رئیس پلیس فتا استان کرمان گفت: در پی وقوع زلزله هفته گذشته در استان هرمزگان اپلیکشن‌های جعلی تحت عنوان تشخیص زلزله در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در حال انتشار و آلوده به بدافزارهای مخرب و جاسوسی است.

سرهنگ “امین یادگار نژاد” افزود: با توجه به وقوع زلزله در هرمزگان اپلیکیشنی با عنوان تشخیص زلزله در فضای مجازی در حال انتشار است که این برنامه‌ تبلیغ‌افزار بوده و کارکرد صحیحی ندارد.

وی با اشاره به اینکه یکی از ترفندهای مجرمان سایبری برای سرقت اطلاعات کاربران انتشار بدافزارها یا اپلیکیشن‌های جعلی است، تصریح کرد: کلاهبرداران سایبری با ارسال نرم افزارها و یا لینک‌های مخرب با عناوین مختلف به ‌دنبال دسترسی به اطلاعات شخصی قربانیان هستند تا از آن طریق اقدام‌ به اخاذی از آنان کنند که برای جلوگیری از هرگونه آسیب‌پذیری در این فضا از کلیک بر روی لینک‌ها و یا نصب‌نرم افزارهای ارسالی توسط افراد ناشناس خودداری کنید.

سرهنگ یادگار نژاد به کاربران فضای مجازی توصیه کرد، شهروندان در صورت نیاز برای استفاده از اپلیکیشن‌های مورد نیاز، آن‌ها را از مارکت‌های معتبر دریافت کرده و از دانلود کردن برنامه‌هایی که در کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف ارائه‌ شده و یا لینک‌ها فاقد اعتبار لازم است، خودداری کنند.

وی به شهروندان هشدار داد، برنامه‌های جعلی با دریافت برخی از مجوزها، امکان دسترسی به‌ تمامی اطلاعات ذخیره‌ شده در گوشی تلفن همراه را خواهند داشت که می‌توانند از قربانیان سو استفاده کنند.

این مقام انتظامی بیان کرد: بهترین راه‌ حل برای اینکه گرفتار اپلیکیشن‌های مخرب و آلوده نشوید این است، هرگز اپلیکیشن و برنامه‌های مورد نظر خود را از مارکت‌های غیررسمی و کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی دانلود نکنید و از نصب فایل‌های متفرقه روی سیستم‌عامل دستگاه خود خودداری کنید.

  • منبع خبر : ایرنا