات مشخص نیست.

حاکمیت برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی باید سرویس‌های کاربردی خود را در آنها ارائه کند

رئیس‌جمهور سال گذشته در جلسه رأی اعتماد وزرای دولت دوازدهم اعلام کرد که پیام‌رسان‌های داخلی وقتی تعداد کاربرشان به یک میلیون نفر می‌رسد، هنگ می‌کنند؛ آیا چنین چیزی را قبول دارید؟

چون نمی‌دانم آن حرف بر مبنای کدام گزارش مطرح شده، نمیتوانم نظر ‌دهم اما درباره‌ی پیام‌رسان بله در حال حاضر با توجه به آزمایش‌هایی که انجام دادیم خیلی راحت برای 5 میلیون کاربر فعال، آماده هستیم و پس از آن هم خیلی راحت می‌توانیم بسترهایمان را متناسب با افزایش کاربری که صورت می‌گیرد به صورت نمایی بالا ببریم. مثلاً اگر به سه میلیون کاربر فعال رسیدیم، به ده میلیون کاربر فعال از نظر ظرفیت و قابلیت افزایش می‌دهیم. در حال حاضر هم که بیش از دو میلیون کاربر داریم، هیچگونه مسئله خاصی نداریم و همانطور که افراد مختلفی دیده‌اند در چند وقت اخیر آپ‌تایم بله (در دسترس بودن و بدون قطعی بودن بله) در اکثر روزها صددرصد است و سرویس‌دهی بدون مشکل پیش می‌رود.

در حال حاضر بیش از یک سال از عرضه‌ی پیام‌رسان بله گذشته است؛ وقتی این زمان خود را با مدت مشابه فعالیت تلگرام مقایسه می‌کنید، بله جلوتر است یا تلگرام؟

شاید این مقایسه از این نظر درست نباشد زیرا تلگرام بعد از 4 الی 5 سال یک سال و سه ماه خود را شروع کرد اما ما بعد از یکسال، یک سال و سه ماه خود را شروع کردیم، اگر بخواهم صادقانه بگویم، تلگرام از نظر کاربران در آن یکسال و سه ماه در بحث پیام‌رسانی احتمالاً رشد سریعتری داشت اما از لحاظ حل پیچیدگی‌های فنی، پیام‌رسان‌های داخلی به خصوص بله خیلی پیشرفت خوبی داشتند. در یک سال و سه ماه پیش خیلی از مشکلات سیستم آشکار نشده بود اما الآن آن‌ها آشکار شده و مسئله پیچیده فنی وجود ندارد که نتوانیم آن را حل کنیم، یعنی اگر یک ابزاری روی روال افتاده باشد و مدتی از ارائه سرویسش گذشته باشد، خیلی تأثیر دارد در اینکه مشکلات پایه‌اش را دیده و حل کرده و خیلی سریع بتواند قابلیتی اضافه کند تا این تغییرات برای افراد ملموس باشد.

پیام‌رسان بله در حال حاضر چه تعداد کاربر دارد؟

ما نسخه رسمی بله که بتوان به مردم ارائه کرد را در ابتدای سال 96 عرضه کردیم و در فروردین سال 97 به یک میلیون کاربر رسیدیم و الان حدود دو میلیون و 300 هزار کاربر داریم. در گزارش‌هایی مانند الکسا که کامل نیست ولی می‌تواند به عنوان نشانه مدنظر قرار گیرد، مشخص است که بله دارای ترافیک خوبی است و کاربران آن نسبتاً فعال هستند.

آیا فیلترینگ تلگرام در افزایش سرعت رشد کاربران تأثیر داشت؟

نمودارهای رشد کاربران بله نشان می‌دهد فیلترینگ تلگرام برای یک بازه یک ماهه بر روی افزایش نرخ کاربر تأثیر گذاشت ولی پس از مدت کوتاهی آن تغییر از بین رفت. همانطور که در گزارش‌هایی مانند الکسا که البته خیلی هم شاید معتبر نباشند، دیده می‌شود که بله دارای ترافیک خوبی است و کاربران آن نسبتاً فعال هستند.

حاکمیت برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی باید سرویس‌های کاربردی خود را در آنها ارائه کند

کدامیک از دستگاه‌های حاکمیتی حمایت بیشتری از پیام‌رسان‌های داخلی کردند؟

همانطور که قبل تر عرض کردم، نهادهای مختلف خبرهای رسانه ای راجع به حمایت از پیام رسان‌ها را منتشر کردند اما حمایت واقعی که نیازمند عزم و جدیت است، تقریبا از سوی هیچ نهادی تا کنون انجام نشده است. افراد و بخشهایی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تلاشهایی برای حمایت از پیام رسانهای داخلی انجام داده¬اند منتها در این خصوص تا کنون بله حمایتی دریافت نکرده است.

صداوسیما نیز در مقطعی با پخش گزارش‌های خبری متعدد از پیام‌رسان‌های داخلی، در جهت حمایت از آنها گام برداشت. همچنین هیچگاه در برنامه‌های صداوسیما رسم بر این نبوده که نام یک استارت‌آپ برده شود اما در موضوع پیام‌رسان‌ها شاهد بودیم که مسئولان این سازمان استثنا قائل شدند و در جهت حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی، این اجازه را دادند که در برنامه‌های صداوسیما نام پیام‌رسان‌های داخلی برده شود و به خاطر این دو اقدام، از رسانه ملی تشکر می‌کنیم. البته این گله را هم مطرح کنم که متأسفانه با وجود تلاش‌های فراوان، ما هنوز موفق نشده‌ایم پیام‌رسان خود را در بخش پیام‌های بازرگانی تلویزیون تبلیغ کنیم. همچنین زمان اختصاص داده شده در برنامه های سیما می‌توانست بسیار هوشمندانه تر و اثرگذارتر باشد اما صداوسیما به دلیل محدودیتهای خود، تنها در چارچوب خاصی موضوع پیام رسان‌ها را در برنامه‌ها مطرح کرد که شاید در بین برخی از اقشار دافعه نیز ایجاد کرد.

چه قابلیت‌هایی را در برنامه‌های خود دارید که می‌خواهید به بله اضافه کنید؟‌

در تلاش هستیم از نظر پیام‌رسانی، قابلیت‌هایی مانند بازارسال چندگانه، مدیریت کاملتر گروه و كانال، پخش کننده کامل چند رسانه¬ای و … اضافه کنیم که منجر به راحت‌تر شدن ارتباط افراد می‌شود. قابلیت‌های دیگری هم مدنظر داریم که در هیچ كدام از پیام‌رسان‌های دیگر وجود ندارد؛ تگ‌گذاری‌ها یا دسته‌بندی‌های خاص روی پیام‌های مختلف در چت‌ها از این دست هستند. همچنین قابلیت دیگری كه می‌خواهیم در سال جاری پیگیری كنیم، اضافه كردن قابلیتی به نام كیف پول است؛ کیف پول به وسیله ارتباطی كه با بسترهای مختلف مالی در كشور و كسب‌وكارهای موجود دارد، این امكان را فراهم می‌کند که كیف پول بله بصورتی وسیع، متنوع و کاربردی مورد استفاده قرار گیرد. این خیلی كمك می‌كند به افراد تا هم انتقال پول فردی تسهیل شود و هم انتقال پول بین كسب‌وكارها با یكدیگر و مردم را راحت‌تر انجام دهند.

همچنین سرویس‌های مختلف دیگری مانند سرویس‌های حسابی در حال ایجاد است. البته از همه‌ی اینها مهمتر پلتفرم بات است كه یك تحول خیلی جدی محسوب می‌شود، زیرا که خیلی بهتر از پلتفرم‌های بات موجود، چه داخلی چه خارجی است. در حال حاضر با سازمان‌های مختلف مثل شهرداری، پلیس+10، دانشگاه‌ها، بخش‌های مختلف دولت و قوه قضائیه وارد مذاکره شده‌ایم تا با توسعه همین سرویس‌های مالی و پلتفرم بات بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که این دستگاه‌ها سرویس‌های خود را روی بله ارائه کنند که منجر به راحت‌تر شدن ارائه این خدمات می‌شود. زیرا در پیام‌رسان بله كه امكان پرداخت دارد، خیلی راحت می‌توان هم پرداخت را انجام داد و هم در صورت نیاز مداركی را آپلود كرد یا درخواستی را ارائه داد و پاسخ آن را دریافت كرد و یا مطلبی را پیگیری كرد. همه‌ی این سرویس‌ها می‌تواند به صورت رایگان در بله ارائه شود.

حاکمیت برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی باید سرویس‌های کاربردی خود را در آنها ارائه کند

یکی از مواردی‌ که جزو پرتعداد‌ترین درخواست‌ها هم هست، قابلیت انتقال پول کارت به کارت از بانک‌هایی مثل صادرات، رفاه، سپه و … است که ما آنها را در دستور کار قرار دادیم و مذاکرات آن را شروع کردیم. یکی دیگر از موارد، مسئله پرداخت قسط است که شاید بسیار مهمتر و مورد درخواست‌تر از قابلیتهای خاص پیام رسانی باشد، چون یک قابلیت بسیار کاربردی برای افراد است، برای اینکه در غیر این صورت افراد مجبورند برای پرداخت اقساط به بانک یا عابر بانک مراجعه کنند اما در بله با آن قابلیت بات‌ و درخواست پول یادآوری و پرداخت آن به راحتی انجام می‌شود؛ به نحوی که بانک سر موعد یک درخواست پول برای شما می‌فرستد و شما فقط با استفاده از گزینه پرداخت پول از هر کارتی این پرداخت قسط را می‌توانید انجام دهید. این یکی از قابلیت‌هایی است که تعداد درخواستش‌ بسیار بالاست یعنی در رده دوم یا سوم درخواست قرار دارد. به صورت کلی بر اساس واکنش‌هایی که از کاربران می‌گیریم تقریباً هر یک ماه یک سری از قابلیت‌ها را اضافه می‌کنیم.

اما در خصوص قابلیت‌های فعلی بله، به یک مزیتی در زمینه پرداخت اشاره می‌کنم که آن را با سایر اپلیکیشن‌ها متمایز می‌کند و یک تحول و جهش در صنعت بانکی محسوب می‌شود. در گذشته این طور بود که اگر کسی برای هر کاری می‌خواست عملیات پرداخت را برای مشتری فراهم کند، باید شرایط را به گونه‌ای فراهم می‌کرد که مشتری وارد یک درگاه جدید شود تا عملیات پرداخت را در آن جا انجام دهد و مجدداً به محیط اصلی برگردد.

در حقیقت پرداخت‌ها یا در فضای وب صورت می‌گیرد یا در اپلیكیشن‌هایی که صرفاً پرداختی هستند؛ در این حالت مثلاً اگر بلیط ورزشی را می‌خواهید بفروشید باید از اپلیكیشن پرداختی درخواست كنید تا این کاررا برای شما انجام دهد و مشتری شما باید به درگاه پرداخت رجوع کند و پس از پرداخت، به محیط قبلی برگردد و رسید آن را هم باید در آن محیط جداگانه دریافت کنید و برای مشتری بفرستید. اما قابلیت منحصر به فرد بله این است كه این سرویس‌ها را در پلترم بات و كانال‌ها در اختیار کسانی قرار داده كه می‌خواهند كسب‌وكاری را راه‌اندازی كنند؛ یعنی سرویس خرید و كارت به كارت كه در بله فراهم است، خیلی راحت در بات شما قابل استفاده است.

بله مانند سایر پیام‌رسان‌های داخلی دارای یک سری ایرادات فنی است که مردم را اذیت می‌کند، از همه این ایرادات مهمتر مسئله پایداری است. در خصوص علت این مشکلات و برنامه‌ی خود برای حل آنها توضیح دهید؟

دو موضوع وجود دارد که در زمینه عملکرد برنامه مؤثر است، یكی همین پایداری برنامه و یكی هم قابلیت‌هایی كه در پیام‌رسان وجود دارد. تجربه¬ای كه در سرویس‌دهی‌های ما مانند سرویس بانكداری وجود دارد، دلیلی می‌شود برای آنكه بله شاید از سایر پیام‌رسان‌ها پایدارتر باشد و شاید از خیلی از اپلیكیشن‌های ایرانی دیگر پایدارتر باشد. زیرامدت‌هاست که ما اینگونه سرویس‌ها را بصورت کشوری و در مقیاس بالا ارائه می‎کنیم و سعی و تجربه زیادی در این زمینه داشتیم؛ یعنی تجربه و مهارت خوبی در چرخه تولید محصول و ارایه سرویس پایدار داریم. به عنوان مثال از سال‌ها پیش سرویس‌های عمومی زیادی مثل سرویس‌های بانكی را عرضه می‌كردیم. به همین دلیل بخش مانیتورینگ 24 ساعته‌ای داریم كه انواع سرویس‌ها مانند ارسال پیام، فایل و سرویس‌های مالی بله در آن رصد می‌شود و بخش عملیاتی كه در صورت بروز مشكل در لحظه وارد عمل می‌شود تا واكنش مناسب داشته باشد.

حاکمیت برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی باید سرویس‌های کاربردی خود را در آنها ارائه کند

این امر باعث شده تا همانطور كه گفته شد و آمارهای آن هم وجود دارد، درصد اختلال‌های بله خیلی پایین باشد. اما در كل اختلال‌هایی كه به وجود می‌آید دلایل فرعی هم دارد مانند اختلالات در سرویسهای مالی که از سمت سامانه¬های بانکی رخ می‌دهد. من فکر می‌کنم به مرور و با افزایش تجربه همکاری در ارایه سرویس، خیلی از این مشکلات حل شوند و پایداری تا حد زیادی افزایش می‌یابد.

در خصوص ایرادات نسخه‌ی وب، تیم فنی ما در این زمینه به طور مداوم در حال توسعه آن هستند و ایرادات آن را برطرف می‌کنند. با توجه به اینکه نسخه اندروید‌ و iOS جلوتر از وب‌ هستند و با توجه به محدودیت منابعی که وجود دارد و این امکان وجود ندارد که همه قابلیت‌ها به طور همزمان اضافه شوند، سعی می‌کنیم خیلی سریعتر این اصلاحات صورت بگیرد. در حال حاضر هم از نظر ساختاری و نیروی انسانی و تیم‌های فنی در حال ایجاد تغییراتی هستیم تا با اضافه شدن افراد جدید به تیم، توانمان را افزایش دهیم و بتوانیم این اصلاحات را خیلی سریعتر پیش ببریم.

هم اکنون در بسیاری از حوزه های فناوری مثل مارکت‌ها قابلیت رقابت با دنیا را داریم؛ چرا در پیام رسان اینگونه هنوز نیستیم؟

حوزه‌های فناوری اشاره شده، زمان زیادی از فعالیتشان گذشته است و احتمالا پیام‌رسان‌های داخلی هم بعد از گذشت همین مدت مورد استقبال مردم قرار می‌گیرند، اما در همان بستر‌ها هم مشکلات غیر فنی وجود دارد. البته آن‌ها بسترهای عمومی هستند و خیلی بحث حریم خصوصی و آزادی در آن‌ها مطرح نیست در حالی که این مسئله در پیام‌رسان‌ها وجود دارد.

این در حالی است که افراد به طور طبیعی به دنبال این هستند که به هیچکس حتی قانون کشور پاسخگو نباشند. در نتیجه این مسئله در پیام‌رسان‌ها خیلی بیشتر از آن ابزارها است زیرا آن‌‌ها خیلی محتوایی نیستند، به این معنی که محتوای خصوصی افراد یا گروه‌ها یا کانال‌ها که برای انتشار مطالب مختلف است در آن‌ها وجود ندارد. آن‌ها فقط با ویدیو‌هایی سروکار دارند که دارای رسمیت بیشتری هستند یا اپلیکیشن‌های عامی هستند که در مارکت‌ها همه آن را عرضه می‌کنند و مسئله آن‌ها فقط کیفیت است که آن هم از نظر عملکرد فنی خیلی سطح پیچیدگی فنی کمتری نسبت به پیام رسان دارند. این نکته را هم تأکید کنم که پیش‌بینی من این است که پیام‌رسان‌های داخلی از نظر فنی در یک بازه کوتاه مثلاً 6 ماه آینده می‌توانند به کیفیت خوبی برسند و پایدار شوند البته این نیازمند آن است که درگیر حواشی نشوند و کاربر آن‌ها خیلی خوب بتواند بالا رود تا آزمایش شوند و مشکلاتشان مشخص شود که بتوانند آن‌ها را رفع کنند. بله همیشه با افزایش کاربر سعی کرده سطحی کیفی سرویس را بالا ببرد؛ جایی که ما الآن قرار داریم قطعاً نسبت به یک سال گذشته بالاتر رفته است اما همانطور که کاربرها بالاتر رفته‌اند مشکلات مشخص شده و سرویس‌ها بهبود یافته و قابلیت‌ها افزایش یافته و در حال حاضر از نظر کارشناسان به سطح رضایت‌بخشی در پیام‌رسانی رسیده‌ایم.

آیا امنیت پیام‌رسان بله را تضمین می‌کنید؟

فعالیت بله در شرکت سداد صورت می‌گیرد که آن هم یک سابقه 20 ساله در ارائه سرویس‌های بانکی ملی دارد، این نشان می‌دهد که امنیتمان در سطح امنیت بانکی است. همانطور که در کشور مردم مثلاً به موبایل بانک‌ها یا اپلیکیشن‌های پرداختی و عابربانکها اعتماد کرده‌اند و می‌دانند که اگر امروز پولشان در حسابشان است تا سال‌ها همان مقدار خواهد ماند و این دچار اختلال نمی‌شود، بله نیز از امنیت خیلی بالایی برخوردار است. تا کنون به خاطر سطح امنیت و رمز نگاری‌های پیچیده و لایه‌ای که وجود دارد، گزارش خاصی در خصوص نفوذ به سیستم‌های بانکی در ایران منتشر نشده است. ما در بله به خاطر سرویس مالی‌ای که ارائه می‌کنیم مجبور بودیم که این استانداردها از جمله الزامات شتاب و شاپرک را رعایت کنیم و در نتیجه هم از این نظر و هم از نظر انتقال اطلاعات و ذخیره‌سازی آن امنیت بالایی داریم وبه لطف خدا تا الآن گزارش تأیید شده‌ای در این زمینه در بله نداشته‌ایم.

حاکمیت برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی باید سرویس‌های کاربردی خود را در آنها ارائه کند

اینکه “بله” وابسته به بانک ملی است، آیا به این معناست که بر خلاف سایر پیام‌رسان‌ها هیچ وقت مشکل مالی ندارد؟

استارت‌آپ بله سرمایه گذاری شركت داده ورزی سداد كه وابسته به بانك ملی است را جذب كرده و راه‌اندازی شده است ولی این به آن معنا نیست كه بله به منابع بانك ملی متصل است بلكه صرفاً یك سرمایه گذاری شده و بله هم باید مانند سایر استارت‌آپ‌ها به دنبال سودآوری باشد. ما در حاضر چون به دنبال ورود به حوزه‌های دیگر سرویس‌دهی هستیم، به سرمایه بیشتری احتیاج داریم به همین دلیل به دنبال سرمایه‌گذاران بزرگ دیگر هم هستیم که علاقمند به سرمایه‌گذاری در بله هستند و این رشد کسب‌ و کار بله را سرعت می‌بخشد.

لذا این رابطه سرمایه‌گذاری باعث نشده که ما محدود به یک بانک خاص شویم، همین الآن 18 بانک سرویس کارت به کارت در بله ارائه می‌کنند و نبود برخی بانکها نیز به دلیل محدودیت از سمت خود بانکها است. سرویس‌های پرداختی یا کمک به خیریه‌ها یا خرید از فروشگاه‌ها یا عوارض خروج از کشور یا پرداخت قبض یا شارژ، سرویس‌هایی هستند که قابل استفاده با کارت همه بانک‌ها هستند. در واقع از این نظر سعی کردیم تا پلتفرم جامعی باشیم که محدود به یک بانک نیست و مورد استفاده عموم مردم است. امیدواریم به زودی سرویسهای عمومی و کاربردی بیشتری از طرف سازمانهای مختلف به بله اضافه شود.

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان