در این تکنیک همیشه رسانه یک فکت و یا یک موضوع را مطرح می کند که شما به عنوان یک مخاطب واقعیت آن موضوع را لمس و تجربه کردید اما اینقدر آن را برای شما مجهول می کند که نسبت به اصول آن واقعیت فاصله می گیرید.

احتمالا شما هم دیده اید گزارشگر و یا رسانه وقتی تیم محبوبش در بازی شکست می خورد می رود سراغ حاشیه ها… داوری که بد سوت زد، چمن زمین که خراب بود و نور ورزشگاه که کافی نبود و از این دست بهانه ها. وقتی در کشور یک خبر خوب اتفاق می افتد که ابعاد ملی دارد رسانه های بیگانه هم دقیقا همین کار را می کنند، اصل خبر را می گویند اما برایش داستان می سازند.

خبر واکسن ایرانی یعنی اینکه ایران ششمین کشور دنیاست که واکسن تولید کرده است اما اصل خبر برای آنها یک دقیقه بود و حاشیه هایش یک ساعت…! آنقدر درباره حاشیه ها صحبت می کنند تا مخاطب به اصل ماجرا شک کند. این تکنیک که به آن اصطلاحا ”واقعیت مجهول“ می گویند تخصص رسانه های بیگانه علیه اتفاق های خوب ایران است.

علیرضا داودی کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی د، ضمن تشریح کارکرد رسانه‌ های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ”واقعیت مجهول“ گفت: در این تکنیک همیشه رسانه یک فکت و یا یک موضوع را مطرح می کند که شما به عنوان یک مخاطب واقعیت آن موضوع را لمس و  تجربه کردید اما اینقدر آن را برای شما  مجهول می کند  که نسبت به اصول آن واقعیت فاصله می گیرید و نسبت به فرعیات آن کشش پیدا می کنید.

داودی افزود: یک اصطلاح وجود دارد و آن اینکه اصطلاحا می گویند ”پشت پرده خبری است» متعلق به تکنیک واقعیت مجهول است، ”واقعیت مجهول“ ۱۰ درصد ابتدای آن در عملیات روانی شایعه است که تکرار ضرب در ابهام می شود، حالا شایعه را ایجاد کردیم با شایعه می خواهیم چه کار کنیم.
کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی گفت: وقتی ”واقعیت مجهول“ را در علوم شناختی استفاده می کنیم در بسیاری از موارد می بایست واقعیت سازی کنیم چرا ؟ چون واقعیت معلوم است.

داودی گفت: وقتی مجهولات آن را که زیاد می کنیم مخاطب خود آن معلوم را به مثابه یک بازی فرض می کند و آن را پشت پرده ساختگی این واقعیت تلقی می کند بنابراین کذب پشت واقعیت نمایی، به واسطه مجهول سازی خود اون واقعیت شکل می گیرد.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی گفت: لذا یا واقعیتی وجود دارد یا واقعیتی ساخته می شود هر روی این ها یک پشت پرده کاذب پیدا می کنند که شما با افزایش مجهولات هردو ، به آن پشت پرده کاذب ایمان می آورید.پس چه واقعیت باشد چه واقعیت نمایی بشود، هدفشان معتقد کردن ذهن مخاطب به سمت کذب هاست.

او ادامه داد: مثلا اعتصاب گران در صنایع نفتی… قدر روی این مانور دادند در جایی گفته می شود افرادی که اعتصاب کردند، مطالبات شان داده نمی شود، یا اینکه دلیل قطع برق چیست ؟ آیا ما برق به اندازه کافی نداریم، آیا میزان مصرف برق شما خیلی بالاست؟ آیا سرمایه گذاری در صنعت برق نکردید ؟ آیا صنعت برق بسیار فرسوده شده ؟ آیا دزدی در صنعت برق وجود دارد ؟ آیا دولت به فکر مردم هست یا نه ؟ تمام موارد بالا را اعلام می کنند بعد می گویند برقی که دارید به عراق ، سوریه و فلان کشورر صادر می شود، پس این عامل قطع برق است، کدام عراق، عراقی که به کنسولگری ایران حمله کرد.

داودی گفت: بنابراین آنقدر از عراق می گویند که واقعیت های قطع برق را فراموش کنید و  مجهول یک واقعیت را طراحی می کنند حال از آن بعد شایعات را به خدمت می گیرند و در مسیر اجرای تکنیک علوم شناختی، ایستگاه ها را استفاده می کنند، کاملا هم شناخت دارند و می دانند مثلا شما الان نسبت به برق حساسیت دارید.

شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است. بنابراین رسانه ‌ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.

دستاوردهای علوم شناختی در حوزه های مختلفی چون مسائل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و مهم تر از همه رسانه ای، کاربرد فراوانی دارد. امروزه فهم درست از علوم جدید شناختی برای مقابله با تهاجم رسانه ای بیگانگان ، یک ضرورت بی چون و چراست. اینکه ما چگونه با ذهن های دیگران ارتباط برقرار کنیم تا به حداکثر تاثیرگذاری برسیم، از سوالات مرتبط حوزه علوم شناختی و رسانه است که در سال های اخیر مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. مانند بسیاری از علوم، از یافته های علوم شناختی نیز می توان هم حسن استفاده و هم سوءاستفاده کرد. به این ترتیب، رسانه های بیگانه می توانند با استفاده از یافته های علوم شناختی و بخصوص روانشناسی شناختی، به دستکاری هدفمند و دقیق در افکار عمومی بپردازند و توده ها را به هر سمتی که خود خواهان آنند، هدایت کنند. از این رو، شناخت فنون علمی دستکاری افکار عمومی برای مقابله با آن، از اهمیت بالایی برخوردار است.

در این زمینه، دستاوردهای علوم شناختی، یکی از ابزارهای اصلی در راه انحراف شناختی و در نهایت، هدایت افکار عمومی به مسیرهای دلخواه است. از این رو، باید رموز علوم جدید شناختی و فناوری را بیاموزیم تا بتوانیم دستکم در قبال تهاجم بیگانگان ایمن بمانیم. رسانه های کشورهای غربی از طریق ماهوارهای مختلف پیوسته جامعه ایرانی را تغذیه و به گونه ای عمل می کنند که بسیاری از جوانان ما متوجه نمی شوند چطور تیشه بر فرهنگ و ارزش های این مرز و بوم زده می شود، بنابراین در داخل کشور نیز برای مقابله با آنها باید ضمن شناسایی تکنیک های هدایت افکار عمومی از طریق رسانه ها، برنامه سازی های لازم صورت گیرد.

مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ‌ها“  روایتی از تکنیک ‌های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.

تکنیک ‌های رسانه‌ ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامه‌ای ۹۰ قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تکنیک‌ ها را تدارک دیده است.
”روایت رنگ‌ها“ نام این مجموعه برنامه‌ی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگردهای رسانه‌ای در انحراف افکار عمومی است که ماموریت این شبکه، در جریان ‌سازی موثر بر نخبگان و کنشگران جامعه ایرانی را محقق کرده است.

این مجموعه برنامه که در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفت و گو با دکتر علیرضا داودی کارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویکردی تخصصی و تحلیلی و با مصداق‌های عینی به افشای تکنیک‌ های رسانه‌ های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران می پردازد.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس