رسانه های بیگانه روی بعضی از موضوعات فقط محتوا تولید می کنند، اطلاعاتی که شبیه بمباران خبری است. اما ناگهان در جایی که قرار است نتیجه گیری اصلی صورت بگیرد ترمز می کنند و اینجاست که ذهن مخاطب خود باید تصمیم بگیرد.

گاهی ذهن در میان همه شلوغی ها و سروصداها ناگهان قفل می کند، یک سکوت ناگهانی و در نتیجه فروپاشی ذهن شکل می گیرد. رسانه ها در نبرد شناختی از این خصوصیت استفاده می کنند و شگردی که به آن ” هدف، توقفِ در سرعت “ می گویند، پدید می آید.

رسانه های بیگانه روی بعضی از موضوعات فقط محتوا تولید می کنند، اطلاعاتی که شبیه بمباران خبری است. این داده ها می خواهند ذهن را با سرعت زیاد به سمت یک هدف مشخص پیش ببرند، اما ناگهان در جایی که قرار است نتیجه گیری اصلی صورت بگیرد ترمز می کنند و اینجاست که ذهن مخاطب خود باید تصمیم بگیرد.

علیرضا داودی کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ، ضمن تشریح کارکرد رسانه‌ های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ” هدف، توقفِ در سرعت “ گفت: رسانه به خاطر اینکه مخاطب را بشکند  یک کار خیلی مهم را انجام می دهد و آن اینکه ذهن مخاطب را به حرکت در می آورد و با ارائه داده های مختلف به ذهن مخاطب بصورت مستمر، به سرعت حرکت آن شدت می دهد، ناگهان با قطع دادها، ذهن مخاطب را متوقف می کند.

داودی افزود: رسانه سوژه می دهد، سوژه باران می کند ، ناگهان  سوژه ها را متوقف می کند مانند این می ماند که خودرو با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت در جاده در حال حرکت است، ناگهان ترمز دستی ماشین را می کشند، در خوشبینانه ترین حالت، خودرو چندین بار به دور خودش می چرخد و متلاشی می شود.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی گفت: هدف رسانه از این اقدام سرعت دادن به ذهن مخاطب و توقف ناگهانی با حذف داده ها و در نهایت از بین بردن ذهن مخاطب است.

داودی ادامه داد مرتب به شما دیتا می دهند، این اقدام مناسب نیست ، اینجا را هدف قرار دادند ، در پارچین انفجار رخ داده است، بعد از این همه دیتا دادن ، ناگهان اطلاعات را متوقف  می کنند ، ذهن فرو می پاشد، نتیجه اش این می شود که این سیستم هیچ چیز آن امن نیست.

داودی گفت: فخری زاده را شهید می کنند ، پارچین را می زنند ، پهپاد  فلان جا را می زند ، این دیتاها را به مخاطب منتقل می کنند ناگهان محل ورود اطلاعات را مسدود و مخاطب را با توقف داده ها ، رها می کنند.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی افزود: این تکنیک در واقع ناامن جلوه دادن ذهن مخاطب، نسبت به رویدادهاست.

داودی گفت: تکنیک ” هدف، توقفِ در سرعت “ در پروسه های مختلف دارای کاربرد است و از اتفاقات هم جنس آن استفاده می کنند، مثلا ترور شهید فخری زاده ( هسته ای ) پارچین ( هسته ای ) هر دو مورد در یک مسیر قرار دارند، بنابراین مخاطب با مواجهه با دو اتفاق در حوزه امنیتی، می گوید پس متولی امنیت چه کار می کند؟

شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است. بنابراین رسانه ‌ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.

علوم شناختی، حوزه ای است که به آینده تعلق دارد؛ قسمتی از جذابیت و هیجان انگیز بودن آن نیز به همین دلیل است. این آینده البته آغاز شده و بخشی از وجوه آن در زندگی روزمره کنونی قابل مشاهده است. دانستن اینکه فناوری حاصل از رشته های علوم شناختی، چگونه زندگی بشر را دستخوش تغییر خواهد کرد ، موجب مهاجرت بسیاری از دانشمندان به این حوزه شده است. این دانشمندان، موفقیت های قابل توجهی در ابداع فناوری ها، روش ها و تکنیک های مرتبط با ذهن، مغز ، هوش و شناخت به دست آورده اند و در مسیر دستیابی به اهداف بزرگ تر نیز قرار دارند.

دانشمندان علوم شناختی ذهن انسان را شبکه پیچیده ای می دانند که اطلاعات را دریافت، نگهداری و بازیابی می کند و می تواند آن را تغییر شکل یا انتقال دهد. عملیات فوق را پردازش اطلاعات و این الگو را رویکرد پردازشی می خوانند .از دید علوم شناختی، ذهن را می توان با تساهل همچون نوعی رایانه دانست. خروجی های این پردازش می تواند گفتار یا رفتار حرکتی باشد.

امروزه بیش از شصت دانشگاه جهان دوره های علوم شناختی را برگزار می کنند و دانشگاه های زیاد دیگری نیز درس هایی در این زمینه ارائه می دهند و این میزان، مدام در حال افزایش است که خود نشان از اهمیت بالای این علم در شناخت ابعاد مختلف ذهنی و فکری ما آدم هاست.

علوم شناختی به عنوان یک حوزه بین رشته ای با بهره گیری از فناوری های جدید به مطالعه کارکردهای مغز و ذهن می پردازد. علوم شناختی، شامل بخشی از رشته های متعددی چون روانشناسی شناختی، زبان شناسی شناختی، فلسفه ذهن، علوم اعصاب شناختی، هوش مصنوعی و نظایر آن است. هر یک از این رشته ها، ابزار های منحصر به فرد و متفاوت و نیز دیدگاه خاصی با خود به ارمغان آورده است . اصطلاح علوم شناختی شامل مجموع این رشته ها نیست ، بلکه هم افزایی و تلاقی آنها اطلاق می شود. به این مفهوم، علوم شناختی رشته واحدی مانند هر یک از این رشته ها نیست، بلکه تلاشی متحد میان پژوهشگران مختلف است.

مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ‌ها“  روایتی از تکنیک ‌های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.

تکنیک ‌های رسانه‌ ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامه‌ای ۹۰ قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تکنیک‌ ها را تدارک دیده است.
”روایت رنگ‌ها“ نام این مجموعه برنامه‌ی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگردهای رسانه‌ای در انحراف افکار عمومی است که ماموریت این شبکه، در جریان ‌سازی موثر بر نخبگان و کنشگران جامعه ایرانی را محقق کرده است.

این مجموعه برنامه که در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفت و گو با دکتر علیرضا داودی کارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویکردی تخصصی و تحلیلی و با مصداق‌های عینی به افشای تکنیک‌ های رسانه‌ های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران می پردازد.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس