رسانه های بیگانه می دانند که نمی توانند مستقیما با فرهنگ دینی و معنوی مردم ایران مبارزه کنند بنابراین سعی دارند دایره نفوذ آن را کم کنند.

مفاهیم دینی و عزداری های حسینی همیشه جزو فرهنگ معنوی ایرانی ها بوده است. رسانه های بیگانه ناگزیر به این مساله هم ورود کرده و سعی کرده اند وسعت این حس معنوی را کم کنند. آنها می دانند که نمی توانند  مستقیما با این جریان مبارزه کنند بنابراین سعی دارند دایره نفوذ آن را کم کنند.

سیاسی کردن محرم، غیر عقلانی نشان دادن محرم ، شکاف میان عزاداران و… ده ها روش دیگر  که اصطلاحا به آن ” آسمان محدود “ می گویند.

دکتر علیرضا داودی کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ، ضمن تشریح کارکرد رسانه‌ های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ” آسمان محدود “ گفت: کار ویژه تکنیک ” آسمان محدود “ به این صورت است که هر مفهومی که شکل می گیرد و هر اتمسفری که اتفاق می افتد ، دارای یک ارتفاع است یعنی ارتفاعی فراتر از ارتفاع وضع موجود است.

دادوی افزود: در ”آسمان محدود“ سقف و آسمانی که حوزه پروازی این مفهوم در وایرال شدن و در تثبیت نمودن و حتی در تبدیل شدن دارد، را آرام آرام و تدریجاً کوتاه می ‌کند، هم سقف پرواز آن مسئله را کوتاه می کنند و هم حوزه پرواز آن را کوتاه می‌ کنند و هم قدرت مانور آن را کم می‌ کنند.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد فرقی هم ندارند چه مثبت و چه منفی باشد در حوزه آسمان محدود، آنجایی که رسانه می خواهد راجع به راز و نیاز و نذر و نیاز و یا دعا و توسل بازخورد آن را با آن اقدام مقایسه کند و از عدم اجابت آن سوء استفاده کرده و آن سطح بالای این اقدام را پله پله به سمت پایین سوق می دهد.

داودی گفت: دائما به مخاطب می‌گویند که نتیجه‌ ای نگرفتید و شروع می ‌کنند به منفی بافی کردند و در حوزه آسمان محدود به همین روش ارتفاع آن مفهوم کلیدی که ایدئولوژیکی یا اجتماعی است و عمدتاً در حوزه ماهیتی موضوعات حرکت می کند را کم می کنند و انتهای آسمان محدود، پیشنهاد داده می‌ شود.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی افزود: عمدتاً فِرَق ضاله انتهای تکنیک آسمان محدود در حوزه شناختی پیشنهاد می شود و عمل می کند و عنوان می کند که شما از دین حداقل ها را گرفتید و هیچ خیری ندیدید حالا روش، مسیر و یا مسلکی به عنوان جایگزین معرفی می کنند که در آن به آرامش برسید و به بخشی از مقاصد خود برسید.

داودی گفت: به عنوان مثال رسانه معاند قمه زدن در ایام محرم و یا به تصویر کشیدن تصاویر دختران و پسران در پوشش ها و حجاب های نامتعارف در ایام عزاداری سیدالشهدا که به دلیل عدم رعایت شئونات اسلامی مورد تذکر واقع می شوند را در جامعه منتشر می‌کنند.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد یا در مناظره های انتخابات ریاست جمهوری ، یکی از کاندیداها مثلا به آقای رئیسی می گوید لطفاً امام رضا را هزینه انتخابات خود نکنید و اجازه بدهید امام رضا برای مردم باقی بماند این دقیقاً انجام تکنیک در حوزه علوم شناختی بود.

شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است. بنابراین رسانه ‌ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.

بر همین اساس باید گفت برخی از غول های رسانه ای و خبرگزاری های عمده جهانی که با استفاده از تکنیک های خبری به شکل دهی افکار عمومی جهان در راستای اهداف و منافع قدرت های غربی و تخریب چهره کشورهای هدف بهره می برند عبارتند از: شبکه تلویزیونی سی ان ان، بی بی سی، الجزیره العربیه، اسکای نیوز و خبرگزاری های روتیرز، یونایتد پرس، آسوشیتدپرس، فرانسه و جرایدی مانند واشنگتن پست، نیویورک تایمز، نیوزویک، تایمز، الشرق الاوسط و…  در اکثر این رسانه ها استفاده از مطالب و اخبار مجهول المنبع مانند ”یک تحلیل گر آگاه که نخواست نامش فاش شود“، ”بنا به اظهارات دیپلمات ها“، ”یک مقام آگاه“، ”منابع خبری“، ”گزارش های رسیده“ و… رواج بسیار بالایی دارد و تلاش معناداری برای جهت دهی هدفمند اخبار صورت می گیرد.

در واقع این رسانه ها می کوشند با استفاده از ابزارها و تکنیک های قضاوت و پرهیز از بیان واقعات مغایر با اهداف خاص خود، افکار عمومی را  به گونه ای شکل دهند که تاثیر مورد نظر را بر ذهن مخاطب بر جای گذارند. در واقع خبرگزاری های غربی می کوشند ضمن فراهم آوردن امکان انحراف افکار عمومی از واقعیات و تقویت اتهام های بی اساس علیه ملت ها و دولت های هدف، با ارائه راهکارهای خاص، افکار عمومی را به اتخاذ اجماع متقاعد کنند.

ریشه بسیاری از جریان سازی های رسانه ای علیه ایران ، نشان می دهد که این رسانه های غربی عمدتا وابسته به رژیم صهیونیستی بوده اند که با جعل یا انتشار عامدانه برخی اطلاعات اقدام به ایجاد یک محور فشار علیه کشورمان کرده و اغلب رسانه های بین المللی هم تحت تاثیر جو ایجاد شده، به دنباله روی از آن مسله و دامن زدن به بحران خبری و سیاسی پرداخته اند.

مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ‌ها“  روایتی از تکنیک ‌های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.

تکنیک ‌های رسانه‌ ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامه‌ای ۹۰ قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تکنیک‌ ها را تدارک دیده است.

”روایت رنگ‌ها“ نام این مجموعه برنامه‌ی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگردهای رسانه‌ای در انحراف افکار عمومی است که ماموریت این شبکه، در جریان ‌سازی موثر بر نخبگان و کنشگران جامعه ایرانی را محقق کرده است.

این مجموعه برنامه که در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفت و گو با دکتر علیرضا داودی کارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویکردی تخصصی و تحلیلی و با مصداق‌های عینی به افشای تکنیک‌ های رسانه‌ های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران می پردازد.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس