برای درک نگاهی که رسانه های بیگانه می خواهند از ایران نشان دهند، کافی است تیتر اخبار آنها را گوش دهیم. تقریبا هیچ خبر مثبتی از جامعه ایران تیتر این رسانه ها نمی شود!

مهمترین قسمت انتقال پیام یک شبکه، اخبار رسمی آن است و مهمترین قسمت اخبار اعلام  تیترهای خبر است. هر رسانه با انتخاب تیترهای خود ، جهت ذهنی خود را مشخص می کند. برای درک نگاهی که رسانه های بیگانه می خواهند از ایران نشان دهند کافی است تیتر اخبار آنها را گوش دهیم. تقریبا هیچ خبر مثبتی از جامعه ایران تیتر این رسانه ها نمی شود. اینجاست که از شگردی به نام ”دید محبوس“ استفاده شده است. این روایت همیشگی و ساختگی رسانه های بیگانه است تا مخاطب ناراضی معترض را برای همیشه با خود نگه دارند.

علیرضا داودی کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی در گفتگو با فارس، ضمن تشریح کارکرد رسانه‌ های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ” دید محبوس “ گفت: این تکنیک می گوید می بایست به گونه ای رفتار شود که جامعه یا فرد نظاره گر آن است.

داودی افزود: شما با استفاده از یک دوربین می توانید ۱۰ کیلومتر آن طرف تر را ببینید، شما چه  چیزی را می بینید ؟ تصویری که از آن دو لنز دوربین دریافت می کنید را می بینید، حالا اگر دو تا منظره طراحی شده را جلوی دوربین قرار دهند ، شما چه چیزی را می بینید ؟  پس دید شما را نسبت به برداشت های که دارید دریافت می کنید ، در منظره طراحی شده در مقابل دوربین حبس می کنند ، ۵ دقیقه فضا را بارانی نشان می دهند ، ۵ دقیقه فضا را آفتابی نشان می دهند ، ۲ دقیقه فضا را خشک نشان می دهند ، ۵ دقیقه دیگر فضا را جنگی نشان می دهند ، بنابراین دید شما حبس در اراده طراح می شود و در نهایت نتیجه آن ، دید نسبت به آن پدیده ها به تصویر کشیده شده دچار اختلال می شود.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد: مثلا نشان دادن صحنه های تاریک ، تیره و اغتشاشی در ایران ، در حالی که واقعا اینطور نیست.

آقای داودی گفت: دید محبوس، تکنیک بزرگ نمایی و یا کوچک نمایی است که در عملیات روانی از آن استفاده می شود ، هر دو تکنیک جزو عملیات روانی هستند ، دید محبوس ، نتیجه آن بزرگ نمایی و کوچک نمایی است.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی گفت: بزرگ نمایی یعنی اینکه مثلا چند نفر به منظور اعتراض نسبت به موضوعی تجمع می کنند ، با استفاده از این تکنیک این چند نفر را ۵۰۰ نفر به تصویر می کشند.

شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است. بنابراین رسانه ‌ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.

مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ‌ها“  روایتی از تکنیک ‌های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.

تکنیک ‌های رسانه‌ ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامه‌ای ۹۰ قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تکنیک‌ ها را تدارک دیده است.
”روایت رنگ‌ها“ نام این مجموعه برنامه‌ی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگردهای رسانه‌ای در انحراف افکار عمومی است که ماموریت این شبکه، در جریان ‌سازی موثر بر نخبگان و کنشگران جامعه ایرانی را محقق کرده است.

این مجموعه برنامه که در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفت و گو با دکتر علیرضا داودی کارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویکردی تخصصی و تحلیلی و با مصداق‌های عینی به افشای تکنیک‌ های رسانه‌ های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران می پردازد.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس