متوسط سرعت دانلود اینترنت موبایل و اینترنت ثابت در ایران در ماه اکتبر ۲۰۲۱، به ترتیب ۳۵.۰۹ مگابیت‌برثانیه و ۲۲.۰۱ مگابیت‌برثانیه رسید.

سرعت اینترنت همواره برای کاربران دغدغه بوده و یکی از فاکتورهای کیفی خدمات اینترنتی محسوب می‌شود و وب‌سایت Speedtest  شاخص‌های جهانی اینترنت را در کشورها بررسی می‌کند.

بر اساس گزارش اسپیدتست، تا ماه اکتبر سال ۲۰۲۱، متوسط جهانی سرعت دانلود اینترنت موبایل، ۲۸٫۶۱ مگابیت‌برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۸٫۳۸ مگابیت‌برثانیه و تاخیر ۲۹ میلی‌ثانیه است. در حوزه اینترنت ثابت نیز متوسط جهانی سرعت دانلود، ۵۶٫۰۹ مگابیت‌برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود ۲۳٫۵۶ مگابیت‌برثانیه و تاخیر ۱۰ میلی‌ثانیه است.

آخرین گزارش ماهانه اسپیدتست مربوط به سپتامبر ۲۰۲۱ می‌شد که  سرعت اینترنت موبایل به ۶۳٫۱۵ مگابایت‌برثانیه رسید و میانگین سرعت اینترنت ثابت در جهان هم به ۱۱۳٫۲۵ مگابایت‌برثانیه رسیده بود.

رتبه یک تا پنج اینترنت موبایل در جهان تا ماه اکتبر ۲۰۲۱، به ترتیب به امارات متحده عربی (۱۳۰٫۱۹ مگابیت برثانیه)، نروژ (۱۰۷٫۵۰ مگابیت برثانیه)، کره‌جنوبی (۹۸٫۹۳ مگابیت‌برثانیه)، قطر (۹۲٫۸۳ مگابیت برثانیه) و هلند (۹۱٫۶۶ مگابیت برثانیه) تعلق دارد.

همچنین رتبه یک تا پنج اینترنت پهن‌باند ثابت در جهان، به ترتیب به سنگاپور (۱۸۸٫۱۱ مگابیت‌برثانیه)، تایلند (۱۷۳٫۴۴ مگابیت‌برثانیه)، هنگ‌کنگ (۱۷۰٫۴۸ مگابیت‌برثانیه)، شیلی (۱۶۳٫۴۹ مگابیت برثانیه) و دانمارک  (۱۴۶٫۶۴ مگابیت‌برثانیه) تعلق دارد.

متوسط سرعت اینترنت در ایران

در حال حاضر متوسط سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران ۳۵٫۰۹ مگابیت‌برثانیه و متوسط سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۱۲٫۶۲ مگابیت‌برثانیه و تاخیر ۳۸ میلی‌ثانیه است که رتبه ایران را به ۷۳ از میان ۱۴۰ کشور رسانده است.

این در حالی است که در ماه سپتامبر ۲۰۲۱، متوسط سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران ۳۵٫۴۸ مگابیت‌برثانیه و متوسط سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۱۲٫۵۳ مگابیت‌برثانیه بود و ایران در جایگاه ۷۱ قرار داشت.

در حال حاضر در حوزه اینترنت ثابت، متوسط سرعت دانلود در ایران، ۲۲٫۰۱ مگابیت‌برثانیه و متوسط سرعت آپلود ۱۲٫۹۹ مگابیت‌برثانیه و تاخیر، ۴۲ میلی‌ثانیه است که رتبه ایران را به ۱۳۴ از میان ۱۷۵ کشور می‌رساند.

این درحالی است که در سپتامبر ۲۰۲۱، در حوزه اینترنت ثابت، متوسط سرعت دانلود در ایران، ۲۱٫۳۶ مگابیت‌برثانیه و متوسط سرعت آپلود ۱۲٫۵۶ مگابیت‌برثانیه و تاخیر ۴۱ میلی‌ثانیه بود و ایران در رتبه ۱۳۷ قرار داشت.

  • منبع خبر : خبرگزاری تسنیم