افشا شدن اطلاعات صدها هزار کاربر گوگل پلاس باعث شد گوگل این سرویس را از دسترس خارج کند. وال استریت ژورنال به تازگی در مقاله‌ای اعلام کرده که گوگل به دلیل بروز خطا در رابط کاربری گوگل پلاس، اطلاعات صدها هزار از کاربران این سرویس را لو داده است. گوگل قصد دارد برای درست کردن […]

افشا شدن اطلاعات صدها هزار کاربر گوگل پلاس باعث شد گوگل این سرویس را از دسترس خارج کند.

وال استریت ژورنال به تازگی در مقاله‌ای اعلام کرده که گوگل به دلیل بروز خطا در رابط کاربری گوگل پلاس، اطلاعات صدها هزار از کاربران این سرویس را لو داده است. گوگل قصد دارد برای درست کردن این نقص به صورت موقت گوگل پلاس را از دسترس خارج کند. رابط کاربری ذکر شده به توسعه دهندگان اجازه می‌داد تا به اطلاعات شخصی کاربرانی که در این اپلیکیشن ثبت نام کرده بودند و اطلاعات افرادی که با آن‌ها ارتباط داشته‌اند، دسترسی داشته باشند. گوگل اعلام کرده است که 438 اپلیکیشن از این رابط کاربری استفاده می‌کردند و 496 هزار و 951 کاربر تحت تأثیر باگ رابط کاربری گوگل پلاس شده‌اند.

نام کامل، آدرس ایمیل، تاریخ تولد، جنسیت، تصویر پروفایل، محل زندگی، شغل و وضعیت تأهل جزو اطلاعاتی بوده‌اند که از طریق خطای به وجود آمده در رابط کاربری گوگل پلاس دزدیده شده‌اند. در میان اطلاعات دزدیده شده هیچ شماره تلفن، پیام ایمیل، پست گوگل پلاس، پیام دایرکت یا هیچ نوع اطلاعات ارتباطی نبوده است.

این مشکل از سال 2015 وجود داشت تا این که گوگل در مارس 2018 از آن باخبر شد و تصمیم گرفت آن را حل کند. گوگل در آن زمان می‌توانست به کاربران گوگل پلاس اطلاع دهد اما این کار را انجام نداد چون اولا، به صورت قانونی نیاز نبود و دوما، این امر مسئله بی موردی را به گوگل جلب می‌کرد. گوگل از این هم واهمه داشت که مانند رسوایی کمبریج آنالیتیکای فیس‌بوک مورد توجه قرار بگیرد و چهره‌ای منفی به خود بگیرد.

بهانه گوگل این است که این شرکت متوجه شده است که از اطلاعات لو رفته هیچگونه سوء استفاده‌ای نشده است اگرچه، هیچ راهی هم برای مطمئن بودن از سوء استفاده شدن از اطلاعات کاربران گوگل پلاس وجود ندارد. این کمپانی با توسعه دهندگان 438 برنامه دیگر که از رابط کاربری گوگل پلاس استفاده می‌کردند، هیچ چیزی را چک نکرده است.

گوگل همچنین با بی‌اهیمت نشان دادن اپلیکیشن خود، این قضیه را توجیه کرده است و اعلام کرده نسخه مصرف کنندگان گوگل پلاس استفاده کمی داشته است و 90 درصد از کاربران آن حتی کمتر از پنج ثانیه در این اپلیکیشن فعال بوده‌اند. غول بزرگ تکنولوژی جهان پس از آن گوگل پلاس را از دسترس کاربران خود خارج کرد. گوگل همچنین اعلام گفته است که برای بهبود امنیت در جای دیگر تلاش خواهد کرد. این بهبودها شامل کاهش دسترسی توسعه دهندگان به مواردی از جمله پیام کوتاه، اطلاعات تماس و مخاطبان کاربران در دستگاه‌های اندرویدی می‌شود.

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان