دادگاهی در مسکو روز جمعه اعلام کرد، رگولاتور دولتی ارتباطات روسیه، پرونده‌هایی را علیه شرکت‌های فناوری آمریکایی گوگل و متا تشکیل داده است که می‌تواند منجر به جریمه‌ آنها شود.

مبلغ جریمه گوگل و متا در روسیه بر مبنای گردش مالی سالانه آنها مشخص و اعمال می شود.

در ماه اکتبر دو شرکت گوگل و متا (فیس بوک سابق) توسط روسیه به دلیل ناکامی مکرر در حذف محتوایی که مسکو غیرقانونی می‌داند، به پرداخت جریمه بر اساس درصدی از گردش مالی سالانه تهدید شدند.

بر اساس قوانین روسیه، شرکت های فناوری در صورت تخلفات مکرر معادل ۵ تا ۱۰ درصد از گردش مالی سالانه خود جریمه می شوند. دادگاه منطقه تاگانسکی مسکو اعلام کرد تاریخ برگزاری دادگاه برای هر دو شرکت – که هیچکدام بلافاصله به درخواست اظهار نظر پاسخ ندادند – برای ۲۴ دسامبر تعیین شده است.

روسیه فشار بر شرکت های فناوری خارجی را افزایش داده، زیرا به دنبال اعمال کنترل  و نظارت بیشتر بر اینترنت برای حفظ امنیت و حریم شخصی کاربران است. از ماه مارس سرعت توییتر نیز در روسیه کاهش یافته و علت این مساله عدم حذف محتوای غیرقانونی اعلام شده است.

گوگل امسال در روسیه بیش از ۳۲ میلیون روبل جریمه پرداخت کرده است. گوگل، توییتر و متا به میزان قابل توجهی تعداد پست های غیرقانونی از نظر مسکو را در پلتفرم های خود کاهش داده اند. روسیه ماه گذشته خواستار آن شد که ۱۳ شرکت فناوری خارجی و عمدتا آمریکایی که تا پایان سال ۲۰۲۱ به طور رسمی در خاک روسیه حضور دارند برای محتوای غیرقانونی اقدام کرده یا با محدودیت های احتمالی و کامل مواجه شوند.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس