انسان وقتی دلهره می گیرد تصمیم گیری اش هم مشکل می شود. به همین علت است که این شیوه در رسانه های بیگانه کاربرد زیادی پیدا کرده است که اصطلاحا به آن «دلهره مداوم ـ تصمیم گیری ناقص» می گویند.

 کافی است کمی دلهره داشته باشید، یک کم ترس و نگرانی از اینکه چه پیش خواهد آمد، آن وقت است که در کلاس نه چیزی از درس می فهمیم نه اصلا ذهن مان در کلاس می ماند.

به راحتی می توان این شگرد را در رسانه های بیگانه پیدا کرد وقتی یک مشکل را به یک پدیده بحران زا تبدیل می کنند. یا اینجا که ابهام در آینده را به یک نگرانی تبدیل می کنند. در این فضا است که مخاطب مضطرب تصمیمی می گیرد تحلیل رسانه را راحت تر قبول کند.

علیرضا داودی کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ، ضمن تشریح کارکرد رسانه‌ های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ”دلهره مداوم ـ تصمیم گیری ناقص“ گفت: در حوزه علوم شناختی بیان می شود اگر می خواهید تصمیم های ناشی از تراکنش اطلاعات و تحلیل ها ناقص صورت بگیرد، می بایست  ذهن مخاطب یا تحلیل گر و  یا دریافت کننده را کاملا  به سمت استرس و دلهره ی مداوم هدایت کنید و این دو در کنار هم یک مقدار وسواس هم ایجاد می کند، برای همین وقتی که شما دلهره مدام دارید نسبت به یک مسئله ای در تصمیم گیری ها، تمام  فاکتورها را نمی توانید در نظر بگیرید.

داودی افزود: چون دلهره، بعضا دمای ذهن را بالا می برد و مانع از دیدن تمام اطلاعات اطراف می شود، برای همین وقتی قرار است تصمیم گیری صورت بگیرد، براساس آن دمای بالا، دلهره ی مستمر و مدام ایجاد شده و نهایتا ندیدن بخش قابل توجهی از فکت ها و محورهای نشات گرفته از آن رویداد، توسط رسانه است.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی گفت: به عنوان مثال وقتی مردم مدام دلهره قطعی آب یا برق را داشته باشند ، آب را  ذخیره  می کنند و میزان استفاده ۲ برابر می شود بنابراین تصمیم گیری ناقص است.

او ادامه داد یا وقتی دلهره قطع برق را داشته باشد افراد به فکر ذخیره کردن برق و دستگاه ذخیره برق خواهند بود، در حوزه سیاسی هم مطابق همین فرآیند شکل می گیرد، دلهره مداوم نسبت به تغییر وضع موجود امکان پذیر است یا خیر.

داودی گفت: یا مثلا مخاطب بیان می کند وضع موجود تغییر نمی کند ، پس چرا پای صندوق رای گیری حاضر شویم، پس نتیجه آن تصمیم گیری ناقص خواهد بود.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد شما نسبت به همکار خود، مدام استرس داشته باشید این دلهره ، باعث می شود تمام توانمندی همکار خود را دیگر نبینید چون دلهره مداوم نسبت به همکار باعث خواهد شد که شما توانمندی او را دیگر کاملا ظهور و بروز یافته نمی بینید، بنابراین تصمیم گیری محدود و ناقص می شود اینجاست که بدترین تصمیم ها همیشه تصمیم های ناقص است چون همیشه در معرض تهدید است.

شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است. بنابراین رسانه ‌ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.

اکنون در مراکز پژوهشی بزرگ جهان ، مجموعه ای از اندیشمندان برای انتقال دانش از علوم پایه و شناختی به عرصه صنعت و دیگر زمینه های مربوط به رفاه بشری در حال پژوهش هستند و به دلیل تاثیرات اقتصادی و نظامی و نیز تاثیر بر شاخص های بهداشت و سلامت جامعه، هزینه های عظیمی صرف آن می گردد و این موارد نشان می دهد که جامعه صنعتی دریافته است که قرن آینده، قرن علوم شناختی و حوزه های مرتبط به آن است؛ به طوری که گفته می شود کسی که به این دانش دسترسی داشته باشد، در آینده خیلی بیشتر از ملت های صاحب سلاح اتمی بر دیگران مسلط خواهد بود؛ چرا که آن موقع سر و کار این ملت ها با مغز انسان ها و کنترل آن است. از طرفی، نباید این نکته را از نظر دور داشت که جامعه ایرانی و جامعه جهانی، نیاز شدیدی به این حوزه از مطالعه دارد؛ چرا که در آینده دور یا نزدیک، انواع بیماری های عصبی مانند آلزایمر، اختلال حافظه مربوط به با رفتن سن، پارکینسون و انواع دیگری از بیماری ها که اکنون هزینه های زیادی را بر دوش جامعه می گذارد، به این شیوه مورد درمان قرار خواهند گرفت. شاید به جرأت بتوان گفت که در آینده ، حوزه درمان در حیطه مسائل مربوط به شناخت و مغز تا حدود زیادی در دستان اندیشمندان حوزه علوم شناختی خواهد بود.

با این همه، علوم شناختی و فناوری های همگرا، اثرات مهمی بر پیشرفت و توسعه آینده بشریت خواهند داشت. قرن بیست و یکم ، نمایانگر عصر همگرایی است که در ادغام مکرر و پیوسته رشته های علمی مختلف در سال های اخیر، منعکس شده است.

مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ‌ها“  روایتی از تکنیک ‌های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.

تکنیک ‌های رسانه‌ ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامه‌ای ۹۰ قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تکنیک‌ ها را تدارک دیده است.
”روایت رنگ‌ها“ نام این مجموعه برنامه‌ی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگردهای رسانه‌ای در انحراف افکار عمومی است که ماموریت این شبکه، در جریان ‌سازی موثر بر نخبگان و کنشگران جامعه ایرانی را محقق کرده است.

این مجموعه برنامه که در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفت و گو با علیرضا داودی کارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویکردی تخصصی و تحلیلی و با مصداق‌های عینی به افشای تکنیک‌ های رسانه‌ های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران می پردازد.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس