رسانه های بیگانه تلاش می کنند که گروه حامی انقلاب را به سمت یک نارضایتی درونی و در نتیجه خنثی کردن کنش انقلابی پیش ببرند. شگردی که اصطلاحا به آن «صلح در جنگ و جنگ در صلح» می گویند.

رسانه های بیگانه ظاهرا فقط برای مخالفان و افراد معترض به نظام و دولت برنامه تولید می کنند و افرادی که تکلیف شان با حکومت مشخص است اما در حقیقت رسانه های بیگانه دنبال به دست گرفتن ذهن حامیان کشور و انقلاب هم هست ، اما چگونه ؟ رسانه های بیگانه تلاش می کنند که گروه حامی انقلاب را به سمت یک نارضایتی درونی و در نتیجه خنثی کردن کنش انقلابی پیش ببرند. شگردی که اصطلاحا به آن ” صلح در جنگ و جنگ در صلح “ می گویند. در این شیوه افراد مخالف حتما باید کنشگران فعال و شوروشی باشند و حامیان کشور باید به افراد خنثی تبدیل شوند که نقدشان را با انفعال نشان می دهند. شاید رای سفید مصداق کامل این جنگ در صبح باشد.

علیرضا داودی کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی در گفت وگو با فارس، ضمن تشریح کارکرد رسانه‌ های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ” صلح در جنگ و جنگ در صلح “ گفت: یکی از تکنیک هایی که در حوزه عملیات شناختی و علوم شناختی وجود دارد تکنیک ” صلح در جنگ ـ جنگ در صلح “ است.

داودی افزود: یکی از اقداماتی که در حوزه عملیات شناختی صورت می گیرد جابجا کردن مفاهیم ، برای قطب بندی کردن محیط عملیاتی است ، فارغ از اینکه اساسا نتیجه منتج به یک عملیات بشود یا نشود ، این مهم نیست ، تکنیک صلح در جنگ و جنگ در صلح یکی از تکنیک های بسیار پیچیده در حوزه علوم شناختی است که معمولا از این تکنیک برای تقاطع میان دو رسانه ، همزمان برای رسیدن به یک مفهوم در ذهن مخاطب استفاده می کنند.

کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد در تکنیک ” صلح در جنگ و جنگ در صلح “ دو رسانه کنار هم قرار می گیرند ، یک رسانه موید صلح است و یک رسانه موید جنگ ، آن رسانه ای که مویده صلح است ، موئلفه و گزاره‌ای پیش می برد که مخاطب احساس می کند گویی به او  پیام صلح می دهند ، رسانه دیگر مُقارن همین رسانه ، همان موضوع را با پیام تنش و تشنج  پیش می برد.
آقای داودی گفت: مثلا برای قسمت اول ، شبکه من و تو ، ایران اینترنشنال ، اعلام می کنند که اگر صف مرغ شکل گرفته است بخاطر بی عرضه گی خود ملت است ، خود شما مشکل دارید ، به پاخیزید.

او ادامه داد در این میان بی بی سی می آید در تقارن آن دو رسانه اعلام می کند صف مرغ راه حل نیست، مردم به گونه ای در صف مرغ تجمع کردند که صدا و سیما از این تصویر برای صف انتخابات سوء استفاده می کند و صف مرغ را به عنوان صف انتخابات به تصویر خواهد کشید، حالا خود دانید…!!! یا شبکه من و تو ، ایران اینترنشنال ، حالت جنگ ایجاد می کنند، بی بی سی حالت صلح ایجاد می کند اما آن جنگ با حاکمیت است ولی این صلح با خودت به عنوان مخاطب است.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی گفت: حالا نظیر این تکنیک بخش دوم آن می شود جنگ در صلح ، جنگ در صلح یعنی چه؟ یعنی شما به خاطر آن صلحی که با خودتان کردید، وارد جنگ با سیستم می شوید، مثلا در انتخابات شرکت نمی کنید، در فلان مناسبت شرکت نمی کنید، یا شرکت منفی می کنید، پس موضوع صلح خود شما هستید و جنگ، عامل روبروی شماست، این روش جنگ در صلح می شود، ایجاد جنگ در درون خود با عدم شرکت، با عدم حضور در مناسبات مختلف را ایجاد می کند.

داودی گفت: این تکنیک علی الخصوص آنجاهایی که رسانه های بیگانه یا به هر ترتیبی هر فردِ در مقابل یا هر جریانِ در مقابل، می خواهد خودِ فرد را مجتهد مؤلفه های صلح و جریانِ مقابل را تبدیل به خصم مطلق نشان بدهد، اتفاق می افتد.

شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است. بنابراین رسانه ‌ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.

مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ‌ها“  روایتی از تکنیک ‌های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.

تکنیک ‌های رسانه‌ ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامه‌ای ۹۰ قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تکنیک‌ ها را تدارک دیده است.

”روایت رنگ‌ها“ نام این مجموعه برنامه‌ی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگردهای رسانه‌ای در انحراف افکار عمومی است که ماموریت این شبکه، در جریان ‌سازی موثر بر نخبگان و کنشگران جامعه ایرانی را محقق کرده است.

این مجموعه برنامه که در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفت و گو با علیرضا داودی کارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویکردی تخصصی و تحلیلی و با مصداق‌های عینی به افشای تکنیک‌ های رسانه‌ های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران می پردازد.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس