یک نظر سنجی جدید نشان می‌دهد که از هر چهار آمریکایی سه نفر آنها گمان می‌کنند که فیس بوک برای جامعه مضر است و دلیلش نگرانی ناشی از پخش نظریه‌های توهم توطئه در این پلتفرم است.

طبق نظر سنجی سی ان ان که اخیراً در نوامبر ۲۰۲۱ منتشر شد، ۷۶ درصد از بزرگسالان آمریکایی معتقدند که فیس بوک باعث بدتر شدن شرایط جامعه می‌شود، در مقایسه ۱۱ درصد معتقد بودند که این غول رسانه‌های اجتماعی تأثیری مثبت بر جامعه دارد و ۱۳ درصد نیز معتقد بودند که هیچ تأثیری ندارد.

بیش از یک سوم از شرکت کنندگان در نظر سنجی-چیزی حدود ۳۶ درصد- گفتند که چندین بار در طول روز به اکانت فیس بوک خود سر می‌زنند. ۵۵ درصد از کسانی که معتقد بودند فیس بوک برای جامعه مضر است دلیل آن را کاربران و رفتاهای اشتباه آنها عنوان کردند و ۴۵ درصد این گروه معتقد بودند که پلتفرم‌هایی مثل فیس بوک باعث بروز آسیب‌های اجتماعی می شوند و از میان کسانی که معتقدند الگوریتم‌های پلتفرم فیس بوک باعث آسیب به جامعه می‌شود ۴۴ درصد آن‌ها جمهوری خواه و ۲۷ درصد طرفدار حزب دموکرات بودند.

حدود ۵۳ درصد از شرکت کنندگان در این نظر سنجی معتقد بودند که دولت فدرال باید نظارت‌های بیشتری را روی این پلتفرم اعمال کند و فیس بوک در مقابل باید این نظارت‌ها را بپذیرد و تنها ۱۱ درصد از شرکت کنندگان معتقد بودند فیس بوک نباید زیر بار قوانین و نظارت دقیق‌تر برود.

حدود ۵۴ درصد از افرادی که در ماه حداقل چندین بار از فیس بوک استفاده می‌کنند، معتقد بودند که بارها پیش آمده که این پلتفرم پست‌هایی را به آنها نشان داده که دوست نداشتند ببینند. بسیاری از پاسخ دهندگان نیز اعتقاد کمی به کارایی مثبت شرکت‌های فناوری‌های بزرگ مانند گوگل و آمازون داشتند. بر اساس همین نظرسنجی، فقط ۳۸ درصد از مردم اعتقاد داشتند غول‌های فناوری مانند فیس بوک و آمازون و گوگل در اقدامات خود منافع مردم را در اولویت خود قرار می‌دهند.

فیس بوک که ماه گذشته نام شرکت مادر خود را به متا تغییر داد، در هفته‌های اخیر پس از اینکه اسناد داخلی اش در اختیار رسانه‌ها و خبرنگاران قرار گرفت، افکار عمومی ایالات متحده را شدیداً تحت تأثیر قرار داده است.

بر اساس اطلاعات افشا شده، مدیران این شبکه اجتماعی، کاملاً از مضر بودن الگوریتم‌های خود برای مخاطبین جوان و نوجوان خود آگاه هستند و با این وجود این الگوریتم‌ها محتواهای مضر و خشونت آمیز را در بستر پلتفرم خود به این گروه پیشنهاد می‌کنند. این در حالی است که در عین حال تلاش به محدود کردن برخی نظرات انتقادی نیز دارند.

با این حال این شرکت در واکنش به انتقادات و نگرانی‌های موجود، تلاش می‌کند تا تأثیرات منفی پلتفرم‌های متعلق به این شرکت، یعنی فیس بوک، اینستاگرام و واتساپ را بی اهمیت جلوه دهد.

فرانسیس هاوگن، مدیر سابق محصولات فیس بوک، در اظهارات خود در سنا مقابل قانون‌گذاران بیان کرد که رهبری شرکت فیس بوک می‌داند چگونه و با چه ساز و کاری پلتفرم خود را در مقابل آسیب به قشرهای مختلف بخصوص نوجوانان به حداقل ممکن برساند اما این کار را انجام نمی‌دهد؛ زیرا آن‌ها سودهای نجومی خود را به مردم و منافع آن‌ها ترجیح می‌دهند. وی علاوه بر این از انتشار اخبار جعلی در انتخابات کشورهای مختلف نیز در این شرکت پرده برداشت.

فیس بوک در پاسخ به رسوایی‌ها اخیر در ماه نوامبر اعلام کرد که سیستم تشخیص چهره خود را که فناوری شناسایی کاربران خود از روی عکس‌ها و فیلم‌ها را ممکن می‌ساخت در پی اظهار نگرانی‌های فراوان از سوی کاربران خاموش کرده است.

اینک مارک زاکربرگ و دیگر مدیران شرکت‌های بزرگ فناوری، در شرایطی دشوار قرار گرفته‌اند. امروز علاوه بر مسئولان و سیاستمداران، بسیاری از کاربران نیز نسبت به اهداف و اقدامات سیلیکون ولی بی اعتماد و بدبین شده‌اند. حال باید دید که مدیران ارشد این غول‌های فناوری، برای بهبود چهره خود و پلتفرم هایشان در میان مردم، چه تدبیری خواهند کرد.

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر