محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی فضای مجازی را در آینده نزدیک به تسخیر خود در خواهند آورد و متولیان این امر در کشور مخصوصا مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، لازم است اقدام جدی و اثرگذاری در این زمینه انجام دهند.

حمید رضا قدمنان، نائب رییس کمیسیون هوش مصنوعی و علم داده سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران گفت: «هوش مصنوعی فناوری بسیار مهم و آینده‌داری است و غفلت از آن پشیمانی و افسوس فراوان برای کشور به بار خواهد آورد. تاکید مقام معظم رهبری در دیدار با نخبگان علمی و فناوری بر هوش مصنوعی، اهمیت این حوزه را برای عموم روشن تر کرده است.»

او ادامه داد: «روند جهانی نیز بر این امر صحه می گذارد و چندین سال است که ابرقدرت‌های اقتصادی جهان مانند آمریکا و چین و به دنبال آن کشورهای بزرگ اقتصادی و سیاسی دنیا، برنامه‌ای ویژه در زمینه هوش مصنوعی دارند و بودجه های کلانی به آن اختصاص داده‌اند. غول های فناوری جهان مانند گوگل، مایکروسافت و IBM سرمایه‌گذاری‌های شگفت‌انگیزی روی این فناوری انجام داده‌اند و محصولات فوق‌العاده‌ای روانه بازار کرده‌اند که در این مدت نمونه‌ای از آنها را در رسانه‌ها مشاهده کرده‌ایم.»

به گفته قدمنان، تاثیرات عمیق اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی این فناوری خواه ناخواه در آینده نزدیک متوجه کشور خواهد شد و اقدام درست و به موقع متولیان این امر، باعث تبدیل این فناوری به فرصت شگرف و تحول‌آفرین برای کشور خواهد شد. او در مورد این توضیح داد: «نیاز است دستگاه‌های متولی در کشور چالاکی و چابکی بیشتری از خود نشان داده تا بتوانند برای کشور از این فرصت ویژه به درستی بهره‌برداری کنند. البته ما در کمیسیون هوش مصنوعی که اعضای آن از فعالان صنعتی و دانشگاهی خوشنام و باتجربه در کشور هستند، اهم اقدامات لازم دستگاه‌های متولی این امر را در قالب بیانیه‌ای برشمردیم. مطمئنا با توجه جدی مسئولین به این بیانیه، می توانیم شاهد ثمرات شیرین فناوری هوش مصنوعی در کشورمان باشیم.»

آنطور که نایب رئیس کمیسیون هوش مصنوعی نصر تهران می‌گوید هوش مصنوعی در اکثر صنایع کشور مخصوصا  فضای مجازی تحولی بزرگ ایجاد خواهد کرد و خدمات و محصولات جدیدی را در جامعه فراگیر می‌کند. او همچنین بیان کرد: «دستیارهای صوتی از نمونه محصولات فراگیر هوش مصنوعی در آینده خواهند بود و به زودی مانند پیام‌رسان‌ها وارد زندگی مردم خواهند شد. در حال حاضر، شرکت های گوگل، اپل و مانند آن دستیارهای صوتی را روانه بازار کرده‌اند که محصولات‌شان مورد استقبال گسترده جامعه جهانی واقع شده و حتی بعضی از آنها تا بیش از نیم میلیارد نصب در اپ‌استورها به دست آورده‌اند. البته این دستیارها فعلا زبان فارسی را پشتیبانی نمی‌کنند اما به زودی شاهد اضافه شدن قابلیت زبان فارسی به این محصولات خواهیم بود و  آن موقع رقابت کسب‌وکارها با آنها، چندان فایده‌ای نخواهد داشت.»

به گفته قدمنان محصول مهم و اثرگذار دیگر هوش مصنوعی در بستر فضای مجازی، فناوری‌های پایه هوش مصنوعی مانند یادگیری عمیق، یادگیری تقویتی، فهم و تولید زبان و گفت‌وگو و پردازش تصویر و ویدئو است که استفاده از آنها در محصولات فضای مجازی، باعث ایجاد تجربه کاربری هوشمند برای کاربران خواهد شد.

او همچین گفت: «شرکت‌های بزرگ بین‌المللی مانند گوگل و آمازون خدمات پایه هوش مصنوعی را بر بستر ابری در اختیار کسب‌وکارها و استارت‌آپ‌ها قرار می‌دهند. البته به علت تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه مردم کشورمان، کسب‌وکارهای داخلی از استفاده این خدمات محرومند. بنابراین نیاز است چندین سرویس بومی در کشور در این زمینه راه‌اندازی شود. در یکی دو سال اخیر با سرمایه‌گذاری چند کسب‌وکار خصوصی و با حمایت‌های معاونت علمی و فناوری چند خدمت ابری هوش مصنوعی در کشور شروع به کار کردند و باعث ایجاد امید در زیست‌بوم فضای مجازی شدند. البته این خدمات هنوز به علل متعدد در بازار فراگیر نشده‌اند و به فرهنگ‌سازی و به سرمایه‌گذاری بیشتر برای فراگیری آن نیاز دارند.»

قدمنان در آخر تاکید کرد: « محصولات فراگیر و خدمات ابری هوش مصنوعی در بستر فضای مجازی به زودی تبدیل به پاشنه آشیل کشور خواهند شد و لازم است وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که متولی اصلی اجرای شبکه ملی اطلاعات است، بیش از پیش به این موضوع توجه کرده و اقدامات جدی ملموسی انجام دهد.»

  • منبع خبر : پیوست