صلح، رفاه، امنیت و دموکراسی شعار هر روزی بود که در رسانه های بیگانه در این سال ها برای افغان ها تبلیغ می شد. اما ناگهان آمریکا از افغانستان خارج شد و سردی عجیبی در فضای افغانستان حاکم شد اما در این میان رسانه های بیگانه باید حواسشان به حمایت از آمریکا باشد!

آمریکا ۲۰ سال قبل به افغانستان حمله کرد، جرج بوش وعده های بلندی به مردم منطقه داده بود. صلح، رفاه، امنیت و دموکراسی شعار هر روزی بود که در رسانه های بیگانه در این سال ها برای افغان ها تبلیغ می شد. اما ناگهان آمریکا از افغانستان خارج شد و دوباره بحران و مشکلات شروع شد. سردی عجیبی در فضای افغانستان حاکم شد اما در این میان رسانه های بیگانه باید حواس شان به حمایت از آمریکا باشد.

اینجا یک شگرد مهم رخ می دهد و آن هم ”پایان گرم و شروع سرد“ است. این روزها در رسانه های بیگانه همه سیاهی به طالبان ختم می شود انگار یک شروع سرد در حال رقم خوردن است. این منفی سازی اما روی آمریکا و غربی ها متمرکز نمی شود. هنوز در این رسانه ها آمریکا حامی مردم افغان ، زنان و بچه ها معرفی می شود که اگر اراده کند باز خواهد گشت. کاملا مشخص است که گرمای محبت غربی ها نباید در دل مخاطب فارسی زبان از بین برود.

علیرضا داودی کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی در گفتگو با فارس، ضمن تشریح کارکرد رسانه‌ های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ” پایان گرم و شروع سرد “ گفت: این دو تکنیک هم ردیف یکدیگر هستند اما با تقدم و تاخر در زمان اجراست.

داودی افزود: در تکنیک اول یعنی تکنیک ”پایان گرم شروع سرد“ هر وقت رسانه های بیگانه در جامعه احساس کنند که جریان موافق شان جریانی که آنها را کمک می کند در همه عرصه ها، در حال از بین رفتن است سعی می کنند با یک پایان گرم آن را در جامعه فریز نماید.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد به عنوان مثال اتفاقاتی که در سال ۸۸ افتاد یا خیلی از اتفاقاتی که در حال رخ دادن است برخی از افراد زمانیکه رسانه های بیگانه و آمریکایی هر حرفی را می زنند و این افراد آن مطالب را مجددا  تکرار می کنند مثلا مبحث مقاومت و  مبحث حاج قاسم.
آقای داودی گفت: در تکنیک پایان گرم شروع سرد همیشه یک قاعده ای وجود دارد و آن قاعده این است که اگر قرار باشد آنچه که به نفع جریانات ضد انقلاب و بیگانه ، ضد مردم حرکت می کند تمام بشود ، همیشه عنوان می کنند کاری کنید که این نابسامانی ها و بی تدبیری ها از نظر مردم موجه جلوه کند و اگر نتوانستیم کاری کنیم، به خاطر اینکه اختیار عمل ندادند و اجازه ندادند.

او ادامه داد رسانه های بیگانه همین مطالب را مطرح و عنوان می کنند که اگر کاری نشده،  چون اجازه ندادند ،  اگر اختیار داشتیم مثلا تا الان مذاکرات به نتیجه رسیده بود، خب چه نتیجه ای ؟ دیگر نمی گویند چه نتیجه ای ، می گویند به نتیجه رسیده بود.

داودی افزود: یک بار مذاکرات به نتیجه رسید، نیروگاه های ما تعطیل شد ، اورانیوم ما از دست رفت و… پس بنابراین تکنیک پایان گرم یعنی همه چیز ، به نفع رسانه های بیگانه تمام شود.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی گفت: اما شروع سرد یعنی چی ؟ وقتی جریان یک جریان غیر انقلابی، حتی به بیان ضد مردمی در حال انقضاء است ، آن را  گرم نشان می دهند بنابراین  می گویند هر جا جریان غیر از این بیاید سرد است مردم به نتیجه نمی رسند، مثلا می گویند وقتی که می دانیم به نتیجه نمی رسیم ، پس چرا در انتخابات شرکت کنیم پس یک شروع کاملا سرد را ایجاد می کنند.

داودی ادامه داد: در تکنیک وقتی شروع سرد که ایجاد شد، شروع سرد حاکم می شود و  بلافاصله در دور بعد آن وقتی که می خواهند وضع موجود را تمام کنند ، چون خلاف نقطه نظرات خودشان تلقی می شود این را تبدیل به تکنیک پایان سرد و به جامعه القاء می کنند که مردم ببینید چقدر وضع خراب بود ، حالا که قرار است ما به عنوان کارگزار شروع به فعالیت کنیم ، لذا  همه چیز درست است و رسانه های بیگانه در حمایت از فلان رسانه حاضر می شود و  فلان فرد هم فایل صوتی خود را  منتشر می کند ؛ لذا ما شروع گرمی داریم و برای شما این همان مدل وعده ی آمریکایی است که خوب و خوش خرم کنار رودخانه قدم می زنند و حتی گریه و خنده هم می کنند اما به هیچ وجه نتیجه در پس آن نیست.

داودی گفت: بنابراین تکنیک پایان گرم و شروع سرد و تکنیک پایان سرد و شروع گرم هر دو کنار هم توسط رسانه های بیگانه برای حراست از جریان یا جریانات به نفع خودشان در جامعه است که قرار است جامعه را به نتیجه نرساند و هدف آن ایجاد پسرفت در جامعه است.
کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی تصریح کرد به این تکنیک می گوییم تکنیک های خانمان برانداز توسط رسانه های بیگانه که تکنیک بسیار پیچیده ای تلقی می شود.

شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است. بنابراین رسانه ‌ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.

مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ‌ها“  روایتی از تکنیک ‌های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.

تکنیک ‌های رسانه‌ ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامه‌ای ۹۰ قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تکنیک‌ ها را تدارک دیده است.
”روایت رنگ‌ها“ نام این مجموعه برنامه‌ی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگردهای رسانه‌ای در انحراف افکار عمومی است که ماموریت این شبکه، در جریان ‌سازی موثر بر نخبگان و کنشگران جامعه ایرانی را محقق کرده است.

این مجموعه برنامه که در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفت و گو با دکتر علیرضا داودی کارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویکردی تخصصی و تحلیلی و با مصداق‌های عینی به افشای تکنیک‌ های رسانه‌ های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران می پردازد.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس