رگولاتور بازار چین شرکت‌های بزرگی از جمله علی بابا، بایدو و JD.com را به دلیل عدم اعلام ۴۳ معامله به مقامات جریمه کرده است. به گفته مقامات این شرکت‌ها قانون ضد انحصار را نقض کرده‌اند.

شرکت‌های مذکور هر کدام ۵۰۰ هزار یوان (۷۸ هزار دلار) جریمه می‌شوند. این مقدار حداکثر جریمه تعیین شده براساس قانون ضدانحصار چین است.

جریمه‌های مذکور در حالی وضع شده‌اند که دولت چین اقدامات سختگیرانه‌تری برای کنترل پلتفرم‌های اینترنتی وضع کرده و درباره ریسک سوءاستفاده از قدرت در بازار جهت سخت‌تر کردن رقابت، سوءاستفاده از داده‌های مشتریان و نقض قوانین حمایت مشتری هشدار داده است.

قدیمی ترین قراردادی که طبق این طرح مشمول جریمه شده، عملیات ادغامی است که در ۲۰۱۲ میلادی ثبت شده و مربوط به بایدو و شریکش است. جدیدترین قرارداد نیز در ۲۰۲۱ و بین بایدو و خودروسازی ژجیانگ جیلی هلدینگ بسته شده است.

قرارداد دیگری که توسط اداره دولتی نظارت بر بازار چین مشمول جریمه شده مربوط به ادغام شرکت Auto Navi (مسیریابی و ناوبری) در علی بابا در سال ۲۰۱۴ میلادی است. همچنین علی بابا در سال ۲۰۱۸ میلادی ۴۴ درصد سهام Ele.me را خرید و بزرگترین سهامدار این سرویس ارسال غذا شد.

علی بابا، بایدو، JD.com و جیلی هنوز در این باره اظهار نظری نکرده‌اند.

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر