رئیس پلیس فتا استان مرکزی با اشاره به اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی یا بازی‌های اینترنتی ، عدم مسئولیت‌پذیری اجتماعی، انزوای اجتماعی، افسردگی، اضطراب و ناکارآمدی تحصیلی و شغلی را از علائم این وضعیت روانی برشمرد .

پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا: سرهنگ احسان آنقی رئیس پلیس فتا استان مرکزی در تشریح این خبر گفت: جذابیت شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های ویدئویی به‌آرامی کاربر را به خود معتاد کرده و می‌تواند نیازهای روانی و هیجانی آن‌ها را تأمین کند؛ بنابراین انتخاب شبکه‌های اجتماعی به‌جای تعامل مستقیم با افراد باعث می‌شود که ارتباطات عاطفی و اجتماعی کاربران مختل شود.

این مقام مسئول دور کردن ابزارهای دیجیتال مانند موبایل و تبلت از خود در ساعات مشخصی از روز را گامی مؤثر در درمان اعتیاد رایانه‌ای دانست و افزود: چالش کنترل استفاده از شبکه‌های اجتماعی را به‌عنوان یک فعالیت مثبت برای خود و اطرافیانتان جا بیندازید تا انگیزه کافی برای پایبند ماندن به آن داشته باشید، مثلاً بگویید که می‌خواهید تمرکزتان را بالا ببرید بنابراین در ساعاتی از روز استفاده از گوشی، تبلت، لپ‌تاپ و وسایلی از این قبیل ممنوع است و دیگر اعضای خانواده یا دوستانتان را نیز به این چالش دعوت کنید.

سرهنگ آنقی ضمن بیان این موضوع که شبکه‌های اجتماعی مانند هر چیز دیگری اثرات خوب و بدی بر زندگی هر فرد خواهد گذاشت بیان کرد: هرگز ظاهر زندگی دیگران را با باطن زندگی خود مقایسه نکنید زیرا افراد فقط جنبه‌هایی از زندگی و روابطشان را در این شبکه‌ها منتشر می‌کنند اما بیشتر اوقات ما این موضوع را از یاد می‌بریم. این فراموشی باعث می‌شود دائم خودمان را با دیگران مقایسه کنیم فارغ از اینکه ما از درون زندگی هیچ‌کس باخبر نیستیم و تنها آن بخشی را می‌بینیم که آن‌ها مایل‌اند با ما به اشتراک بگذارند.

وی با اشاره به این نکته که گذراندن وقت زیاد به‌صورت آنلاین باعث دوری شما از خانواده و دوستان واقعی خواهد شد، گفت: پژوهش‌ها نشان دادند که نوجوانانی که روابط واقعی نزدیک و دائمی ندارند از عزت‌نفس پایین‌تری برخوردارند. درعین‌حال این نوجوانان به شکل مشهودی ناسازگارترند. در آن‌سو، نوجوانان با روابط خانوادگی و دوستانه بهتر ازنظر جسمی و روانی سالم‌تر و شادتر هستند.

این مقام انتظامی در خصوص سمی شدن فرهنگ جامعه در پی اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی بیان داشت: وابستگی بیش‌ازحد به این شبکه‌ها باعث کرختی نوجوان و دور شدن او از فرهنگ غالب خانواده خواهد شد و بدانید نوجوانانی که بیش از ۵ ساعت در روز از گوشی خود استفاده می‌کنند به شکل قابل‌توجهی علائم افسردگی را بروز می‌دهند و نمی‌توانند با اعضای خانواده و دوستان ارتباط قبلی را حفظ کنند.

  • منبع خبر : پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا