رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: توجه به فضای مجازی، اجتناب ناپذیر است؛ زیرا این فضا با وجود فرصتی که برای رشد ایجاد می‌کند، تهدیداتی را نیز در دل خود دارد؛ برای کم رنگ کردن آسیب های این مسیر، لازم است هنر بودن در این فضا را یاد گرفته و به دانش آموزان آموزش دهیم.

 حسن ملکی با تأکید بر لزوم توجه به فضای مجازی افزود: برای این که بتوانیم برای برنامه درسی و فضای مجازی، نسبتی شفاف، کارآمد و کافی برقرار کنیم، نیاز داریم که هم بتوانیم فضای مجازی را به درستی بشناسیم و هم برنامه درسی را با طرز تلقی‌های موجود، مورد بررسی و شناخت قرار دهیم، زیرا اگر این دو ماهیت را به درستی مورد توجه قرار ندهیم، برقراری ارتباط و نسبت بین آنها کار آسانی، نخواهد بود.

وی افزود: امروز، فضای مجازی، تبدیل به یک محیط فراگیر شده است، به همین خاطر در هر نقطه‌ای شاهد آثار فضای مجازی هستیم. در واقع فضای مجازی علاوه بر گستردگی دارای عمق شده است این در حالی است که برنامه درسی نیز دارای وسعت و عمق خاصی است. بنابراین وقتی از برنامه درسی صحبت می‌کنیم، باید به فراتر از کتاب و مواد آموزشی فکر کنیم زیرا سخن از برنامه درسی، صحبت از طرح و نقشه تعلیم و تربیت است، که حالت خرد و کلان دارد.

ملکی ادامه داد: در این روند، برنامه‌ریزی درسی، از طرح خردی که معلم در کلاس تدریس می‌کند تا طرح کلانی که برای نظام برنامه درسی در سطح ملی طراحی و تدوین می‌شود را در بر می‌گیرد. بنابراین اگر در طراحی این نقشه، درست عمل کنیم و اقتضائات مربوط به فضای مجازی را در داخل این برنامه مورد توجه قرار دهیم، می توانیم برنامه درسی کارآمدی در دنیای کنونی داشته باشیم؛ زیرا فضای مجازی واقعیتی عیان است که بیانی شفاف دارد و نمی‌توانیم به آن بی اعتنا باشیم.

وی فضای مجازی را دارای فرصت و تهدید خواند و گفت: توجه به فضای مجازی، اجتناب ناپذیر است زیرا این فضا با وجود این که فرصتی برای رشد ایجاد می‌کند، تهدیداتی را نیز در دل خود دارد و برای این که بتوانیم آسیب های این مسیر را کم رنگ کنیم لازم است هنر بودن در این فضا را یاد گرفته و به دانش آموزان آموزش دهیم.

ملکی با یادآوری پژوهش های انجام شده در حوزه فهم عمیق فضای مجازی گفت: فرصت‌ها و تهدیدات فضای مجازی قابل انکار نبوده و توجه به آن ها ضروری است.

  • منبع خبر : ایرنا