محمدعلی قلی نواز مدیرعامل شرکت سیما رسانه شهر که این سامانه هوشمند را تولید کرده است، با اشاره به بهره‌گیری از فناوری هوش مصنوعی برای افزایش کیفیت جست‌وجوها و نتایج دقیق گفت: ترندا به عنوان سامانه پایش و تحلیل اخبار در رسانه ها و شبکه‌های اجتماعی، نیاز بخش قابل توجهی از فعالان حوزه دیجیتال به ویژه رسانه‌های برخط و مجازی را تامین کرده است.

این سامانه هوشمند، با پایش محتوایی بیش از ۲۰۰۰ رسانه مکتوب و آنلاین و پایش تمام مطالب منتشر شده در شبکه های اجتماعی پاسخ‌گوی نیاز فعالان شبکه‌های اجتماعی، پژوهشگران، سازمان ها و گروه‌ها است

افزایش ۶۵ درصدی کیفیت نتایج جست‌وجو

سامانه ترندا متناسب با نیاز کاربران، اخبار و محتوای منتشر شده را پالایش و تحلیل کرده و نتابج را بر اساس کلمات کلیدی در حوزه کاری مرتبط با طبقه بندی منابع خبری، جوامع مجازی، تاریخ انتشار و گروه موضوعی به شکل های مختلف متنی و آماری ارائه می‌دهد.

جست‌وجوی روزانه اخبار برای روابط‌عمومی‌ها، معضلی است که توسط ترندا، حل شده است این کار طاقت فرسا به صورت دستی از دقت بالایی نیز برخوردار نیست و بر اساس پژوهش‌ها، حداقل ۳۵ درصد نتایج جستجو در روش دستی و انسانی از دست می رود. این در حالی است که برخی از ضعف ها و شرایط می تواند این مقدار را به بیش از ۵۰ درصد نیز رساند.

پایش هوشمند

در سامانه ترندا، اخبار با گروه بندی موضوعی مورد نظر و معیارهای گوناگونی دسته‌بندی می‌شود. امکان تعیین کلید واژه های مجزا برای هر بسته خبری و تعیین منابع خبری مانند منابع ملی، محلی، خارجی وجود دارد.

همچنین قابلیت دسته‌بندی منابع بر اساس رسانه‌های مکتوب یا مجازی و برخط، از دیگر قابلیت‌های رندا به شمار می‌رود و و تعیین گروه‌های خبری به صورت خودکار از نظر محتوایی مورد پایش قرار می گیرد.

نتایج و اخبار رصد شده به شکل دلخواه کاربران نمایش داده می شود، به طوری که در زمان دلخواه و در کمتر از ۵ دقیقه تحلیل، آمار و نمودار های مربوطه به شکل بولتن با امکان چاپ یا خروجی دیجیتال، جهت گزارش به مدیران ارشد یا هرگونه بهره برداری دیگر، روی میز کاربران آماده خواهد بود.

ایجاد ۱۵ فرصت شغلی

این فعال حوزه دانش بنیان با بیان این که ترندا مشتریان خارجی نیز دارد، توضیح داد: با تولید سامانه رصد و پایش اخبار و اطلاعات، تاکنون ۱۵ فرصت شغلی به صورت مستقیم ایجاد شده و به‌کارگیری آن نیز ده‌ها موقعیت شغلی دیگر در سایر مراکز به‌وجود آورده است.

ترندا می تواند برای کلیه فارسی زبانان کاربرد داشته باشد و بررسی محتوایی فضای مجازی را تسهیل کند. مزیتی که می تواند در تحقیقات و آمایش های نختلف نیز به کار گرفته شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس