یک رسانه آلمانی در گزارشی از افزایش روزافزون خطر حملات سایبری علیه شرکت‌ها و زیر ساخت‌ها در آلمان با توجه به ضعف این کشور در زمینه امنیت فناوری اطلاعات خبر داد.

“ان تی وی” آلمان در گزارشی نوشت: هکرها زیر ساخت های حیاتی در آلمان را به صورت روزافزون هدف قرار می دهند و این حملات متوجه بیمارستان ها، فرودگاه ها و برخی نهادهای مهم می شود.

به این ترتیب تهدیدها از طریق حملات سایبری در آلمان به شدت افزایش پیدا کرده است.

“هورست زیهوفر”، وزیر کشور آلمان چندی پیش در جریان ارائه گزارش مدیریت فناوری اطلاعات در آلمان گفت: این حملات بر بخش های مهمی از جامعه ما از جمله تامین برق و تاسیسات و مراکز مراقبت های بهداشتی تاثیر می گذارند. امسال نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۲۲ درصد بدافزارهای بیشتری توسعه پیدا کرده و از این رو حملات سایبری روز به روز پیچیده تر می شود.

بر اساس بررسی انجمن دیجیتال بیت کوم آلمان از هر ۱۰ شرکت در این کشور ۹ مورد در سال های اخیر تحت تاثیر حملات سایبری قرار گرفتند. زیر ساخت های حیاتی در آلمان هم به صورت فراینده‌ای هدف این گونه حملات قرار می گیرند. تنها در سال گذشته حدود ۳۴۵ مورد از این گونه حملات گزارش شده که ۱۰۰ مورد بیشتر از سال قبل از آن بوده است. این مسئله می تواند عواقب بدی به همراه داشته باشد.

به عنوان مثال در سپتامبر سال ۲۰۲۰ هکرها به طور موقت سیستم های فناوری اطلاعات بیمارستان دانشگاه دوسلدورف را فلج کردند و یک زن به دلیل اینکه مجبور شد به بیمارستان دوری منتقل شود جان خود را از دست داد.

در ماه دسامبر هم هکرها به رایانه های آژانس دارویی اروپا EMA دسترسی پیدا کردند و اسنادی را در رابطه با درخواست تاییدیه برای واکسن های فایزر و بیون تک ربودند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: به ویژه پاندمی کرونا یک حفره امنیتی اضافی را ایجاد کرده و راه برای حملات سایبری را مساعد کرده است. شرکت ها در جریان این بحران مجبور شدند بدون آمادگی و یک شبه کارکنان خود را به کار از خانه بفرستند و زمان کمی برای اتخاذ تدابیر امنیتی داشتند.

بر اساس جدیدترین نظرسنجی از بین ۵۰۰ شرکت آلمانی تقریبا از هر سه شرکت یکی اعلام کرده بود که به دلیل همه گیری کرونا با افزایش خطر حملات سایبری و سرقت اطلاعات در این گونه حملات مواجه شده است. هک کردن شبکه های خانگی راحت تر از شبکه های شرکتی است و اگر لوازم خانگی هوشمند هم به آن وصل شود خطر امنیتی بزرگی را به همراه خواهد داشت.

به گفته یکی از کارشناسان یکی از راه هایی که مهاجمان برای حملات از آن استفاده می کنند ارسال ایمیل های جعلی است که در آن وانمود می کنند یک شرکت شریک هستند.

بر اساس آمارهای رسمی ارائه شده بیش از ۱۰۰ اداره، سازمان دولتی، کلینیک، دفاتر شهری و دادگاه ها در ۶ سال گذشته در آلمان هدف حملات هکری قرار گرفته‌اند. شهرداری ها به صورت ویژه آمادگی مقابله با این حملات را ندارند و با این حال داده های حساسی در اختیار دارند. سیستم های آن ها اغلب قدیمی است و با سخت افزارها و نرم افزارهای قدیمی کار می کنند و بخش های فناوری آن ها هم کوچک است. به عنوان مثال در ماه جولای یک حمله هکری به منطقه آنهالت –بیترفلد یک فاجعه سایبری را در آلمان رقم زد.

“منوئل آتوگ”، از کارشناسان امنیتی برجسته در آلمان همچنین از عدم آشنایی کارکنان با مسائل امنیت اطلاعات به عنوان یکی دیگر از مشکلات در این کشور اشاره کرده و تاکید کرد: جای سواد رسانه‌ای و دانش فن آوری اطلاعات و یا امنیت فناوری به عنوان یک درس اجباری در مدارس خالی است تا به این ترتیب همه بتوانند کمی تجربه فضای مجازی داشته باشند و مهارت های رسانه ای کسب کنند.

وی از کمبود کارشناسان فناوری اطلاعات برای راه اندازی سیستم های شرکت ها سخن گفته و تاکید کرد که امنیت یک فرآیند است که باید روزانه به روز شده و حفظ شود. وی تاکید کرد: شرکت ها باید منابع کافی را برای این منظور در نظر بگیرند.

به گفته وی امنیت سایبری در آلمان با آن چیزی که باید باشد فاصله زیادی دارد. زیر ساخت های حیاتی به ندرت در برابر حملات محافظت می شوند. تغییرات در این زمینه باید یکی از وظایف دولت جدید آلمان باشد.

در ادامه این مطلب آمده است: آلمان می تواند در این زمینه از کشورهای دیگر درس بگیرد. بر اساس بررسی های شرکت امنیتی انگلیسی Comparitech ، دانمارک امن ترین کشور جهان در زمینه امنیت سایبری است. در سال های اخیر پول زیادی در این زمینه در دانمارک هزینه شده است؛ استونی هم همین گونه است.

  • منبع خبر : خبرگزاری تسنیم