وبگاه «سرچ اینجین ژورنال»، اخیرا طی مقاله ای کوتاه به بررسی پیش بینی های مطرح شده از سوی متخصصان حوزه فضای مجازی در مورد آینده شبکه های اجتماعی طی یک سال آینده، پرداخته است.

کارشناسان فضای مجازی در این نوشتار کوتاه، پیش‌بینی های خود را در مورد آینده رسانه‌های اجتماعی در طول سال میلادی ۲۰۲۲، به اشتراک می‌گذارند. سال گذشته فرصت مناسبی برای بازاریابان رسانه‌های اجتماعی بود تا برای تعیین استراتژی‌های کلان رسانه‌های اجتماعی و چگونگی تخصیص بودجه در سال ۲۰۲۲ را برنامه‌ریزی کنند.

برنامه اسنپ چت در همین حین که یکی از بازیگران اصلی بین شبکه های اجتماعی است با افزایش ۵۷ درصدی، درآمد خود را در طول سه ماه برای اولین بار به یک میلیارد دلار رساند و همچنین تعداد کاربران فعال روزانه اش را تا به ۳۰۰ میلیون افزایش داد که این یک موفقیت چشمگیر بود.

به روز رسانی IOS همچنین حرکتی سودآورد برای اپل در سال گذشته بود.

توئیتر «Fleets» (توییت هایی که بعد از ۲۴ ساعت حذف می‌شوند و قابلیت ریتوییت شدن یا لایک شدن را ندارند)را حذف کرد، مجموعه‌ای از ویژگی‌های ویژه را افزود و گزینه‌ جدیدی تحت عنوان «Super Follow» (یک نوع اشتراک پولی است که افراد معروف و سلبریتی ها در توئیتر آن را می‌فروشند و یکسری از توییت‌هایشان فقط برای حساب‌های کاربری ویژه منتشر می‌شود) را در بروز رسانی جدیدش به پلتفرم خود اضافه کرد.

پیش بینی‌ها از آینده شبکه های

در سال ۲۰۲۲ نگاه و تمرکز بازاریابان فعال در رسانه‌های اجتماعی به یوتیوب به عنوان یک رسانه‌ اجتماعی تغییر می‌کند و اقبال بیشتری نسبت به آن شکل می‌گیرد. از آن جایی که فیس بوک ایراداتی از جمله میزان پایین دیده شدن پست‌های کاربران به صورت ارگانیک دارد و نرخ تعامل کاربران با آن چیزی حدود ۰.۲۵% است احتمالاً آن‌ها به دنبال پلتفرم‌های جایگزین خواهند بود. به نظر می رسد یکی از این جایگزین‌ها تیک تاک است که به تازگی به چیزی حدود یک میلیارد کاربر فعال در سراسر جهان رسیده، در حالی که اینستاگرام، طبق آمار، بعد از چندین سال به کاربران میلیاردی فعال رسید. پلتفرم دیگری که احتمالاً جایگزین فیس بوک خواهد شد یوتیوب است. کاربران دوباره یوتیوب را به عنوان پلتفرم اصلی اشتراک گذاری ویدئو کشف خواهند کرد. این در حالیست که اینستاگرام از سال ۲۰۱۴ تلاش کرده علاوه بر هویت قبلی خود که پلتفرم اشتراک گذاری عکس است، به عنوان یک پلتفرم اشتراک گذاری ویدئو نیز معرفی شود.

دسترسی به هوش مصنوعی آسان تر می شود

در سال ۲۰۲۲ احتمالاً شاهد توسعه‌ هوش مصنوعی و دسترسی آسان‌تر به آن باشیم، داده‌های با کیفیت تر و افزایش هزینه‌های تبلیغات دیجیتال و کاهش کوکی‌ها، پدیده‌های دیگر ۲۰۲۲ خواهند بود. بسیاری از برندهای معتبر بودجه‌های تبلیغاتی و تولید محتوای خود را در چندین پلتفرم پخش خواهند کرد و از رسانه‌های کوچک‌تر و تأثیر گذار تر برای فعالیت استفاده می‌کنند. بازاریابان برندها به شخصیت‌ها، سبک‌های تصمیم گیری، ترجیحات تبلیغاتی، اهداف و سایر اطلاعات روانشناختی کاربران توجه بیشتری می‌کنند. با توجه به اینکه فناوری هوش مصنوعی به صورت فزاینده‌ای در حال دقیق‌تر شدن است، به طوری که ممکن است به الگوهایی از رفتار کاربران دسترسی پیدا کند که حتی باتجربه‌ترین متخصصان بررسی رفتار کاربران نیز آن‌ها را از قلم بیندازند و از طرف دیگر پلتفرمی که موفق شود رفتار واقعی کاربران را بهتر بشناسد، به ثمرات بهتری دست می‌یابد. در بسیاری از این موارد یافتن ذائقه‌ کاربران به عهده‌ هوش مصنوعی گذاشته خواهد شد.

در سال پیش رو با چهار گرایش از طرف پلتفرم‌های اجتماعی مواجه خواهیم بود:

• اولین مسئله افزایش اهرم‌های فشار به پلتفرم‌ها برای مدیریت و کنترل محتواها است.
• خدمات اجتماعی پولی، در طول کاربری افراد، کاربرد جامع‌تری می‌یابد.
• پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی برای مسئولیت پذیر تر بودن در مورد نحوه استفاده از قابلیت‌های خود تحت فشار قرار می‌گیرند.
• تغییر بیشتر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی به سمت ویژگی‌های واقعیت افزوده و متاورس است. هر چند ممکن است حرکت و اظهارات شرکت متا (فیسبوک) در این مورد به طور کامل و شفاف بیان نشده باشد اما این روند از قبل آغاز شده و تا سال ۲۰۲۲ به طور حتم با شتاب بیشتری در بهره برداری از متاورس روبرو خواهیم شد.

با نگاهی گذرا به روند و مسیر رسانه‌های اجتماعی شاخص جهان در طول سال‌های اخیر، می‌توان به روند افزایش تنش میان این ابر شرکت‌های فناوری با بسیاری از دولت‌های جهان پی برد. بی شک تداوم این روند، می‌تواند ادامه فعالیت این غول‌های فناوری را با چالش‌های مواجه کند و سبب تغییر شرایط ادامه زیست آنها در اکوسیستم فناوری شود. از سوی دیگر، ظهور رقبای جدید چینی نیز مسئله دیگری است که بی شک بر آینده رسانه‌های اجتماعی اثرگذار خواهد بود. همه این مشکلات و مسائل، سبب شده است که سال ۲۰۲۲، سالی سرنوشت ساز برای پلتفرم‌های اجتماعی محسوب شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر