در جامعه ایران نمی شود فرهنگ غرب را آشکارا تبلیغ کرد به عنوان نمونه بسیاری از فعالیت های فمنیستی خریداری ندارد، اما رسانه های بیگانه برای فروش این کالای فرهنگی کارهای دیگری می کند و جذابیت های ظاهری می سازند.

در اقتصاد وقتی می خواهند پول کثیف را وارد چرخه بازار کنند مجبور به پول شویی می ‌شوند. این هنرِ تبدیل یک کالای بد به کالایی که خریدار داشته باشد هنر کسب و کار غیرقانونی است. جالب است که در رسانه های بیگانه هم این تکنیک زیاد استفاده می شود که به آن ”محصول سیاه ـ تهاتر سفید“ می‌گویند.

در جامعه ایران نمی شود فرهنگ غرب را آشکارا تبلیغ کرد به عنوان نمونه بسیاری از فعالیت های فمنیستی خریداری ندارد، اما رسانه های بیگانه برای فروش این کالای فرهنگی کارهای دیگری می کند و جذابیت های ظاهری می سازند. با این روش همه چیز را می تواند به مخاطب فروخت بدون اینکه او گمان کند این کالا مطلوب او نیست.

علیرضا داودی کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ، ضمن تشریح کارکرد رسانه‌ های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ”محصول سیاه ـ تهاتر سفید“ گفت: یکی از اقدامات علوم شناختی است که همیشه فرآیندهایی را که در ذهن مخاطب شکل می گیرد و سیاه هم هستند و مخاطب خود می داند این فرآیند، صحیح نیست، غلط، کشنده، نابودگر، غیرقانونی و حتی یک فرآیند نامشروع و غیر اخلاقی است، برغم همه این ها اما برای اینکه حفظ یا تبدیل کند، این فرآیند و این محصولی را که به دست آورده است را در معرض فروش قرار نمی دهد بلکه همیشه این را با مفاهیم دیگر و با اتفاقات دیگر و با افراد دیگر، به تهاتر می گذارد، جنس تهاتر به خودی خود سفید است اما جنس محصولی را که به دست آورده سیاه است و با این اقدام آن محصول سیاه را به یک فرآیند تهاتری سفید تبدیل می کند.

داودی افزود: در حوزه اقتصاد اگر بخواهیم تقریر به ذهن بدهیم از این تحت عنوان پولشویی هم استفاده می شود یعنی یک پول کثیف را به گونه ای به گردش بندازید که معلوم نشود از کجا آمده است و پاک و سفید و قابل خرج کردن و مشکلی نداشته باشد.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی گفت: حوزه علوم شناختی در رسانه هم همین اتفاق می افتد یعنی محصول سیاه گردش پیدا می کند و نهایتا یک تهاتر سفید ثمره آن می شود.

داودی گفت: این موضوع کجا اتفاق می افتد آن جایی که بحث مطالبات رخ می دهد، حضور زنان در حوزه های اجتماعی مختلف اگر رنگ و بوی فمنیستی پیدا کند، اگر رنگ و بوی جنسیتی پیدا کند، اگر رنگ و بوی تعارض اجتماعی درون ساختاری پیدا کند، یک محصول سیاه حاصل می شود، اما تحت عنوان حفاظت از حقوق زنان، زیر شاخه حقوق بشر یک جماعتی مدعی و مطالبه کننده این موضوع می شوند و با جامعه این محصول را تهاتر می کنند.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد به چه روشی تهاتر می کنند بدین  صورت عنوان می شود که چه کسی می گوید زنان نمی توانند مکانیک ماشین سنگین ، راننده تریلی ، خلبان  باشند، زن می تواند در همه این مشاغل فعالیت کنند.

داودی گفت: یا اینکه چه کسی می گوید زنان نمی توانند ورزشگاه بروند اما  وقتی از رسالت اصلی زنان یعنی مادر و همسر بودند طرح موضوع می شود، پاسخ می دهند مادر و همسر اولویت نیست یک زن می تواند یک معترض اجتماعی باشد و در مرحله  بعد آن را در قالب حقوق زنان مطرح می کنند.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی گفت: محصول صد در صد سیاه ، تهاتر ظاهرا سفید است، اینجا جامعه فریب می خورد و رسانه های معاند با یک جابه‌جایی ، آن را به یک رویداد  تبدیل می کنند.

شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است. بنابراین رسانه ‌ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.

امروزه هیچ حوزه ای را نمی توان یافت که از نفوذ رسانه ها در امان مانده باشد. برنامه های بین المللی رادیو، تلویزیون، روزنامه ها ، کتاب ، سرویس های خبری و اینترنت، ابزارهای قوی برای شکل دهی تصویر ذهنی افراد هستند که با پیشرفته های فناوری های ارتباطات جدید و دلایل ژئوپلوتیکی و  اقتصادیِ جهان نوین، به سوی جلو گام برمی دارند.

این جهان، جهانی است که در آن رسانه های جمعی نقش مهم و اساسی در چگونگی ادراک ما از آن ایفا می کند. این جهان، جهان تصاویر از هر نوع است؛ تصاویری که به طور ناخودآگاه هویت و جایگاه افراد را بازنمایی می کند.

یکی از حوزه‌های مهم علمی در عصر حاضر با رویکرد «کنترل» است، کنترلی که از طریق تغذیه اطلاعات در بستر یک مدار رقم می‌خورد و علاوه بر ماشین‌ها، انسان و جامعه را هدف می‌گیرد. مادامی‌که انسان اهداف کنترل قرار می‌گیرد، این نگاه با چالش مواجه می‌شود به خاطر اینکه اطلاعات، شکل‌دهنده‌ ذهن انسان است و اثربخشی فرآیند کنترل به دسترسی ما به پاسخ این پرسش برمی‌گردد که ذهن چگونه با اطلاعات برخورد می‌کند و چگونه توسط آن شکل می‌گیرد. فهم چگونگی اثرپذیری ذهن از اطلاعات، نیازمند دانش گسترده و عمیقی درباره ”ذهن“ است؛ حوزه‌ای از علم که امروزه با عنوان علوم شناختی از آن یاد می‌شود و در واقع علوم شناختی، ذهن انسان و کارکرد‌های آن را مورد مطالعه قرار می‌دهند.

اینجاست که این رهنون مقام معظم رهبری پیرامون اهمیت علوم شناختی باید سرلوحه قرار گیرد، ایشان فرمودند اگر کشوری امروز در علوم شناختی و فناوری‌های مرتبط با آن عقب بماند، همان سرنوشت کسانی که در انقلاب صنعتی عقب ماندند یعنی استعمار شدن و زیر دست بودن را دچار خواهد شد.

مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ‌ها“  روایتی از تکنیک ‌های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.

تکنیک ‌های رسانه‌ ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامه‌ای ۹۰ قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تکنیک‌ ها را تدارک دیده است.
”روایت رنگ‌ها“ نام این مجموعه برنامه‌ی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگردهای رسانه‌ای در انحراف افکار عمومی است که ماموریت این شبکه، در جریان ‌سازی موثر بر نخبگان و کنشگران جامعه ایرانی را محقق کرده است.

این مجموعه برنامه که در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفت و گو با دکتر علیرضا داودی کارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویکردی تخصصی و تحلیلی و با مصداق‌های عینی به افشای تکنیک‌ های رسانه‌ های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران می پردازد.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس