گویی واژه به واژه به صورت قسطی، محتوا در اختیار مخاطب قرار می گیرد اما او حاضر است که نقدی همه آنها را بشنود. این یک شگرد خیلی مهم در رسانه ها در لحظات حساس است.

ساعت های آخر رای گیری انتخابات که می شود گمانه زنی ها برای پیروز انتخابات بیشتر می شود. هیچ کس خبر دقیقی ندارد اما هر رسانه ای مطلب منتشر کند میلیون ها نفر پیگیرش می شوند.

گویی واژه به واژه به صورت قسطی، محتوا در اختیار مخاطب قرار می گیرد اما او حاضر است که  نقدی همه آنها را بشنود. این یک شگرد خیلی مهم در رسانه ها در لحظات حساس است. این شگرد در رسانه های بیگانه با جذابیت دیگری هم همراه است. هر اتفاقی مبهمی که اطلاعات دقیقی از آن وجود ندارد می تواند بستر فروش تحلیل های سیاسی مطلوب آنها باشد.

هر چه خبر مبهم تر و کلی تر هیجان این فروش قسطی و خرید نقدی بالاتر… اما ذهن مخاطب بسیار علاقه دارد لحظه به لحظه خبر جدید بشنود.

علیرضا داودی کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی در گفت وگو با فارس، ضمن تشریح کارکرد رسانه‌ های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ” اطلاعات قسطی فروش بالا “ گفت: در حوزه علوم شناختی این تکنیک با توجه به نگاه غیر عاطفی انسان از یکدیگر ، بهره برداری کرده است.

داودی افزود: زمانی که اوضاع و احوال اطلاعات ذهنی پیرامون یک مسئله ای در حد زیادی بهم ریخته می شود ، رسانه بیگانه شروع می کند به ایجاد طرح قسط بندی پیرامون اطلاعات ،  اما قسطی به چه کسی ؟ او دارد به شما اطلاعات قسطی می دهد.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد اطلاعات قسطی یعنی چی؟ یعنی رسانه ها در جایی که پیرامون یک مسئله ، خلاء اطلاعات وجود دارد ، یکسری فرآیندها را ایجاد می کنند و  آمادگی دارند اطلاعات قسطی را به مخاطب خود بدهند.

داودی گفت: اطلاعات قسطی اطلاعات جذابی است ، چون اصلا مهم نیست که شما چه میزانی  دستتان خالی یا پر است ، به اندازه ای که می توانید ، جذب اطلاعات می کنید، این موضوع خیلی مهم است ، برای همین میزان فروش اطلاعات خود را بالا می برند یعنی میزان وابستگی شما برای روایت کردن پیرامون آن موضوع به خودش را بالا می برد.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد برای مثال شب گذشته اتفاقی در پارک ملت تهران رخ می دهد، هنوز تا این ساعت کسی اطلاعات دقیقی از آن  ندارد ، اما رسانه های بیگانه از همان لحظه اول شروع کردن و اطلاعات را به صورت قسطی پرداخت کردند مطرح می کنند  هسته ای بوده ، مربوط به سازمان گسترش نوسازی بوده و… سازمان صدا و سیما بوده و در آخر می گویند برای فلان نهاد امنیتی بوده است.

داودی افزود: در این میان مخاطب هم با سبد متنوع اطلاعات، پیرامون یک حادثه ای که در خود ایران هیچ اطلاعاتی از آن در اختیار نیست مواجه می شود و با سکوت کردن  نسبت به آن،  اخبار زیاد می شود و ضمنا نقد هم نمی کنند، به شیوه فروش قسطی اطلاعات را قسطی در اختیار مخاطب قرار می دهند و  بعد اعلام می کنند هر چقدر از این اطلاعات را نیاز داری  بردار و در هر زمان دیگری به هر میزان سایر اطلاعات را خواستید، می توانید استفاده کنید و به همین روش، میزان مراجعه مخاطب را به رسانه بیگانه افزایش می دهند.

داودی گفت: روی ضریب شناخت از یک موضوعی که وجود خارجی اش منوط به یک اطلاعات دقیق هست و همه می دانند رسانه های بیگانه اطلاعات دقیق ندارند، اما گمانه زنی را به صورت نقدی تبدیل به یک محصول، تحت عنوان یک انفجار یا یک حادثه به روش قسطی به مخاطب واگذار می کنند ، مخاطب در یک شب هر چقدر توانست ، اطلاعات را برداشت می کند و هر چقدر هم نتوانست فردا برداشت خواهد کرد.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد یکی از رسانه های ارتباطی پنل ارتباطی شماره می دهد و از مخاطب می خواهد ، برداشت خود و یا نظر خود را  برای آنها بفرستید (فروش را بالا می برند) بعد به مخاطب اعلام می کند، اطلاعات خود را به من قسطی بفروش، من (رسانه بیگانه) تحلیل نقدی به شما ارائه می دهم و بالعکس، بنابراین مخاطب می تواند اطلاعات خود و یا رسانه بیگانه را به روش نقد و یا قسطی خرید و فروش کند و یا بالعکس آن را همزمان انجام دهد.

شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است. بنابراین رسانه ‌ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.

در این میان باید گفت علوم شناختی، یک میدان بزرگ است و دامنه وسیعی از موضوعات مختلف در حوزه شناخت را پوشش می دهد. امروزه، از شناخت کلاسیک تا حد زیادی اجتناب می شود. با این حال، با کاهش رفتارگرایی، حالات درونی مورد توجه وسیع قرار گرفته است و احساسات و همچنین آگاهی، دوباره در صدر مطالعات جای گرفته اند که دانشمندان شناختی از پیشقراولان این حوزه به شمار می روند.

با این همه، علوم شناختی، به مثابه دریچه ای رو به آینده است. علوم و فناوری های شناختی از حوزه های جدید مطالعه و عرصه ای پیشرو در علم بشر است که نقشی کلیدی در آینده بشری ایفا خواهد کرد. کار چنین دانشی این است که سازوکارهای عصبی نورونی را که به وسیله دانشمندان علوم اعصاب شناسایی شده اند، به زبان ریاضی درآورد. وقتی این فرآیندها به زبان ریاضی ترجمه شدند، این توانایی را به دست خواهند آورد که در محیط های غیرزیستی و موجود غیربیولوژیک مثل ربات یا ماشین نیز پیاده سازی و اجرا شوند؛ لذا در علوم شناختی درباره طیفی از علوم مختلف بحث می شود که یک سوی آن  مغز و علوم مربوط به آن است و سوی دیگر آن هم ریاضیدان ها، مهندسان کامپیوتر، روانشناسان و… قرار دارند و در واقع با هم دیگر کار می کنند.

مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ‌ها“  روایتی از تکنیک ‌های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.

تکنیک ‌های رسانه‌ ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامه‌ای ۹۰ قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تکنیک‌ ها را تدارک دیده است.

”روایت رنگ‌ها“ نام این مجموعه برنامه‌ی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگردهای رسانه‌ای در انحراف افکار عمومی است که ماموریت این شبکه، در جریان ‌سازی موثر بر نخبگان و کنشگران جامعه ایرانی را محقق کرده است.

این مجموعه برنامه که در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفت و گو با دکتر علیرضا داودی کارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویکردی تخصصی و تحلیلی و با مصداق‌های عینی به افشای تکنیک‌ های رسانه‌ های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران می پردازد.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس