گوگل نتوانست نظر دادگاه تجدیدنظر اتحادیه اروپا را در یک پرونده ضدانحصار ۲.۸ میلیارد دلاری برگرداند. با این حساب، حکمی که در سال ۲۰۱۷ صادر شده بود تایید و گوگل به نقض قوانین ضدانحصار در موتور جستجوی خود محکوم شد.

دادگاه عمومی اتحادیه اروپا به عنوان دومین دادگاه بزرگ این اتحادیه امروز به درخواست تجدیدنظر گوگل پاسخ منفی داد و جریمه ۲.۸ میلیارد دلاری این شرکت را تایید کرد. این شرکت در سال ۲۰۱۷ به تخریب شرایط رقابت در بازار و ترویج استفاده از سرویس مقایسه فروشگاهی خودش در موتور جستجوی گوگل محکوم شده بود.

نتیجه دادگاه تجدیدنظر از آن جهت اهمیت دارد که موضع کمیسیون رقابت اروپا در خصوص سیاست‌های انحصارطلبانه شرکت‌های بزرگ فناوری را تقویت می‌کند. گوگل در حال حاضر با دو پرونده ضدانحصار دیگر در خصوص اندروید و سرویس AdSense روبرو است که آن‌ها هم در حال طی مراحل تجدیدنظر هستند.

نکته کلیدی در این پرونده و نمونه‌های مشابه آن که مورد تاکید «مارگرت وستاگر»، رئیس کمیسیون رقابت اروپا هم بوده، این است که شرکت‌هایی مثل گوگل با استفاده از جایگاه غالب خود در بازار می‌توانند به تبلیغ و ترویج سرویس‌هایشان بپردازند و رقبا را از صحنه رقابت خارج کنند.

دادگاه عمومی اتحادیه اروپا در حکم امروز خود اعلام کرد که آسیب‌زا بودن رفتارهای گوگل با شواهد کافی به اثبات رسیده است. دادگاه می‌گوید این شرکت با اولویت دادن به سرویس مقایسه فروشگاهی خود در نتایج جستجو اجازه دیده شدن به سرویس‌های رقیب را نداده و به همین خاطر قوانین ضدانحصار زیر پا گذاشته است.

«توماس وینیه»، مشاور حقوقی FairSearch انجمنی از رقبای گوگل، در بیانیه‌ای گفت: «حکم امروز ابزارهای لازم را به کمیسیون اروپا می‌دهد تا فشارها را در سایر حوزه‌ها از جمله تبلیغات آنلاین، فروشگاه‌های اپلیکیشن و استریم ویدیو که گوگل از وزن خودش در آن‌ها استفاده می‌کند، افزایش دهد. این پیروزی فقط گام نخست در یک نبرد طولانی است.»

گوگل هنوز می‌تواند رای دادگاه تجدیدنظر را در عالی‌ترین دادگاه اتحادیه اروپا یعنی دیوان دادگستری این اتحادیه (ECJ) زیر سوال ببرد.

  • منبع خبر : آخرین خبر