تعدادی از اعضای کنگره آمریکا به دنبال تصویب قانونی موسوم به قانون شفافیت حباب فیلتر هستند که پلتفرم های شبکه های اجتماعی را ملزم به ارائه خدماتی بدون الگوریتم‌های توصیه محتوا می کند.

به نقل از انگجت، تعدادی از نمایندگان هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات آمریکا معتقد هستند مردم کنترل کافی بر روی وبگردی و تجربه آنلاین خود ندارند و این حق آنهاست که بتوانند شخصا تجریه آنلاینشان را شکل دهند و این کار را به الگوریتم‌های برنامه ریزی شده توسط شبکه‌های اجتماعی نسپارند.

از همین رو این نمایندگان تصویب قانون شفافیت حباب فیلتر را در دستور کار خود قرار داده اند که شرکت‌های فناوری مانند متا را ملزم به ارائه نسخه‌ای از خدماتشان می کند که مبتنی بر الگوریتم شفاف ورود داده باشد. الگوریتم‌های فعلی شبکه‌های اجتماعی با استفاده از علائق کاربران، منافع تبلیغاتی و غیره توصیه هایی را به کاربران برای مشاهده محتوا ارائه می کنند.

لایحه یادشده به مردم امکان می دهد تا به گزینه هایی برای از کار انداختن این الگوریتم‌ها دسترسی داشته باشند.علاوه بر این، سیستم عامل هایی که همچنان از الگوریتم‌های ارائه توصیه به کاربران استفاده می کنند، باید یک بخش اعلان داشته باشند که به کاربران اطلاع دهد این توصیه‌ها بر اساس نتیجه گیری‌های به دست آمده از داده‌های شخصی آنها ارائه شده است.

نمایندگان کنگره آمریکا اغلب از شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی به خاطر استفاده از الگوریتم‌های توصیه شده برای تقویت مشارکت کاربران انتقاد کرده اند، اما تا کنون اقدامات قانونی کمی برای جلوگیری از استفاده آنها انجام داده اند.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس