یگاهی برای یک سری از خبرها، پوششی از خبرهای زیبا ایجاد می کنند، در شگرد ”عَشَقِه“ هرچه لایه پوششی هنرمندانه تر ایجاد شود معنای اصلی بهتر منتقل می شود.

گروه رسانه: عَشَقِه یک گیاه محبوب در تزیین باغ ها و باغچه هاست. یک گیاه رونده که زیبایی فضا را چند برابر می کند. خاصیت گیاه ” عَشَقِه “ باعث شده که این جذابیت مورد استفاده رسانه ها هم قرار گیرد تا جایی که تکنیکی کاربردی به این نام ایجاد شود.

گاهی برای یک سری از خبرها، پوششی از خبرهای زیبا ایجاد می کنند مثلا اینجا در روزش، یا اینجا صحبت درباره موسیقی و آواز یک لایه زیبا برای بحث سیاسی است. یا حتی خیلی آشکارتر برای خبرهای منفی و تلخ از مجریان معروف و یا زنان شاخصی استفاده می کنند که مخاطب را درگیر کنند. در شگرد ”عَشَقِه“ هرچه لایه پوششی هنرمندانه تر ایجاد شود معنای اصلی بهتر منتقل می شود.

علیرضا داودی کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ، ضمن تشریح کارکرد رسانه‌ های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ” عَشَقِه “ گفت: یکی از تکنیک های آلفا در حوزه علوم شناختی اصطلاحا عشقه نام دارد، عشقه یک گیاهی است خیلی خوشرنگ ، خیلی خوش لعاب و طبیعت آن این است که به دور درختان تنومند و تناور می پیچد ، خارهای خیلی کوچکی دارد که به بدنه این درخت ها فرو می رود ، در این حالتی که این گیاه به دور درخت پیچیده و یک حالت خوب و دلچسبی را برای هر مخاطبی رقم می زند ، اما همزمان محتوا و جان مایه آن درخت را می مکد، بعد از یک مدت از دور درخت باز می شود و روی زمین و به حرکتش ادامه می دهد.

داودی افزود: شما که از دور نگاه می کنید ، یک درخت تناور می بینید که خیلی محکم سر جایش ایستاده به محض اینکه بادی شروع به وزیدن کند و یا تکیه ای بهش بدهید ( وزنی روی درخت بیاید ) درخت از هم می پاشد، چون خاصیت عشقه مکیدن آن درخت است اما ظاهر را زیبا نگه داشته است.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد رسانه ها در بسیاری از مواقع به همین روش عمل می کنند، جان مایه  و بن مایه ذهنی مخاطب را می مکند در حالی که دور ذهنش یک صحنه زیبایی از تصاویر را خلق می کنند.

داودی گفت: مثلا بسیاری از شبکه های معاند ، موقعی که می خواهند پیام های خاص خود را به مخاطب منتقل کنند ، از مجری های خانم استفاده می کنند ، با دیزان های مشخص با آرایش مشخص ، با تیپ مشخص ، حتی با نحوه فرم ارائه کلام مشخص ، با حرکت دوربین مشخص ، مخاطب وقتی که دور ذهنش را یک تصویر زیبا در بر گرفته ، متوجه نیست که چه چیزهای را از دست می دهد و چه قدر و چه حد روی ذهنش توسط آن مجری که در آن رسانه است ، تمرکز ایجاد شده و آرام آرام و ظریف و نرم این فرمت ذهنی مخاطب را می مکد.

او ادامه داد برای همین است که یکی از سوالات بسیار مهم ، جایی که شما می بینید،  مثلا راجع به سیاه ترین موضوعات در یک کشور می خواهند حرف بزنند ، یک از بهترین مجری های خود را انتخاب می کنند و از ذهن مخاطب بواسطه این فرمتی که ایجاد کردند، اعتماد وی را  نسبت به دولت و یا حاکمیت یا هر چیز دیگری را می گیرند ، اصطلاحا در عملیات روانی به این بخشش اعتبارزدایی می گویند.

دادوی گفت: این اعتبار را از ذهن مخاطب می گیرند ، جایگزین اعتباری که گرفتند ، اعتبار جدید را ایجاد می کنند و نهایتا مخاطب به یک جمع بندی می رسد که این چیزی که فهم کرده خیلی مهم است ، حال پس از اتمام برنامه مورد نظر و خروج مجری رسانه و تماما از دور ذهن مخاطب باز شدند اما داخل ذهن را خالی کردند، کوچکترین خبر و یا جمله ای به ذهن مخاطب برسد،  فرو می ریزد.
کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی  افزود: در این میان هر آن چیزی که مرتبط با اعتبار دولت و یا جمعیت تلقی می شود مد نظر قرار می گیرد.

شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است. بنابراین رسانه ‌ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.

مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ‌ها“  روایتی از تکنیک ‌های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.

تکنیک ‌های رسانه‌ ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامه‌ای ۹۰ قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تکنیک‌ ها را تدارک دیده است.

”روایت رنگ‌ها“ نام این مجموعه برنامه‌ی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگردهای رسانه‌ای در انحراف افکار عمومی است که ماموریت این شبکه، در جریان ‌سازی موثر بر نخبگان و کنشگران جامعه ایرانی را محقق کرده است.

این مجموعه برنامه که در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفت و گو با دکتر علیرضا داودی کارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویکردی تخصصی و تحلیلی و با مصداق‌های عینی به افشای تکنیک‌ های رسانه‌ های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران می پردازد.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس