آوینی، روایت‌گری و جهاد تبیین🎥🔆 🔹 شهید آوینی به ما آموخت که فتوحات در درون عالم اکبر انسان است. تحولی که در جان رزمندگان و جوانان انقلابی دهه‌ی شصت واقع شد، آن فتح بزرگ است. 🔸 شهید آوینی به ما آموخت که آن تحول را من نشان شما می‌دهم و جالب است که برای […]

 

فرمان جهاد تبیین صادرشد

آوینی، روایت‌گری و جهاد تبیین🎥🔆

🔹 شهید آوینی به ما آموخت که فتوحات در درون عالم اکبر انسان است. تحولی که در جان رزمندگان و جوانان انقلابی دهه‌ی شصت واقع شد، آن فتح بزرگ است.

🔸 شهید آوینی به ما آموخت که آن تحول را من نشان شما می‌دهم و جالب است که برای نخستین بار روایت یا نریشن را در این مسیر به‌کار گرفت. یعنی گفتار در خدمت درک این تحول درونی بود.

🔹 برای اینکه حجاب را از میان بردارد راویان میکروفن به دست جلوی دوربین را حذف کرد و با یک تربیت بسیار سخت و جهادی به فیلم‌برداران روایت فتح آموخت که از خود تهی بشوند. یعنی اگر ذره‌ای نفسانیت در لنز دوربین آن‌ها می‌دید، آن صحنه را هر چقدر هم که از جهت نظامی باشکوه بود، حذف می‌کرد.

🔸 ایشان معتقد بود که نفسانیت فیلم‌ساز اگر غلبه پیدا بکند، پیام را زایل می‌کند، و دیگر نمی‌تواند پیام انقلاب و پیام دفاع مقدس باشد. به همین دلیل هم در جنگ به‌دنبال تحولات روحی رزمندگان می‌گشت. از نظر او یک انفجار عظیم یا یک فتح بزرگ یا یک تک یا پاتک باشکوه مسئله نبود، مسئله‌ی او تحول روحی انسان‌ها بود.

🔹 در دوربین روایت فتح یا در قاب روایت فتح، انسان همیشه در مقابل و در قدّام بود و جنگ و وقایع آن در پشت سر بود. حرف سر این بود که چقدر جنگ انسان‌ها را متحول کرده، و انسان‌ها به چه مرزی از انسانیت رسیدند که به کمال نترسیدن از مرگ نائل شده‌اند….

🔸 به‌عنوان مثال، دو غواص که قرار است از عرض اروند عبور کنند، سوژه‌ او در گوشه‌ای از یک کانال می‌شوند. دقایقی قبل از آغاز عملیات والفجر ۸ در زمستان سال ۶۴، این دو غواص نوجوان سر بر شانه‌ی هم گذاشتند و کنج کانال با صدایی محزون در موقع غروب زیارت عاشورا می‌خواندند. او این را قاب می‌گرفت و با روایت صوتی یا نریشنی همراه این تصویر قرار می‌داد. متن او حاکی از این تحول بود. تحولی که نشان می‌داد انقلاب، دفاع مقدس و فضای عاشورایی با جان رزمندگان چه می‌کند. و نام یکی از آن قسمت‌ها شب عاشورایی است.

  1. #عبور_از_سیم_خاردارهای_نفس
    #آوینی_و_جهاد_تبیین
    #فجازی_پاک_برای_خانواده
    بله.  ble.ir/famp_for_family
    ایتا.   eitaa.com/famp_for_family
    سروش.  splus.ir/famp_for_family

واتس‌آپ. https://chat.whatsapp.com/BmbdICjMDBNEYGnaq8Kkz8

  • نویسنده : فمپ_خانواده
  • منبع خبر : ble.ir/famp_for_family