کسی فکرش را نمی کرد، بازی های قبلی و توانی که انتظارش را داشتیم غیر از این بود اما خوشبختانه یک حرکت متفاوت و موفق بود. بچه های ما خیلی خوب ظاهر شدند. رسانه ها هم از این رفتار غیرمنتظره خیلی استفاده می کنند.

کسی فکرش را نمی کرد، بازی های قبلی و توانی که انتظارش را داشتیم غیر از این بود اما خوشبختانه یک حرکت متفاوت و موفق بود. بچه های ما خیلی خوب ظاهر شدند. رسانه ها هم از این رفتار غیرمنتظره خیلی استفاده می کنند. وقتی الگوی خبری را می شکنند و شناخت بیینده و شونده را دگرگون می کنند.

سال گذشته موشک های حماس، آسمان رژیم صهیونیستی را به لرزه انداخت. هیچ رسانه ای تصور هم نمی کرد این هجمه ناگهانی بتواند از سوی نیروهای مقاومت انجام شود. شوک خبر بسیار زیاد بود. به همین دلیل رسانه های بیگانه در خنثی کردن این پدافند قوی شکست خوردند. اگر رسانه ها در کنار حوادث متفاوت قرار بگیرند می توانند جهشی مهم با این شیوه رسانه ای که به آن ” پدافند استاندارد ـ آفند غیرمعمول “ می گویند، ایجاد کنند.

علیرضا داودی کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ، ضمن تشریح کارکرد رسانه‌ های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ” پدافند استاندارد ـ آفند غیرمعمول “ گفت: معمولا در جامعه ، همیشه ذهن در خصوص هر چیزی به روش خطی فکر می کند، بر اساس روش های معمول فکر می کند و آن طوری که آموخته است عمل می کند، برای همین رسانه از روش های صددرصد غیر معمول ، در تولید ، توزیع و توسیع پیام استفاده می کند چون می داند که ذهن مخاطب و ذهن جامعه در یک پدافند استاندارد و معمول حرکت می کند.

داودی افزود: پس با به هم ریختن مکانیزم های آفند در همه این تولیدها براساس اطلاعاتی که از ضریب پدافند شما دارد، کل پدافند را می شکند و عبور می کند چون شما به روش معمول رفتار می کنید، طبق قواعد رفتار می کنید اما او خارج از قواعد رفتار می کند.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی گفت: به عنوان مثال برنامه شبکه نیم در شبکه من و تو، جزو آفندهای غیرمعمول در مقابل پدافند معمول تلقی می شود، رسانه کجا غافلگیر می شود؟ آنجایی که از آفند غیر معمول استفاده می کند، ناگهان پدافند غیر معمول می شود مانند اتفاقی که روی زمین افتاد، در جنگ ۱۲ روزه غزه ، رژیم صهیونیستی در ابتدا به روش غیر معمول عمل می کرد ، قاعدتا مقاومت هم باید مانند قبل به روش معمول عمل می کرد، یک مرتبه مقاومت غیر معمول عمل کرد، و هزار موشک به اراضی اشغالی شلیک کرد، اصلا رسانه ها رسما غافلگیر شدند چون این پدافند، معمول نبود غیر معمول بود برای همین است که پدافند غیر معمول ، همان آفند مهندسی شده است.

داودی ادامه داد: اغتشاشات سال ۸۸ ، هشت ماه طول کشید، سال ۹۶ و ۹۸ خیلی خسارت ببار آورد ، چون آنها به صورت غیر معمول آفند می کردند اما در داخل پدافندمان معمول بود یا در زمان قطع برق در ایران ، رسانه های معاند از آفند غیر معمول استفاده کردند اما این بار رسانه داخلی، از پدافند غیر معمول استفاده کرد، برای همین تجمع در یکی دو تا شهر شکل گرفت ، اما توسیع پیدا نکرد ، رسانه مهاجم زمین خورد چون رسانه ملی و شبکه های اجتماعی و مردم تحت عنوان پدافند غیر معمول عمل کردند و در جایگاه آفند عمل بودند.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی با بیان اینکه بنابراین در این موقع اقدام مردم چی بود؟ گفت: همیشه پدافند این بود، اول رسانه معاند شروع می کرد ، تجمع شکل می گرفت ، رسانه ملی یک مدت سکوت می کرد، بعد می خواست دفاع کند، شهر از دست رفته بود، در این مرحله به محض اینکه این اتفاق افتاد ، رسانه ملی پای کار آمد، گفتند مثلا دولت چرا اشتباه می کنید ، چرا اینکار را می کنید ؟ و…

داودی گفت: اینجاست که رئیس جمهور عذرخواهی کرد، این شد پدافند غیر معمول که منجر به همان آفند اصلی شد، آفند در مقابل آفند ، معمولا رسانه مهاجم را شکست می دهد برای همین تجمعات بخاطر قطع برق شکل نگرفت.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی افزود: عملا در این مرحله رسانه وکیل مدافع مردم شد  برای همین رسانه معاند غافلگیر شدند چون همیشه آفند آنها براساس وکیل مدافع شدن آنان بوده است.
شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است. بنابراین رسانه ‌ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.

در قرون گذشته، ماهیت جنگ ها نظامی بود که به آن جنگ سخت گفته می شد. ابزارهای دشمن در این نوع از جنگ نیز تجهیزات نظامی از جمله گلوله، تانک، موشک، هواپیها و… بود و هدف نیز اشغال نظامی کشور هدف بود. اما در عصر جدید که از آن به عصر ارتباطات و اطلاعات نام برده می شود ماهیت جنگ ها از سخت به نرم تبدیل شده است یعنی خشونت و کاربرد زور در این نوع از جنگ وجود ندارد. به همین جهت هم ابزارهای دشمن در این نوع جنگ هم تغییر کرده و تبدیل به ابزارهای رسانه ای شده است. این ابزارها به شیوه های گوناگون افکار عمومی کشور هدف را نشانه می روند و افکار، باورها و رفتارهای کشور مقصد را تصرف می نمایند به گونه ای که آنها هر آنچه  کشور مهاجم اراده کند انجام می دهند، چرا که اندیشه و روان کشور هدف به تصرف کشور مهاجم در آمده است. بنابراین می توان گفت در جنگ نرم، اشغال کشور هدف، اشغالی همه جانبه است در صورتی که در جنگ سخت اشغال تنها، اشغال سرزمین است.

هر چند ابزارهای دشمن در جنگ نرم بسیارند اما مهمترین آنها در حال حاضر اینترنت، ماهواره، رادیو، تلویزیون و خبرگزاری ها هستند که با هجوم همه جانبه و بمباران تبلیغاتی خود کشور هدف را به چالش جدی می کشند. راه مقابله با کشورهای مهاجم در جنگ نرم، بهره گیری بهینه از همین ابزارها به منظور تأثیرگذاری بر افکار عمومی است و این کار با همت بلند و کار مضاعف امکان پذیر است.

مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ‌ها“  روایتی از تکنیک ‌های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.

تکنیک ‌های رسانه‌ ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامه‌ای ۹۰ قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تکنیک‌ ها را تدارک دیده است.

”روایت رنگ‌ها“ نام این مجموعه برنامه‌ی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگردهای رسانه‌ای در انحراف افکار عمومی است که ماموریت این شبکه، در جریان ‌سازی موثر بر نخبگان و کنشگران جامعه ایرانی را محقق کرده است.

این مجموعه برنامه که در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفت و گو با دکتر علیرضا داودی کارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویکردی تخصصی و تحلیلی و با مصداق‌های عینی به افشای تکنیک‌ های رسانه‌ های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران می پردازد.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس