دادستان کل ایالت اوهایوی آمریکا، علیه فیس بوک که اخیراً به متا تغییر نام داده است، به دلیل الگوریتم های معیوب و تأثیرات آن بر کودکان شکایتی را در دادگاه مطرح کرده است.

 دیو یوست، دادستان کل ایالت اوهایوی آمریکا، علیه فیس بوک که اخیراً به متا تغییر نام داده است، به دلیل الگوریتم های معیوب و تأثیرات آن بر کودکان شکایتی را در دادگاه مطرح کرده است.

بر اساس اسناد این دادگاه، در مدت آوریل تا اکتبر ۲۰۲۱، مدیریت فیس‌بوک با گمراه کردن عمدی مردم در مورد الگوریتم‌هایش و تأثیرات منفی محصولاتش بر خردسالان برای افزایش سود، قانون امنیت فدرال را نقض کرده است.

این دادستان روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت: فیس‌بوک (متا) گفته بود که مراقب فرزندان ما است و غول‌های غارنشین آنلاین را از بین می‌برد، اما در واقع باعث ایجاد ناراحتی و تفرقه برای سود خود شده است.

به گفته یوست، پس از انتشار «فایل‌های فیس‌بوک» در اوایل سال جاری میلادی، «حقیقت آشکار شد».

این فایل ها، بر اساس اسناد داخلی فاش شده توسط یکی از کارمندان سابق فیس بوک، نشان می دهد که الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی این شرکت محتوای بالقوه خطرناکی را تبلیغ می‌کنند. به عنوان مثال، به دختران مبتلا به بی‌اشتهایی توصیه می‌شود در گروه‌هایی عضو شوند که در آنها کاهش وزن بحث می‌شود.

این اسناد همچنین ادعا می کنند که سخنان نفرت‌انگیز و محتوای افراطی به دلیل نقص در سیستم این پلتفرم، که ظاهراً شرکت از آن مطلع بوده اما نادیده گرفته، تبلیغ شده یا فیلتر نشده است.

مارک زاکربرگ، موسس فیس بوک در آن زمان ادعا کرد که این اتهامات افتراآمیز بوده و این شرکت هرگز سود را بر کاربران ترجیح نداده است.

این شکایت از طرف سرمایه گذاران متا و سیستم بازنشستگی کارکنان دولتی اوهایو ثبت شد. شاکیان که مشترکاً ۱۰۰ میلیارد دلار خسارت از متا مطالبه می‌کنند، همچنین از مدیریت این شرکت می‌خواهند تا اقداماتی را برای رفع نقص‌ها و عدم گمراه کردن مجدد سرمایه‌گذاران انجام دهد.

  • منبع خبر : خبرگزاری تسنیم