فیس‌بوک و اینستاگرام، براساس داده‌های یک تحقیق جدید، با استفاده از نرم‌افزاری که فعالیت مرورگر کاربران را دنبال می‌کند، داده‌های کاربران زیر ۱۸ سال را جمع آوری کرده‌اند.

شرکت مادر این پلتفرم‌ها ماه جولای اعلام کرد که تبلیغ کنندگان تنها در سه دسته یعنی سن، جنسیت و مکان می‌توانند کاربران جوان را هدف بگیرند و برای این دسته کاربران از گزینه‌های متعدد از جمله گرایشات و علایق فردی محرومند.

با این حال، تحقیقاتی که در یک کارزار با حضور سه گروه انجام گرفت مشخص شد که فیس‌بوک و اینستاگرام از نرم‌افزاری به نام conversion APIها  یا رابط‌های برنامه‌نویسی مبدل استفاده می‌کنند. این نرم‌افزار اطلاعات دقیق مرور وب کاربران را جمع‌آوری می‌کند.

متا، مالک اینستاگرام و فیس‌بوک، اعلام کرده است این اطلاعات به هیچ وجه در سیستم تبلیغات الگوریتمی این شرکت که تبلیغات کاربران زیر ۱۸ سال را انجام می‌دهد استفاده نمی‌شود.

جمع آوری این اطلاعات برای اولین بار در تحقیقات یک شرکت محیط زیستی به نام Global Action Plan، شرکت Reset Australia که به دنبال متحول کردن شرکت‌های بزرگ تکنولوژی است و Failplay که برای جلوگیری از بازاریابی برای کودکان تلاش می‌کند، توجه محققان را به خود جلب کرد.

پس از انتشار نتایج این تحقیقات، چهل و چهار گروه در نامه‌ای سر گشاده به مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا با اشاره به جمع‌آوری اطلاعات کاربران زیر ۱۸ سال اعلام کردند که این موضوع امکان «تبلیغات نظارتی» را با هدف کاربران جوان پیش می‌کشد.

در این نامه آمده است که: «جایگزین کردن تبلیغات هدفمند با بهینه سازی از طریق سیستم یادگیری ماشینی با وجود ادعاهای فیس‌بوک در ماه جولای، پیشرفتی برای کودکان محسوب نمی‌شود. فیس‌بوک هنوز هم با داده‌های عظیمی که درمورد افراد جوان جمع‌‌آوری می‌کند کودکانی آسیب پذیر نسبت به یک تبلیغات خاص را مشخص می‌کند.»

از جمله امضا کنندگان این نامه گروه Rights5 است که به دنبال کنترل بیشتر کودکان در فضای آنلاین انگلستان است، و همچنین از جمله دیگر امضا کنندگان می‌توان به مرکز دموکراسی دیجیتال در آمریکا اشاره کرد.

در این مطالعه، محققان سه حساب کاربری جعلی را یکی ۱۳ ساله و دو ۱۶ ساله افتتاح کردند و توانستند داده‌هایی که توسط نرم‌افزار‌های فیس‌بوک، اینستاگرام و مسنجر جمع‌آوری می‌شود را بررسی کنند. در این تحقیق کاربران جعلی از سایت‌هایی مثل روزنامه‌های محلی و فروشگاه‌های لباس دیدن کردند.

محققان دریافتند: «فیس‌بوک می‌تواند داده‌های دیگر صفحه‌های مرورگر و صفحاتی که کودک به آن رجوع می‌کند را جمع‌آوری کند و اطلاعاتی مثل دکمه‌هایی که کودک روی آن کلیک می‌کند، عبارت‌هایی که جستجو می‌کند یا محصولاتی که خریداری می‌کند یا در سبد خرید قرار می‌دهد را مشاهده کند. هیچ دلیلی به جز بهینه سازی تبلیغات برای ذخیره این نوع اطلاعات وجود ندارد.»

جو آزبورن، سخنگوی متا می‌گوید: «این گفته اشتباه است که چون ما اطلاعاتی را در ابزارهای شفاف‌سازی نشان می‌دهیم پس این اطلاعات برای تبلیغات استفاده می‌شوند. ما از داده‌های وب‌سایت‌های تبلیغاتی و شرکا و اپلیکیشن‌ها برای شخصی سازی تبلیغات برای افراد زیر ۱۸ سال استفاده نمی‌کنیم.»

طبق گفته او«دلیل اینکه این اطلاعات در ابزار‌های شفاف‌سازی ما نشان داده می‌شوند این است که نوجوانان به وب‌سایت‌ها یا اپلیکیشن‌هایی مراجعه می‌کند که از ابزار‌های تجاری ما استفاده می‌کند. ما می‌خواهیم داده‌هایی که داریم را شفاف سازی کنیم، حتی اگر این داده‌های برای شخصی سازی تبلیغات استفاده نشود.»

  • منبع خبر : پیوست